17.11.2018 Tiedotteet

Ilmailuliitto tukee nuorten ilmailuharrastamista juhlavuotenaan

Suomen Ilmailuliitto juhlii ensi vuonna 100-vuotista historiaansa.

Koko juhlavuoden kestävällä Anna unelmille siivet -rahankeräyskampanjalla liitto kerää varoja nuorten, erityisesti vähävaraisten nuorten, ilmailuharrastamisen mahdollistamiseksi. Kerätyillä varoilla tuetaan liiton jäsenkerhojen toimintaa ja kerhojen koulutuksiin osallistuvia nuoria, jotta mahdollisimman monella nuorella olisi mahdollisuus osallistua ilmailulajien harrastamiseen. Kerätyt varat käytetään nuorten ilmailuharrastuksen edistämiseen koulutus-, harjoittelu-, kilpailu- ja hankintatukina.

”Haluamme, että jokaisella nuorella olisi mahdollisuus harrastaa ilmailua taustoista riippumatta”, sanoo Ilmailuliiton puheenjohtaja Petteri Tarma.

Juhlavuoteen kuuluu myös muita kampanjoita ja tapahtumia, kuten näyttävä Ilmailuliiton juhlalentonäytös kesäkuussa Turussa.

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö on juhlavuoden virallinen suojelija.

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö toimii juhlavuoden virallisena suojelijana.

Liiton ajanlasku alkaa Suomen Ilmailuklubin perustamiskokouksesta 30.11.1919. Tuolloin toiminnan tarkoituksena oli kaikin tavoin vilkastuttaa siviili- ja sotilasilmailua Suomessa kaikilla sen sovelluttamisaloilla, sekä urheilullisella että tieteellisellä.

Vuosina 1925–1944 toiminta oli osa Suomen Ilmapuolustusliittoa. Jatkosodan jälkeen valvontakomission vaatimuksesta Ilmapuolustusliitto lakkautettiin ja liiton osana olleen Suomen Ilmailuklubin säännöt ja nimi muutettiin. Vuodesta 1945 toimintaa on jatkanut Suomen Ilmailuliitto.

Nykyisin Ilmailuliitto edistää Suomen urheilu- ja harrasteilmailua sekä toimii jäsentensä valtakunnallisena keskusjärjestönä.

”Suomen Ilmailuliiton 100-vuotta kestänyt taival on merkittävä saavutus. Koko maan kattava toiminta, erityisesti lentokoulutuksen ja turvallisuuden edistämisessä, luo hyvän perustan suomalaisen ilmailukulttuurin vahvistamiseksi myös jatkossa. Kansainvälisen järjestötoiminnan kautta viestitämme osaamistamme ulkomailla ja useiden arvokilpailuissa menestyneiden urheilijoiden ansiosta teemme Suomea tunnetuksi”, tiivistää Tarma.

Juhlavuotta juhlimme yhdessä. Kutsumme kaikki ilmailun harrastajat, liiton jäsenet ja muut toimijat viettämään suomalaisen harraste- ja urheiluilmailun juhlavuotta kanssamme. Meille taivaskaan ei ole rajana.

toiminnanjohtaja Timo Latikka puh. 040-5791817, timo.latikka@ilmailuliitto.fi