Porilainen Kalle Korpela on voittanut vapaastilentävien liidokkien (F1A) alle 18-vuotiaiden maailmanmestaruuden Bulgarian Pazardzikissa, tiistaina 7. elokuuta käydyssä kilpailussa.
”Kilpailuihin lähdimme lähinnä hakemaan kokemusta. Kisan edetessä porukkaa putosi pois vähitellen. En lähtenyt kisaan hakemaan voittoa, mutta sieltä se tuli, uskomatonta!”, summaa tuore maailmanmestari tunnelmiaan.
Jatkokierrokselle eli Flyoff-kierrokselle Korpelan kanssa pääsivät Viron Karl Mannik ja Venäjän Igor Butsnevich. Butsnevichille tuli ongelmia koneiden kanssa, joten hän oli ulkona kilpailusta.
Kyseessä oli vasta Korpelan kolmannet arvokisat. Takana on yhdet EM-kilpailut (7.) ja yhdet MM-kilpailut (9.). Kehitys on siis ollut huimaa.
Suomen joukkueessa kilpailivat Korpelan lisäksi Nikolas Autio ja Konsta Hartikainen. Joukkueenjohtajan toimi Timo Korpela ja avustajina Panu Autio ja Jari Hartikainen.
Korpela on harrastanut lajia noin 6 vuotta. Hän halusi aloittaa jo 9-vuotiaana, mutta joutui odottamaan 2 vuotta ikärajan takia. Harrastus siis alkoi 11-vuotiaana, kun hän pääsi lennokkikerhoon ja tutustumaan lennokkien rakenteluun. Korpelan ensimmäinen lennokki oli superwing kumimoottorilennokki.
Kilpailukokemusta Korpela saa talvisin Suomencupin osakilpailuista. Osakilpailujen välissä harjoitellaan, kuten tietysti myös kesäisin ennen arvokisoja. Korpelan valmentajana toimii isä Timo Korpela.
Tulokset
1. Kalle Korpela (FIN)
2. Karl Mannik (EST)
3. Igor Butsnevich (RUS)
27. Konsta Hartikainen (FIN)
43. Nikolas Autio (FIN)
Lisätietoa
Timo Korpela 040 7252982
laji- ja valmennuspäällikkö Jari Lehti 044 2612587 jari.lehti@ilmailuliitto.fi
Kuka: Kalle Korpela
Syntynyt: 11.6.2001
Seura: Porin ilmailukerho ry
Muut harrastukset: Sulkapallo ja frisbeegolf
Asuinpaikka, Väinölä, Pori
Perhe: Isä ja Äiti
Koulu: Porin suomalaisen yhteislyseon lukio
Vapaastilentävien lennokkien lajille tyypillisesti kilpailija pyrkii havaitsemaan keinolla tai toisella nousevan tai ”kantavan” ilmamassan ja linkoaa siihen lennokin. Hyvän ”hetken” löytäminen on tärkeä taito. Ilman sitä ei kilpailuissa menesty. Tyypilliset lennokin hakumatkojen pituudet kilpailuissa ovat 1-2 km tuulen voimakkuudesta riippuen. Tämä vaatiikin kilpailijalta kohtalaista peruskuntoa, jotta kilpailu onnistuu.
Kilpailussa mitataan lentoajan pituutta. Peruskierroksilla, joita on seitsemän, tavoitelentoaika eli mitattava maksimiaika oli 3 minuuttia. Kaikilla peruskierroksilla maksimiajan lennättäneet jatkoivat FLYOFF-kierroksille, jossa tavoiteaikaa lisätään. Kun tavoiteaikaa jää savuttamatta, tippuu seuraavalta FLYOFF-kierrokselta pois. Lentoajan pituus siis ratkaisee sijoitusjärjestyksen.
Kilpailulennokit ostetaan valmiina tai sitten ne kasataan valmiista komponenteista. F1A Vapaastilentävä liidokki ”Nordic”:
- pinta-ala 32-34 dm2
- minimipaino 410 g
- hinaussiima max. 50m
- kärkiväli 210-250 cm