07.06.2018 Tiedotteet

Räyskälä Masters ja Purjelennon SM-kisat Räyskälässä ensi viikolla

Purjelentokone taivaalla. Kuva: Pekka Ylipaavalniemi

Purjelennon kansainvälinen Räyskälä Masters -kilpailu alkaa 9. kesäkuuta, samalla kilpaillaan myös Purjelennon suomenmestaruuksista kaikissa kolmessa kilpailuluokassa.

Purjelennon Räyskälä Masters -kilpailu järjestetään 9.-16. kesäkuuta Räyskälän ilmailukeskuksessa Lopella. Vuorovuosin Uppsalan kanssa järjestettävä kilpailu tulee tänä vuonna toista kertaa Suomeen. Räyskälä Masters -kilpailun yhteydessä järjestetään myös purjelennon SM-kilpailut kaikissa luokissa: Kerho, Avoin ja Racing-luokassa.

Paikalle saapuu yhteensä 48 konekuntaa. Iso osa kilpailijoista on ulkomaalaisia. Kaukaisin vieras on australialainen Adam Woolley, joka on käynyt Suomessa kolme kertaa, mutta ei ole vielä saanut kokea pitkien kesäpäivien parhaita ilmavirtoja.

”Olen kuullut, että Suomessa lentäminen on parhaimmillaan pitkiä päiviä ja mahtavia nostoja, mutta aikaisemmilla kerroilla sää ei ole suosinut. Siksi palaan nyt takaisin.”
Kaikkien kilpaluokkien lentäminen samanaikaisesti on harvinaista. Räyskälän tilava lentokenttä useine kiitoteineen tarjoaa tähän kuitenkin loistavat puitteet.

”Räyskälässä on järjestetty vuosittain purjelennon arvokisoja jo vuodesta 1963 lähtien. Meillä on suuren lentokentän ja hyvän palvelutarjonnan lisäksi vahvat perinteet ja osaaminen suurienkin kilpailuiden ansiokkaaseen järjestämiseen” toteaa Räyskälän ilmailukeskusta luotsaava toiminnanjohtaja Mari Heikkilä ja jatkaa ”Näistä kilpailuista on odotettavissa kovatasoiset ja tiukkaa vääntöä palkintosijoista tullaan näkemään viimeiseen kisapäivään saakka. Kannattaa tulla seuraamaan!”

Lentäjät kokoontuvat aamuisin tehtävänjakoon

Purjelentokilpailussa lentäjille annetaan joka aamu päivän sään mukaan erilainen kilpatehtävä. Illalla pisteet lasketaan lentäjän palauttamasta SD-kortista, johon purjekoneen GPS-loggeri tallentaa matkan tiedot: kuinka nopeasti ja korkealla on lentänyt, mikä oli reitti ja milloin saavutti maalin.

Tehtävät muodostuvat ennalta määritetystä reitistä, joka kulkee tiettyjen käännepisteiden kautta. Käännepisteet ovat yleensä risteyksiä ja muita tunnistettavia maanmerkkejä. Kilpailuissa käytetään kahdenlaisia tehtävätyyppejä: Nopeustehtävässä merkitty reitti pitää kiertää käännepisteiden kautta mahdollisimman nopeasti. Aluetehtävässä lennetään mahdollisimman monta kilometriä annetulla alueella ennalta määrätyn ajan puitteissa. Kilpailu kestää viikon ja se joka kerää kilpailun aikana eniten pisteitä, on voittaja.

Yleisö tervetullut seuraamaan kilpailua

Yleisö on tervetullut seuraamaan Räyskälä Masters -kisapäivien eri vaiheita. Aamun tehtävänjako eli briefing alkaa kymmeneltä. Koneiden hinauksia voi tulla katsomaan noin kello 12 aikoihin. Maaliintulo tapahtuu yleensä iltapäivällä kello 16-18 välillä.

Jos haluat kokeilla purjelentoa ja koneen ohjaamista esittelylennolla, ota yhteyttä Räyskälän ilmailukeskukseen:  Mari Heikkilä, puh. 0400 921 260, mari.heikkila@rayskala.fi

Lisätietoja kilpailusta:

Kilpailunjohtaja Heikki Pohjola puh +49 171 973 5460

Räyskälä-Säätiön toiminnanjohtaja Mari Heikkilä puh. 0400 921 260, mari.heikkila@rayskala.fi

Kilpailun kotisivut: www.rayskala.fi/masters