27.04.2018 Uutiset

Et ole yksin -palvelu vähentää ja ehkäisee epäasiallista käytöstä ja häirintää urheilussa

Et ole yksin on Väestöliiton uusi palvelu, jonka tavoitteena on vähentää ja ennaltaehkäistä epäasiallista käytöstä ja häirintää urheilussa – myös ilmailussa.

Maksuton palvelu tarjoaa puhelimessa ja chatissa tukea, apua ja neuvontaa urheilua harrastaville nuorille, aikuisille, vanhemmille ja huoltajille. Hankkeella pyritään takaamaan, että jokainen voi harrastaa urheilua turvassa.

Palvelu tarjoaa matalan kynnyksen tukea nettisivun kautta chatissa tai puhelimitse. Häirinnän kohteeksi joutuneiden ei tulisi kokea, että he jäävät yksin, ilman tukea ja apua. Yhteydenottajan kanssa pystytään käymään keskustelua jokaisen omista rajoista ja oikeudesta niihin. Viedään asiaa eteenpäin ja yritetään löytää ratkaisuja, kuunnellaan, annetaan oikeaa tietoa ja henkistä tukea sekä ohjataan sopivien auttamistahojen piiriin.

Epäasiallista käytöstä voi esiintyä monella tapaa. Se voi olla fyysistä tai henkistä väkivaltaa ja kiusaamista, päihteiden käyttöön ja tarjoamiseen liittyvää käytöstä, seksuaalista häirintää tai väkivaltaa. Yleisesti tiedetään, että epäasiallinen ja loukkaava käytös aiheuttaa muun muassa häpeää, syyllisyyttä, ulkopuolisuuden tunnetta sekä ahdistuneisuutta ja pelkoa.

Palvelu on valtakunnallinen ja sen suojelijana toimii tasavallan presidentti Sauli Niinistö. Palvelu on toteutettu Veikkauksen tuella.

• Palvelu löytyy osoitteesta: www.etoleyksin.fi
  • Puhelin päivystää ma-ti klo 14-17.30 numerossa: 0800 144644