30.10.2017 Uutiset

Harrasteilmailun turvallisuusseminaari kokosi harrastajat ja asiantuntijat yhteen tärkeän asian äärelle

Harrasteilmailun turvallisuusseminaari Lentoon! on Suomen Ilmailuliiton, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin, Finavian, Ilmatieteenlaitoksen ja Suomen Moottorilentäjien Liiton vuosittain yhteistyössä järjestämä kaikille avoin seminaari, joka käsittelee harrasteilmailun turvallisuutta. Tänä vuonna järjestelyvastuussa oli Suomen Ilmailuliitto ja seminaari järjestettiin lauantaina 28. lokakuuta Vantaalla.

Suomen Ilmailuliiton puheenjohtaja Petteri Tarma avasi seminaarin ja luovutti liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerille kolme tärkeää aloitetta. Aloitteissaan Ilmailuliitto esittää kansallisen harrasteilmailustrategian tekemistä, harrasteilmailun aseman virallista vahvistamista sekä yleis- ja harrasteilmailun asiantuntijan nimittämistä kansalliseen Ilmatilan hallinnan neuvottelukuntaan.

Ministeri Berner vastasi, ettei näe estetä kansallisen harrasteilmailustrategian tekemiselle ja harrasteilmailun aseman vahvistamiselle. Hän piti myös mahdollisena, että Ilmatilan hallinnan neuvottelukuntaan nimetään yleis- ja harrasteilmailua edustava jäsen.  Lopuksi ministeri toivotti Ilmailuliiton tervetulleeksi ministeriöön viemään aloitteita eteenpäin.

Seminaarin avauspuheessa ministeri Berner korosti, että kaikilla toimijoilla on keskeinen rooli turvallisuuden edistämisessä ja että työ on jatkuvaa.

Harrasteilmailun eteen tehty työ on osoittanut myös sen, että turvallisuutta parantaa yleensä muut keinot kuin sääntelyn tiukentaminen. Haluan kannusta kaikkia vahvan turvallisuuskulttuuriin ylläpitämiseen ja kehittämiseen. Esimerkillisillä toimilla voimme kannustaa muita turvalliseen tekemiseen, sanoi ministeri Berner.

Alun teknisten haasteiden jälkeen kuultiin ja ennen kaikkea nähtiin Trafin asiantuntijoiden esitykset. Johtavat asiantuntijat Heli Koivu ja Jukka Hannola sekä erityisasiantuntija Jani Hottola kertoivat Trafin ajankohtaisista harrasteilmailuun liittyvistä asioista.

Lounastauon jälkeen Onnettomuustutkintakeskuksen johtava tutkija Ismo Aaltonen, kertoi menneen kauden onnettomuuksista ja mitä niistä voidaan ottaa opiksi. Moni kuulija jäikin varmasti miettimään, miten tietoisuutta turvallisuusasioissa voidaan omassa kerhossa ja koulutusorganisaatiossa lisätä.

Iltapäiväkahvin jälkeen vuorossa oli ANS Finland (Air Navigation Services Finland Oy). Aluepäällikkö, laatupäällikkö Stina Andersson-Jalkanen kertoi semiaariväelle, mikä ANS Finland on. Yhtiö aloitti toimintansa 1.4.2017, kun lennonvarmistus eriytettiin Finaviasta omaksi yhtiökseen.  Se  on valtion kokonaan omistama erityistehtäväyhtiö, jonka ohjaus on LVM:ssä. Lennonjohdon apulaispäälliköt Janne Jalkanen ja Jari Lanteri kertoivat VRF-lentämisestä.

Seminaarin virallisen ohjelmaosuuden päätti mielenkiintoinen paneelikeskustelu. Panelistit Ismo Aaltonen (OTKES), Jukka Hannola (Trafi), Stina Andersson-Jalkanen (ANS Finland) ja Jari Lanteri (ANS Finland) keskustelivat droneista. Paneelin juonsi Juha Silvennoinen Ilmailuliitosta.

Tilaisuuden suosio yllätti järjestäjät. Seminaariin tuli yli 140 ilmoittautumista. Onneksi jokaiselle osallistujalle kuitenkin löytyi istumapaikka Sokos Hotelli Vantaan auditoriosta.

Auditorion ulkopuolella Ilmailuliiton Experimental- ja ultrakevyttoimikunnalla piti infopistettä, jossa he opastivat liite II huolto-ohjelmien teossa.

Ilmailuliitto kiittää kaikkia seminaariin osallistuneita sekä esiintyjiä että osallistujia. Tästä on hyvä jatkaa kohti vieläkin turvallisempaa harrasteilmailua.

Lisätietoja:

Seminaarin ohjelma

Ministeri Bernerille luovutettiin aloite kansallisen harrasteilmailustrategian tekemisestä ( Ilmailuliiton tiedote 28.10.)

Paneelikeskustelu: Dronet ilmailussa. Panelistit: Ismo Aaltonen (OTKES), Jukka Hannola (Trafi), Stina Andersson-Jalkanen (ANS Finland) ja Jari Lanteri (ANS Finland).