15.08.2017 Uutiset

Vapaastilentävien lennokkien MM-kilpailut kisattiin helteisessä Unkarissa

Vesa Varuskivi valmistautuu tuleviin koitoksiin. Kuva: Janne Isotalo

Vapaastilentävien lennokkien luokkien F1A, F1B ja F1C MM-kilpailut käytiin Unkarissa 6. – 12. elokuuta. Suomen joukkueessa lennättivät Kaarle Kuukka (F1C), Jari Valo (F1C ja F1A), Juhani Isotalo, Janne Isotalo ja Yrjö Waltonen (F1B) sekä Vesa Varuskivi (F1A). Korkeinpaan sijaan ylsi Vesa Varuskivi (10.) luokassa F1A.

Suomen joukkue sai kosketuksen helteiseen säähän heti saavuttuaan Unkariin harjoittelemaan kilpailuja edeltävällä viikolla. Harjoituspäivinä lämpötila nousi kentällä kuumimmillaan yli 40 asteeseen.

Helteen lisäksi myös ukkosmyrsky vaikutti joukkueen valmistautumiseen. Kova sade muutti kentän mutavelliksi ja kentälle pääsy evättiin yhtenä harjoituspäivänä. Ympäristö ehti kuitenkin onneksi kuivua sen verran, että harjoittelemaan päästiin ennen kilpailuja.

Keskiviikkona 9.8. oli ensimmäinen kilpailupäivä – vuorossa F1C, eli Kaarle Kuukka ja Jari Valo

Suomen joukkuetta vaivasi tekniset murheet ja ilmassa tapahtuneet kolarit. Kuukka joutui lopettamaan kilpailun, kun hänen koneensa osui ilmassa toiseen koneeseen ja särkyi. Varakoneessa oli teknisiä ongelmia ja kun niiden syitä ei tiedetty, ei haluttu ottaa riskiä. Valolla puolestaan ei tahtonut siivet pysyä nousun aikana supussa. Kun toinen siipi aukeaa kesken nousun, ei suoritus ole paras mahdollinen.

 

Joki keskellä lennätyskenttää toi pientä lisäohjelmaa ja virkistystä. Kuva Yrjö Waltonen.

Torstai 10.8.  F1B-luokan kilpailupäivä – vuorossa  Juhani Isotalo, Yrjö Waltonen ja Janne Isotalo

Kilpailun ensimmäinen kierros keskeytettiin noin kymmenen minuutin keston jälkeen, koska tuulensuunta oli huono ja lennot eivät näkyneet loppuun saakka. Järjestäjät siirsivät linjaa 500 metriä ja kilpailu aloitettiin aivan alusta.

Päivä meni kaikin puolin hyvin. Hetket valittiin pääsääntöisesti omalla sääasemalla ja niissä onnistuttiin hyvin kaikkien kolmen kilpailijan kohdalla. Waltosen kanssa oli viimeisellä lennolla iso liuta kovia tekijöitä. Tämä kostautui, kun niihin luottettiin liikaa, eikä menty omalla tavalla. Niinpä  Waltonen tippui jatkosta.

Janne ja Juhani Isotalo pääsivät jatkoon. Jannelle harmeja aiheutti kumit ja heikko sää. Tulos oli alta 3 minuuttia – 6 minuuttia oli tavoitteena. Juhani sai ensimmäisen kumin vedettyä ja hetken kyttäämisen jälkeen piirturi näytti sopivaa eloa ja se oli menoa sitten. Hyvä lento ja 6 minuuttia tuli täyteen komeasti. Hakujoukoille tulikin kiire, mutta hyvän haun ansiosta kone saatiin juuri ajoissa linjalle.

Säätä tutkittiin ja seurattiin tarkasti, eikä siinä tahtonut olla oikein minkäänlaista positiivista merkkiä. Aika alkoi olla lopussa, joten katsottiin hetki, joka ei näyttänyt aivan heikolta. Heitto onnistui ja kone lensi sen, mitä se pystyi. Lopputulokseksi Juhani Isotalolle tuli 13. sija.

Juhani Isotalo (keskellä) valmistautuu lentoa varten. Kuva: Yrjö Waltonen

Perjantai 11.8. oli F1A-luokan kilpailupäivä – vuorossa Jari Valo ja Vesa Varuskivi

Tämäkin päivä oli täynnä kaikennäköistä tapahtumaa. Kolmannella kierroksella tuuli oli yltynyt jo kohtalaisen navakaksi ja keli oli muutenkin hankala. Vielä huono onnikin puuttui peliin, kun Valon kone osui irroituksen jälkeen kovalla vauhdilla liitävään koneeseen. Tämä kone tippui särkyneenä maahan ja Valon kone jatkoi lentoa,  mutta vajaa lento siitä tuli ja lento uusittiin. Lopulta Valo keskeytti, kun koneen siipitappi katkesi kesken hinauksen. Enää ei haluttu särkeä koneita turhaan. Varuskivi saavutti paikan flyoffeihin.

Miltei heti, kun Varuskivi oli ottanut koneen ilmaan tuli pyörre, jonka takia hän joutui irroittamaan siiman kädestään. Varuskivi lähti juoksemaan koneen perääna ja 300 metrin kamppailun jälkeen hän sai siiman kiinni. Varuskivi selvityi jatkoon.

Toiselle flyoff-kierrokselle  Varuskivi vaihtoi konetta, koska keli oli muuttunut huomattavasti tasaisemmanksi ja termiikit oli heikentyneet. Taktiikkana oli hakea oma ilma ylätuulesta. Hyvää ilmaa löytyikin, mutta linkous lähti pahasti kaarron puollelle ja kone tasaantui 50 metrin korkeuteen. Kone lensi kuitenkin ajan 3:40. Lopputulokseksi tuli 10. sija.

 

Suomen joukkueen sijoitukset:

F1A

10. Varuskivi Vesa

106. Valo Jari

F1B

13.  Isotalo Juhani

35. Isotalo Janne

94. Waltonen Yrjö

F1C

62. Valo Jari

72. Kuukka Kaarle

Lopputulokset kokonaisuudessaan