04.07.2017 Uutiset

Laskuvarjourheilun SM-kilpailut kisataan SM-viikolla 7.-9. heinäkuuta

Laskuvarjourheilulajissa CF 2-way sekvenssissä, eli kahden hengen kupumuodostelmahypyssä kilpaillaan Suomen mestaruuksista Tampereella 6.-9. heinäkuuta järjestettävän urheilun monilajitapahtuman yhteydessä. Kilpailun järjestelyistä vastaa Tampereen Laskuvarjokerho.

Lajissa hypätään ilma-aluksesta 2150 metrin korkeudesta. Varjot avataan välittömästi. Laskuvarjojen varassa kaksi joukkueen jäsentä muodostaa ennalta arvottua kuviosarjaa 60 sekunnin ajan mahdollisimman monta kertaa ja joukkueen kolmas jäsen taltioi suorituksen videolle.

Otteet otetaan jaloilla toisen varjon kantopunoksista säännöissä määritellyistä kohdista. Jokaisesta oikeasta otteesta saa pisteen. Otteiden välillä hyppääjän pitää olla täysin irti toisesta varjosta eli ns. kiipeäminen otteesta toiseen ei ole sallittua.

Kilpailijat laskeutuvat Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksen ulkoalueelle. Kilpailuhypyt hypätään perjantaina ja lauantaina klo 09:00 – 21:00 ja sunnuntaina klo 09:00 – 18:00.

Hallitsevaa Suomen mestaria Simo Lemistä lajissa kiehtoo erityisesti sen vaativat taitoelementit ja koko kehon koordinaation hallinta.

”Laji myös kehittää ymmärrystä aerodynaamikasta ja laskuvarjon tarkasta ohjaamisesta erilaisissa lentotiloissa”, kertoo Leminen.

SM-viikko on urheilun monilajitapahtuma

Neljän päivän aikana lähes 3000 urheilijaa kilpailee 30 lajin SM-mitaleista maalla, vedessä ja ilmassa Tampereella. Tapahtuman toteutuksesta vastaa Suomen Olympiakomitea yhdessä lajiliittojen, Ylen ja Tampereen kaupungin kanssa.

Mallia kotimaiselle SM-viikolle on haettu Ruotsista, jossa “SM-veckan” on ollut menestys jo usean vuoden ajan. Ensimmäinen suomalainen SM-viikko järjestettiin helmikuussa 2016. Se palkittiin Urheilumarkkinointiteko-palkinnolla Suomen Urheilugaalassa.

Laskuvarjourheilu antaa mahdollisuuden kokea lentämisen ilman apuvälineitä

Laskuvarjo on keksintönä hyvin vanha, mutta harrastuslajina se on tunnettu vasta 1950-luvulta eteenpäin. Suomessa laskuvarjourheilu alkoi virallisesti noin vuotta myöhemmin, kun Helsinkiin perustettiin ensimmäinen laskuvarjokerho.

Laskuvarjourheilu on yleiskäsite, johon kuuluu useita alalajeja. Nykyisiä kilpailumuotoja ovat mm. tarkkuus-, taito- ja muodostelmahypyt. Vapaapudotuslajeja ovat kuviohyppy, freestyle ja freeflying. Kaikissa näissä myös kilpaillaan ja kansainvälisellä tasolla kyseessä on huippu-urheilu. Siipihaalareilla lentäminen on viime aikoina kasvattanut suosiotaan. Siinä hyppääjä muuttaa putoamistaan vaakanopeudeksi erikoisilla siivillä varustetulla asulla.

SM-viikon tapahtumasivut

Tampereen laskuvarjokerhon verkkosivut (tulokset päivitetään tänne)