15.06.2017 Tiedotteet

Ilmailu huimassa kasvussa – Suomea uhkaa vakava lentäjäpula

Suomen Ilmailuliitto ja Suomen Lentäjäliitto tiedottavat:

Ilmailu huimassa kasvussa – Suomea uhkaa vakava lentäjäpula

Viime viikonloppuna järjestetyt kaksi lentonäytöstä kokosivat yhteen yli 150 000 suomalaista. Suomen Ilmailumuseon järjestämä Kaivopuiston lentonäytös Helsingissä ja Suomen Ilmailuliiton päälentonäytös Seinäjoella todistavat, että kansalaisten kiinnostus ilmailuun on huomattava. Kaivopuiston lentonäytös on tähän mennessä suurin Suomessa järjestetty yleisötapahtuma.

Ilmailun kehitys murrosvaiheessa

Sähköisen lentämisen yllättävän nopea kehittyminen on tuottamassa suuren muutoksen lentämiseen. Uuden moottoriteknologian arvioidaan laskevan lentämisen kustannustasoa jopa murto-osaan nykyisestään. Suomen kaltaisessa harvaan asutussa maassa tämä voi muuttaa liikkumista erityisen paljon.

Suomen lentäjäliiton puheenjohtaja Timo Saajoranta pitää kiinnostusta ilmailua kohtaan luonnollisena.

”Ilmateiden merkitys kasvaa ja arkipäiväistyy huimaa vauhtia. Suomi on tässä hieman takamatkalla, vaikka lentokenttäverkosto maassamme on kattava, yli 80 yksityistä, kunnallista ja valtiollista lentokenttää.”

Saajoranta korostaa, että ilmailu kehittyy nyt huomattavan nopeasti. Lentäjäkoulutuksen merkitys on nyt suuri.

”Jo modernit suihkukoneet kuten Airbus 350 ovat erittäin energiatehokkaita ja hiljaisia. Suuri muutos tulee sähköisen ilmailun myötä: sähköiset pienlentokoneet ovat jo käytössä. Kaupallisessa käytössä sähkölentokoneet ovat arvioiden mukaan jo 2020-luvulla. Lentäjäkoulutuksen takaaminen on Suomen taloudelle erittäin tärkeä menestystekijä, sillä lentäjäpula on jo nyt kriittinen.”

Tie lentäjän uralle käy useimmiten harrastuksen kautta

Suomen Ilmailuliiton toiminnanjohtaja Timo Latikka korostaa, että ammattilentokoulutuksen edellytykset tulee taata jatkossa.

”Suomen Ilmailuliitto edistää ja kehittää Suomen yleis- ja harrasteilmailun mahdollisuuksia. Käytännössä suuri osa ammattilentäjistä sekä siviili- että sotilasilmailussa aloittaa uransa harrastuksen kautta, joten edellytykset on taattava myös tulevaisuudessa.”

Latikka korostaa valtion vastuuta ilmailun mahdollisuuksien turvaajana.

”Ilmailun infrastruktuuri on tärkeä ja suhteellisesti hyvin edullinen keino taata Suomen tavoitettavuus sekä maan sisällä että kansainvälisesti. Lentäjätarve on suuressa kasvussa. Valtiovallan on suhtauduttava asiaan vakavasti ja taattava jatkuvuus, josta tärkeänä esimerkkinä on Malmin lentoaseman koulutuskeskittymän jatkon turvaaminen. Liikenneinfrastruktuuri on ilmailunkin osalta valtion tärkeä julkinen palvelutehtävä.”

Lentoliikenne kasvaa liikkumismuotona yli 5 % vuositasolla. Suurin kasvualue ovat kevyet (pienet) yhteyskoneet, joita käytetään yleensä vapaalla aikataululla. Tukholman pienkoneilla tehdyt liikelennot kasvoivat viime vuonna 17,7 %. Suomella on edellytykset samanlaiseen kasvuun, mikäli pääkaupunkiseudun lentokenttäkapasiteetti säilyy riittävänä.

Lisätietoja:

Suomen Ilmailuliiton toiminnanjohtaja Timo Latikka 040 579 1817, timo.latikka(at)ilmailuliitto.fi

Suomen Lentäjäliiton puheenjohtaja Timo Saajoranta 040 5555 348,  timo.saajoranta(at)fpapilots.fi

Liikeilmailun lennot eri kaupungeissa. Lähde: WingX Business Aviation Monitor

Boeingin sähkölentokoneet