lukeaksesi lehdessä julkaistut artikkelit
Kirjaudu jäsentunnuksilla
16.03.2017 Uutiset

Vapaastilentävien sisälennokkien EM-kilpailut käynnissä Romaniassa

 

Vapaastilentävien sisälennokkien, mikrofilmarien, luokan F1D EM-kilpailut käydään Romaniassa 13. – 18.3. Suomea edustaa Tapio Linkosalo ja Simo-Pekka Reponen.

Kilpailuun osallistuu 24 senioria ja 9 junioria yhdeksästä eri maasta. Linkosalo on osallistunut useisiin sisälennokkien mestaruuskilpailuihin viimeisen 10 vuoden aikana. Reposelle nämä ovat ensimmäiset tämän tason kilpailut. Varsinaiset kisapäivät ovat keskiviikko, torstai ja perjantai.

Kilpailupaikka on suolakaivoksessa

Kilpailupaikkana toimii Slanicin suolakaivos, jossa on aiemminkin kisattu sisälennokeilla. Suolakaivos on 60 metriä korkea maan alle louhittu ”halli”. Suuri korkeus tekee siitä hyvän kilpailupaikan, toisaalta maan alla on aina viileää (noin 12 astetta), mikä vähentää kuminauhasta saatavaa energiaa. Lisäksi kaivos on melko hämärä paikka, mikä osaltaan hankaloittaa lennätystä ja lentojen seuraamista.

Kilpailussa lennätetään 6 kilpailukierrosta, joista 2 parasta lasketaan mukaan lopputuloksiin. Maksimi-lentoaikaa ei ole, vaan neutraaleissa olosuhteissa pyritään lennättämään mahdollisimman pitkä lento. Kun kuminauhan paino on rajattu, niin se rajoittaa myös maksimin energiamäärän. Parhaat lennot ovat lähes puolen tunnin mittaisia.

Kisoissa on lennätetty uusi maailmanennätys

Heti ensimmäisenä kisapäivänä, keskiviikkona, Slovakian Ivan Treger otti tahtipuikon käteensä ja lennätti F1D luokan uuden maailmanennätyksen: 29min 43sek. Kahden lennon yhteistuloksissa hänen johtonsa on niin vahva, että osa kilpailijoista epäilee jo mestaruuden ratkenneen. Isäntämaan edustajat pistävät kuitenkin parastaan, sillä he ovat käyneet harjoittelemassa kaivoksessa kuukausittain, joten olosuhteiden pitäisi olla tutut.

F1D vapaastilentävien sisälennokkien, mikrofilmareiden, minimipaino on 1,4 grammaa, ja voimanlähteenä toimiva kuminauha saa painaa enintään 0,4 grammaa. Vapaastilentävä tarkoittaa sitä, ettei lennokkia periaatteessa ohjata, mutta jos se on vaarassa törmätä esimerkiksi seinään, saa kilpailija ilmapalloon kiinnitetyn nauhan avulla muuttaa lennokin lentosuuntaa turvallisemmaksi. Lennokit ovat balsarakenteisia ja ohuella muovikalvolla päällystettyjä.