Etusivu I Uutiset I Ministeri Kyllösellä väärät tiedot
23.03.2014

Ministeri Kyllösellä väärät tiedot

Helsinki-Malmi on tulevaisuudessa Suomen avainlentoasema

Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas) on julkisuudessa esittänyt Malmin kentän lopettamista. Suomen Ilmailuliitto pitää liikenneministerin kannanottoja vastuuttomina ja vääriin tietoihin perustuvina.

Helsinki-Malmin lentoasema on Suomen toiseksi vilkkain. Finavian tilastojen mukaan vuonna 2012 Helsinki-Vantaan kentälle laskeutui 86.982 ilma-alusta, Helsinki-Malmille laskeutui 38.450 ilma-alusta. Muut kentät tulevat kaukana tästä, esimerkiksi Kajaanin kentälle laskeutui vain 1.432 ilma-alusta.

Malmin kentällä toimii useita lentokerhoja, joissa on tuhansia jäseniä ja aktiivisesti lentäviä noin 700. Tämä on kymmenkertainen määrä ministeri Kyllösen esittämään Malmin harrastajamäärään. Pelkästään laskuvarjohyppyjä tehdään Malmilla noin 5000 vuodessa.  Suomen Ilmailuliitto pitääkin ministerin lausuntoja tältä osin tarkoituksellisen harhaanjohtavina.

Ministeri Kyllönen on myös maininnut, että ”harrastelentäjille ja muille kentän käyttäjille löytyy kyllä uusi paikka”. Tätä uutta paikka ovat eri tahot etsineet jo vuodesta 1987 lähtien, toistaiseksi korvaavia paikkoja ei ole löytynyt. Suomen Ilmailuliitto kysyykin: Rouva ministeri, missä on tuo korvaava paikka?

Usein kuulee esitettävän, että Malmi on harrastuslentäjien kenttä, joka on kaupungin kehittämisen este. Tosiasiallisesti kentällä sijaitsee yksi rajavartiolaitoksen merkittävistä tukikohdista meripelastukselle. Kentältä on nopea pääsy merelle, eräälle maailman vilkkaimman meriliikenteen solmukohtaan, Helsingin edustalle. Toiseksi, Malmi on usean ilmailualan oppilaitoksen kotikenttä ja muodostaa maan suurimman ammattilentäjien koulutuskeskuksen.

Koska Helsingin kaupungin kaavoitushankkeet Sipoon luovuttamilla alueilla eivät ole edenneet kaupungin toivomalla tavalla, katseet ovat jälleen kääntyneet Malmin lentoaseman suuntaan. Jos kaavoitus pääkaupunkiseudulla olisi yhtä hyvin hoidettu kuin jätehuolto tai joukkoliikenne ei tonttipulaa olisi. Tonttimaata on, mutta tuskallisen hidas kaavoitus estää kohtuuhintaisen rakentamisen.

Lentoliikenteen vastuullinen järjestäminen osana infrastruktuuria on syytä tehdä tarkastellen pitkän aikavälin tarpeita. Metropolialueemme ei tulevaisuudessa pärjää yhdellä lentoasemalla. Raskas lentoliikenne hoidetaan Helsinki-Vantaalta, liike-elämä sekä muut ilmailun tarjoamat palvelut on sijoitettava ns. kakkoskentälle. Malmi vastaa sijainniltaan Tukholman Brommaa. Kenttä ns. Cityairportina on Ruotsissa ollut jo 90-luvulta aktiivisen jälleenkehityksen kohteena, puheet Bromman alasajosta loppuivat jo aikoja sitten. Ehkäpä Bromman malli toisi tässäkin asiassa Malmi keskusteluun uusia näkökulmia!

Ilmailuliitto haluaa toimia sillanrakentajana keskusteltaessa Malmin lentoaseman tulevaisuudesta. Helsinki-Malmia on tulevaisuuden tarpeiden kannalta arvioitava huolella. Historia ei tule antamaan hätiköidyille ratkaisuille hyvää arvosanaa.

Lähettäjä
Latikka