Etusivu I Suomen Ilmailuliitto

Keskusjärjestö pähkinänkuoressa

KuumailmapalloVuonna 1919 perustettu Suomen Ilmailuliitto ry - SIL - on urheilu- ja harrasteilmailun valtakunnallinen keskusjärjestö Suomessa.

Ilmailuliiton toimintalajeja ovat moottorilento, purjelento, experimental-lentotoiminta, ultrakevytlentäminen, riippuliito, varjoliito, kuumailmapallolentäminen, laskuvarjourheilu, nousuvarjot ja lennokkitoiminta.

Jäsenkerhoja on yli 200 ja henkilöjäseniä noin 10200. Kerhot ovat jakaantuneet melko tasaisesti ympäri maata Hangosta Ivaloon ja Vaasasta Joensuuhun.
Organisaatioon kuuluu liittokokouksen valitsema hallitus ja sen asiantuntija-apuna toimivat eri alojen lajitoimikunnat, joita on kahdeksan. Lajitoimikuntien puheenjohtajat kuuluvat lajivaliokuntaan.

ILMAILU-lehteä Ilmailuliitto on julkaissut jo vuodesta 1937 alkaen. Lehti ilmestyy 10 kertaa vuodessa ja se käsittelee liiton omien harrastealojen lisäksi liikenne- ja sotilasilmailuun sekä lentoturvallisuuteen liittyviä aiheita. Jäsenet saavat lehden kotiinkannettuna jäsenetuna. ILMAILUN irtonumeroita on saatavana hyvin varustetuista Lehtipisteistä. Lehti on myös tilattavissa.

Ilmailuliitto tarjoaa jäsenilleen useita konkreettisia jäsenetuja. Erityisesti kannattaa huomioida ryhmätapaturmavakuutus, joka on voimassa myös ilmailulajeja harrastettaessa. Myös Nesteen polttoainealennukset ovat osoittautuneet suosituiksi.

Ilmaililiiton toiminta rahoitetaan pääasiassa jäsenmaksutuotoilla sekä opetusministeriön ja liikenneministeriön myöntämillä avustuksilla.

Ilmailuliitto on kansainvälisen ilmailuliiton FAI:n (Fédération Aéronautique Internationale) jäsenjärjestö Suomessa. Näin ollen Ilmailuliitto muun muassa myöntää urheiluilmailun kansainväliset kilpailulisenssit, tarkkailee ja rekisteröi ennätyksiä ja lähettää joukkueita kansainvälisiin kilpailuihin. SIL on Suomen Liikunta ja Urheilu ry:n jäsen.

Ilmailuliitto järjestää kotimaisten SM-kisojen lisäksi myös erilaisia kansainvälisiä kilpailuja. Tällaisia ovat olleet muun muassa purjelennon MM-kilpailut vuonna 1976, tarkkuuslennon MM-kilpailut vuonna 1987, purjelennon EM-kisat vuonna 1988 ja 1996, laskuvarjourheilun kupumuodostelmien MM-kilpailut vuonna 2000 ja suurten termiikkiliidokkien MM-kisat 2002. Kesällä 2005 järjestettiin Räyskälässä purjelennon EM-kisat kahdessa luokassa sekä Lappeenrannassa F3B-lennokkien MM-kisat. Joensuussa järjestettiin 2007 taitolennon EM-kilpailut ja vuonna 2009 Räyskälässä lennettiin nuorten purjelennon MM-kilpailut.

Ilmailuliiton opettajakoulutus on keskitetty Suomen Urheiluilmailuopistoon Räyskälään, jossa koulutetaan eri lajien lennonopettajia vuosittain järjestettävillä kursseilla sekä laskuvarjokerhojen hyppymestareita.

Ennen muuta Suomen Ilmailuliitto kuitenkin on olemassa palvellakseen jäseniään ja kaikkia ilmailusta kiinnostuneita. Meiltä saat tietoa siitä, kuinka ilmailun voi ja kuinka se kannattaa aloittaa. Kun sinä haluat toteuttaa oman lentämisen unelmasi, ota yhteys.

What is FAA?