Varjoliito - Lajiesittely

Varjoliidon lajiesittely pdf-muodossa löytyy klikkaamalla tästä.

Ennenkokematon vapauden tunne ja mahdollisuus lentää luonnonvoimien ehdoilla innostavat kymmeniä tuhansia varjoliidon harrastajia kautta maailman. Varjoliito on yksi maailman keveimmistä ilmailun muodoista. Varjoliidin on lentolaite, joka koostuu teknisestä kankaasta valmistetusta siivestä, sen alapuolelle kiinnitetyistä punoksista ja kantohihnoista, sekä niihin kiinnitettävistä valjaista. Varustekokonaisuus painaa noin 15-20 kiloa ja mahtuu suureen selkäreppuun.

Historia
Varjoliito (englanniksi paragliding, ranskaksi parapente) on lajina suhteellisen nuori. Laji on saanut alkunsa 1980-luvun alussa Ranskan Alpeilla, jossa lajin pioneerit liukuivat alas rinnettä tavallista suorakaiteen muotoista laskuvarjoa käyttäen. Lajin kehitys 1980-luvulta tähän päivään on ollut hyvin nopeata. Modernilla varjoliitimellä, nousevissa ilmavirtauksissa voi kokenut lentäjä lentää useita tunteja kestäviä ja jopa satoja kilometrejä pitkiä matkalentoja. Materiaalien, välineiden ja tietotaidon kehittyessä myös lajin turvallisuus on parantunut merkittävästi.

Varjoliitimellä lentäminen
Lentoon lähdettäessä siipi täyttyy ilmalla ja säilyttää aerodynaamiset ominaisuutensa niin kauan kun siihen kohdistuu riittävä ilmavirtaus. Lennon aikana lentäjä istuu valjaissa siiven alla ja ohjaa varjoliidintä vetämällä ohjauspunoksista, sekä painopistettä siirtämällä. Vapaalennossa lentoonlähtö suoritetaan loivasta rinteestä vastatuuleen juosten tai tasaiselta maalta ajoneuvolla hinaten, jonka jälkeen lentoa jatketaan nousevien ilmavirtausten turvin. Moottoroitu varjoliito (englanniksi paramotoring) poikkeaa vapaalennosta siten, että lentoonlähtöön ja ilmassa pysymiseen käytetään valjaiden selkäpuolelle kiinnitettyä moottoria ja potkuria.

Koulutus
Varjoliitokoulutusta järjestävät eri puolilla maata toimivat varjoliitokerhot. Koulutuksessa noudatetaan kansainvälisestikin hyväksyttyä ParaPro -järjestelmää. Kurssin kestoaika riippuu sääolosuhteista ja oppilaan edistymisestä. Kurssi kestää tyypillisesti 2-4 kuukautta sisältäen 15 teoriatuntia, 5 matalaa lentoa ja vähintään 40 korkeaa lentoa. Kurssin hinta on noin 1.000-1.500 euroa. Lajiin tutustuminen ennen koulutuksen aloittamista on mahdollista ns.  tandemlentona turvallisesti yhdessä opettajan kanssa.

Kenelle varjoliito sopii?
Varjoliito sopii kaikille terveille naisille ja miehille, jotka haluavat kokea uusia elämyksiä ilmailun parissa. Normaali terveydentila, kohtuullinen fyysinen kunto ja henkinen tasapaino takaavat onnistuneet hetket lajin parissa. Alaikäraja on 15 vuotta huoltajan suostumuksella. Yläikäräjaa ei ole säädetty.

Varusteet
Peruskoulutuksen aikana käytetään kouluttajan tarjoamia varusteita. Omien varusteiden hankkiminen tulee ajankohtaiseksi peruskurssin jälkeen. Siiven ja valjaiden lisäksi tarvitaan täydentäviä varusteita, kuten hinauskytkin, koukkupuukko, variometri-korkeusmittari, valjaisiin kiinnitettävä pelastusvarjo, kypärä, sekä valvotuilla lentopaikoilla toimittaessa ilmailuradio. Matkalennolla mukana on kartta ja usein myös GPS vastaanotin. Vaatetukseksi sopivat ulkoilupuku, tukevat jalkineet ja käsineet. Varusteiden hinta uutena on noin 3.000-3.500 euroa.

Kuinka turvallista varjoliito on?
Kuten kaikissa ilmailulajeissa, lentäjä itse voi omalla asenteellaan vaikuttaa turvallisuuteen. Asianmukainen koulutus, terve harkinta sekä olosuhteiden ja omien rajojensa tunteminen pienentää riskiä huomattavasti. Riskitasoltaan varjoliitoa on usein verrattu vaikkapa ratsastukseen tai off piste -lasketteluun.

Varjoliito kilpailulajina
Varjoliidon kilpailulajeista yleisin on matkalento, jossa kilpaillaan SM- ja MM-tasolla. Muita kilpailulajeja ovat taitolento ja maalinlasku.

Viralliset SIL ry:n hyväksymät liidinlajien Suomen ennätykset löytyvät täältä.

Riippuliidon Suomen ennätyksiä ja ennätysyrityksiä löytyy myös Vesa Lappalaisen sivulta täältä.

XContest Finland matkalentolligan tulokset julkaistaan XContest Finlandin sivuilla www.xcontest.org/finland.