Etusivu I Lajit
Kymmeniä tapoja nousta taivaalle

Suomen Ilmailuliitto on harrastusilmailulajien keskusjärjestö. Sen piirissä toimii kaikkiaan kymmenen ilmailumuotoa, jotka jakautuvat vielä useisiin alalajeihin. Suurimpaan osaan niistä pääset tutustumaan tarkemmin vasemmalla olevista linkeistä. Osa sivuista on ilmailuliitto.fi -sivuston ulkopuolella ja ne aukeavat uuteen selainikkunaan.

Ilmailu harrastuksena on viimeisen kymmenen vuoden aikana kehittynyt valtavasti. Akkutekniikan kehitys on mahdollistanut sähkön käytön voimanlähteenä lennokeissa. Laskuvarjourheilussa on keksitty kokonaan uusia tapoja lentää vapaapudotuksessa - myös itse varjot ovat kehittyneet. Varjoliitimien suorituskyky on parantunut  mahdollistaen pitkät matkalennot.

Ultrakevyiden uusi sukupolvi on aiempaa suorituskykyisempää. Moottorilennossa bensiinimoottoreita vaihdetaan dieseleihin. Ja nykyään lähes kaikissa ilmailulajeissa GPS-satelliittipaikannus on mullistanut suunnistamisen mahdollistamalla tarkan paikanmäärityksen sekä myös suoritusten tallentamisen.

Lajien suosio on myös muuttunut. Perinteiset moottori- ja purjelento ovat säilyttäneet asemansa. Moottorilentoa tosin uhkaa viranomaismääräysten kiristyminen sekä kustannustason jatkuva nousu. Vastaavasti ultralentämisen suosio on vahvassa nousussa kevyempien koulutusvaatimusten ansiosta.

Liidinpuolella varjoliito on nykyisin kovassa kasvussa. Sähkölennokit ja lähes valmiiksi kootut ARF-rakennussarjat puolestaan ovat tuoneet lajin pariin kokonaan uusia harrastajia.

Ottamalla yhteyttä kerhoihin pääset alkuun ilmailu-urallasi. Monissa lajeissa järjestetään tutustumiskursseja, joilla pääset itse kokeilemaan millaista liikkuminen kolmannessa ulottuvuudessa on. Esimerkiksi moottori-, ultra- ja purjekoneen ohjaamista pääset kokeilemaan jo ensimmäisellä kerralla opettajan valvonnassa.

Kaksipaikkaiset riippu- ja varjoliitimet mahdollistavat tutustumisen näihin lajeihin. Laskuvarjohypylle ja vapaaseen pudotukseen pääsee kokeneen hyppymestarin kanssa ns. tandemhypyllä, joka on elämys jo sinänsä.

Taivaalle siis pääsee varsin monella eri tavalla. Kustannukset ja koulutuksen vaativuus vaihtelevat, joten jokaiselle sopiva ilmailumuoto varmasti löytyy. Monille ilmailijoille tosin ei riitä yksi tapa harrastaa, vaan he toimivat useiden lajien parissa.

Useimmat ilmailulajit vaativat melko paljon aikaa, mutta sitoutumisen myötä ne tarjoavat upeita elämyksiä, jotka alkavat jo koulutuksen aikana. Ilmailu on elämäntapa ja monille harrastus on keskeinen elämän osa.