Nuorten MM-2005 Husbands Bosworth, Iso-Britannia
6-19.8.2005

 

12.8.2005

Nyt vaihteeksi hankaluuksia ongelmien perään, -onneksi vain pieniä.

Pari päivää Rouva Fortuna ei ole ollut suosiollinen kaikille. Onnettomuuspäivänä lentämiseen tuli kesken suorituksen muutoksia maalilinjan minimi 200ft ylityskorkeuden vuoksi ja kevyessä iltanostossa sen kerääminen vie tovin. Joukkueelle tuli pieniä pistemenetyksiä. Olivatko säännöt kaikille samat? Hommasta voisi tehdä protestin joka maksaa 75 taalaa.

Jo aiemmin kerrotuista radiotaajuus ongelmista tuli eilen todellinen kaaos. Saimme uuden jakson joka lopuksi olikin jonkin lennonjohdon virallinen jakso ja pahaksi onneksi hektisillä hetkillä torni käski tyhjentää taajuuden välittömästi. Puheen jatkuessa torni oli todella äreä useaan otteeseen.

Juuri tällöin vakion Suomalaiset olivat saavuttaneet Britit ja 2T lähti joukon eteen tiedustelijaksi. PI jäi seurailemaan Englannin joukkueen reaktiota ja mahdollisia toimia. Tornin käskyjen vuoksi kaverukset joutuivat informaatiokatkoon, eri radiotaajuuksille, ja parilentäminen loppui siihen pisteeseen. Britit pokkasivat hieman, ja nostoon, Markun seuratessa muutosta. Teemu työnsi edellä kysellen takana tapahtuvaa tilannetta, mutta turhaan. Tieto ei välittynyt ja vakioteamin tiet erosivat.

Korkeusero oli liian suuri yhteistyön jatkamiseksi. Teemun omat ratkaisut olivat koko ajan pääjoukkoa huonommat, ja matkanteko hidastui. Meistä johtumattomista syistä on nyt siis pari päivää ollut pientä etumatkan antoa kärjelle. Organisaatiota puhuteltaessa sotkuistaan he myönsivät erheen. CAA on antanut heille väärän taajuuden. Säännöissä on selvä pykälä myös näihin taajuus juttuihin ja keskustelut Stewardien (Bradley, Wach ) kanssa antoi ymmärtää että tämä olisi selvä mahdollisuus protestiin ( jälleen 75 taalaa ). Joukkueen budjetti ei kestä, eikä Suomalaiskasvot. Pidetään kisat urheilijamaisina ja lennetään ilmaiseksi kärki kiinni, järjestäjien toilailuista huolimatta.

Klubiluokassa Leino lensi jälleen ehjän rikkeettömän suorituksen. JG antoi toistamiseen hieman muille etua ylitettyään lentopinnan ja hankkien näin itse hieman penaltteja. Loggerikäyrästä näki selvästi että pieni lisätyöntö ja vauhdin otto nostosta lähdettäessä olisi homman ehkäissyt.

Eilisen tunnelmia, Markku ja Paikallinen tirehtööri.

 

11.8.2005

Uusi päivä, uudet kujeet. Kuusistolla paalupaikka gridissä, heti rinnalla Teemun 2T.

Ilma on kosteaa, lämmintä ja siis varsin kuuroherkkää. Etelään on luvattu parempaa joten molempien luokkien tehtävät kentästä etelää kohden Lontoon länsipuolelle. Alueella tulee olemaan reilusti koneita, sillä Lashamissa lennettävät paikalliset kisaajat suhaavat samalla alueella. Radiosta välittyy tietoa että kulissipilviä on täälläkin. Reitillä pojat joutuvat väistelemään laskuvarjo alueita ja kiellettyjä ilmatiloja. Eteläisin käännepiste on kilpailualueen rajalla, mutta kilpailujohto antoi luvan lentää kisa-alueen ulkopuolella. Laskea sinne ei saa. On kuin saisi pelata futista kentän ulkopuolella, juoksuradalla.

Positiivista julkisuutta haetaan lajille kovasti, sillä paikalla on isokenkäisiä ja upeita riipuksia kaulassaan kantavia henkilöitä. Ennen hinauksia oli taitolentoesityksiä joissa tuskin piloottikaan tiesi miten päin kone oli maapalloon nähden. Uskomattomia temppuja. Hinaukset tapahtui tietysti vaakakierrettä tehden.

Eilisen vapaapäivän jälkeen tuntuu kuin kisat uudelleen. Vapaapäivänä joukkue hajosi kuin varpusparvi, kuka Birminghamiin leffaan, kuka telttaan lepäämään. Tehtiin kentältä löydetyistä jätepuista illansuussa tarpeellisia saunapuita. Austraalian pojat olivat saunomassa. Lämpö oli heille sopiva mutta jääkylmän suihkun alla ääntelevät samoin kuin kuka tahansa muukin.

10.08.2004

Eilinen päivä askarruttaa monessa mielessä. Oli hyvää sekä huonoa.

Maalilinjan tuntumassa sattui ikävä onnettomuus jossa maalilinjaa lähestyvä purjekone osui auton katolla seisseeseen valokuvaajaan. Homma aiheutti radiotaajuudelle aika hässäkän. Maalilinjalla oli helikopteriliikennettä sekä useita autoja. Informoin asiasta pojille jotta loppuliussa nokka pystyyn ja hyvissä korkeuksissa lasku pitkälle. Hetken päästä jokaiselle lähestyjälle annettiin virallinen info tulla yli 200 jalan korkeudessa.

Äsken päättyneessä johtajien palaverissa annettiin asiasta virallinen tiedote asiasta ja lentotoiminta kentällä on keskeytetty tutkimusten ajaksi. Toivottavasti ne eivät vie päiviä.

Palaverissa keskusteltiin myös mahdollisuudesta perua eilinen kisapäivä, sillä kaikilla ei ollut yhdenmukaiset lentomahdollisuudet. Ennen onnettomuutta tulleet saivat tykittää täysillä pintoihin, mutta jälkeen sen tullet ajoivat nokka pystyssä. Vakion pojat lensivät keskitasoa kehnommin tehtävänsä joten tapahtuman vaikutus lienee vain muutama piste. Palaverissa olleessa mielipidetiedustelussa ilmoitin joukkueen kannan joka on se, ettei kaikilla kilpailijoilla ollut yhdenvertaiset säännöt. Mikäli päivä perutaan, on se vakion onni, mutta klubi luokalle huono asia. Leinon ratkaisu AAT:llä oli loistava ja hän ajoi itsensä päivätuloksissa topteniin. Hyvä Leino !

Sekavissa tunnelmissa odotellaan mitä jury päättää. Kasataan itsemme ja homma jatkuu huomenna.

Toivotaan niin !

9.8.2005

Ilmassa on suurta urheilujuhlan tuntua !

Suomalaiset tuntevat olonsa kotoiseksi Silverstonen radan läheisyydessä, jossa Suuret Suomalaiset ilmojen sankarit ovat näyttäneet leijonan kyntensä. Hinauskoneiden jyhkeä jyly moottoreista säestää hurraa huutoja sinivalkoisille siiville. Tunnelma on kutkuttavan jännittävä, kun nämä aikamme gladiaattorit mittelevät voimiaan ilmojen näyttämöllä. Merten albatrossien lailla taivaan sinessä kiitävät lasikuitukotkat; pelaavat kovaa peliä miehisen kunnian ruletissa.

Suuri ihmetys on kuitenkin siinä, missä on ZEI ZEI ???

Tehtävänä tänään aluetehtävä kolmen sektorin kautta. Kolmen tunnin vaativa geometriakoitos tulee syömään miestä. Ajoittain kaartotaistelu kuivatermisten konvektiovirtausten keskustoista huipentuu yli kolmenkymmenen koneen kekoihin. Onneksi paikallinen kaksoisagntti toi vaivihkaa päämajaan topografisen kartan taistelijoidemme avuksi. Eräs käännealueista sijaitsee alueella jossa kartasta ilmennyt maanpinnan muoto toivottavasti siivittää urhojamme taiston tiellä. Ei käy kateeksi maamme puolustajia ilmaherruudesta. Myös kenttäavustajan toimi on näissä mittelöissä raakaa puuhaa. Huoltohenkilöiden ottaessa tehtävältään palaavat taisteluiden kolhimat sotaratsut hellään huomaansa, koittaa mekaniikoille myös suuri helpotus: Koko lentue palaa voitoisana tukikohtaansa!!! Voin kertoa: Siinä tanner tömisee ja aitaa kaatuu.


8.8.2005

Homma alkanut hienosti, Molempina ensimmäisenä päivinä Suomalainen hakenut palkinnon !

Tänään oli Kaitsun ( JG ) vuoro. Pullo kuohujuomaa organisaatiolta huonon tuurin vuoksi. Korvatulehdus ei ota hellittääkseen ja JG laski kentästä 44km:n päässä sijaitsevan Silverstonen viereen paukkuvien korvien vuoksi. Näin annettiin organisaatiolle ymmärtää. Tulette kentise näkemään uskomatonta kuvamateriaalia pellolta jossa nälkiintyneet sonnit yrittävät maistella Jantaaria. Avustajan suureksi onneksi kestovaha oli elukoiden mieleen ja otukset nuolivat sen pois koneen pinnasta. Ainoa mahdollisuus oli häätää lauma pois koneen luota ajamalla koneen ympäri Reilulla äänimerkki päällä ja ovia aukoen ja huutaen…

Eräs laumanjohtaja alkoi kaivaa kuoppaa etujalallaan merkiksi tulevasta kontaktista vihreään Ranskalaiskaunottareen. Onneksi sonni luopui lemmenleikistä peltilehmän kanssa.

Tarina kuulosti kenties yhtä selkeältä selitykseltä kuin pikainen maastolasku tykkikelissä korvatulehduksen vuoksi mutta molemmista on dokumenttia kotiin tuotavaksi. Lääkärintodistus sekä videomateriaalia. Hieno homma oli se että pojat toivat tullessaan polttopuita saunaan.


Tänään keli sykkii. Välillä pilvet kuivuvat täysin, hetken päästä kukkii jälleen ? Pilvet tulevat tuulen suunnasta rintamana, taas kadotakseen.

Homma näyttää niin kummalliselta että kannattanee seurata paikallisten tietoa tästä kummasta ilmiöstä. Kekolentämistä siis.

7.8.2005

Kirkkaan yön jälkeen päivä näyttää hienolta. Pilvipohjat nousee silmissä. Tasaisia pohjia horisonttiin asti. Toivottavasti pojat pääsee tykittämään sydämensä kyllyydestä. Eilisten suoritusten perusteella joukkueella on menohaluja. Briifingissä palkittiin eiliset ilmojen sankarit. Voittajat ei perinteisesti saanutkaan juomaa, vaan kyseessä oli arpajaiset. Kolmesta kirjekuoresta sai valita yhden. Markku valitsi keskimmäisen jossa oli voittona valinta suljettuun pakettilahjaan. Pahvilaatikoista sai valita mieleisensä ja tattadaa…- Markku sai yhden apinan lisää joukkueeseen. Nyt tuli karvaisin. Päivän tehtävät kelin mukaiset. 370,78km ja 313km. Reitit kulkee ilmatilarajoitettujen alueiden kautta joten tänään tarkkana. Suuri ongelma on myös vallata äänitilaa jaksolla jolla Ranska ja Puola terrorisoi äänisaasteella. Ohjeena on se että puhukaa päälle kylmästi, hienotunteisuus on taajuudella nyt kaukana. Ja kyllä nyt puhetta tuleekin. Lentoa voi seurata miltei täydellisesti. Ajolinjojen kantavat ja laskevat tulevat eetteriin reaaliajassa, myös nostojen voimakkuudet. Hienoa seurata purjelentokisoja!

Päivävoittajat! Toimistohommissa...

6.8.2005 ILTA

Noniin.

Päivä on nyt lennetty, ja hyvinhän se meni. Vakioluokassa tuli itselle päivävoitto, ja
Teemu täydensi suoritusta jaetulla kahdeksannella sijalla 23 pistettä perässä, eli todella tiukka kärkijoukko. Clubissa Kain sairastellessa Leino suoriutui viidennelletoista sijalle. Mitään ei tänään toki ratkaistu. Erot olivat pieniä, kun suurinpiirtein koko porukka lensi yhtenä ryppäänä. Tunnelma suomalaisleirissä on kuitenkin oikein hyvä, etenkin kun kaitsukin ilmoitti lentävänsä huomenna. 500p perässä ensimmäisen päivän jälkeen, mutta luottamus siihen että kaitsu hoitaa vielä homman kotiin on kova. Vakion lennon kulusta on tarkempi kertomus purjelennon pulinajaksolla, www.pulinajakso.net. Huomennakin saadaan ilmeisesti lentopäivä, joten päivävoiton juhlinta jäänee toistaiseksi muutamaan kädenpuristukseen.



HusBos vaikenee, mutta vain huomiseen. (M. Kuusisto)

6.8.2005 AAMU


Avajaisparaati marssittiin rumpujen päristyksen tahdissa läheisessä kaupungissa Market Harboroughssa. Osa joukkueesta oli edustamassa. UM-team laski peltoon ja heillä oli siis muuta hommaa. Paikallinen radioasema oli sponsoroinut kolme bändiä esiintymään. Loisto musaa ja äänenpaine 100 kertainen EM-päättäjäisiin verrattuna. Pojilla oli saunan kokoiset subbarit.

Paikallinen toribubi teki vuoden tilin oluenmyynnillä. Porukkaa oli kiitettävästi.

Kuvernööri tarjosi punaviinit ja pientä purtavaa joukkueen johtajille. Mukava heppu. Pienessä hönössä hän kertoi ensimmäisen tyttöystävän olleen Tampereelta. Kiinnostui kovasti kun kuuli jotta meilläpä on sauna kentällä. Saa nähdä tuoko ”saunajuomat” tullessaan.


Kisaaminen alkoi suht matalalla kelillä. klo 15 aikaan pohjat 1000m. Lentäjät leikkivät huppuleikkejä ja kuurupiiloa pilvessä. Tehtävät vaihdettiin gridissä B-tehtäviksi joten vakiolla 160 km ja klubiluokalla 145km. Surkeana juttuna joukkueella on se että Holmroosin Kaitsu sairastui oikeaan flunssaan ja sai lisälääkityksen. Korvat kuitenkin paukkuu jo seisomaan noustessa joten Kaitsu ei lennä ainakaan tänään. Leino joutuu taivaltamaan ilman maajoukkuepuolisoa. Keli näyttää lauttaantuvan mutta alle syntyy höttösiä. Grabb oli yhtenä haistelijana mutta räpsähti, väitti kyllä itse että ei vain pystynyt kalistamaan enää riittävästi koska korkeutta oli niin vähän. Tästä syystä joutui laskeutumaan.

Pidetään pojille peukkuja, ja palataan illalla kanavalle…


5.8.2005

Sateisen yön jälkeen täällä Englannissakin on märkää, fiilis kuitenkin korkealla…

Eilen illalla oli ensimmäinen joukkuejohtaja palaveri. Kuten ennenkin joukossa on henkilöitä jotka haluaisi rakentaa säännöt uusiksi viime metreillä, tai pitävät kenties vain omasta äänestään. Onneksi organisaatiolla stevardeineen oli jotain tekemistä kuunnellessaan tyhjänpäivästä pulputusta. Pyörittelivät pieniä tuliaislahjojaan käsissään, FGT-kyniä…

Viisaana hommana käytetään täällä Brian Spreckleyn omissa kisoissa käyttämää lähtösysteemiä. Porukoille annetaan linjan aukeamisen kellonajan yhteydessä myös suurin sallittu lähtökorkeus jalkoina QNH asetuksella joka on alempi kuin pilvipohja. Tällä korkeudella on koneen oltava vähintään kaksi minuuttia ennen starttiaan. Hommalla ehkäistään linjalla hapsuissa edestakaisin suhaaminen tai jopa pilvilento. Mahdolliset vaaralliset sukellus startit poistuvat myös systeemin myötä. Mikäli haluaa korkeammalta lähteä hintana on yksi piste per metri.

Täälläkin tietyt maat haluaisivat lopettaa purjelennon Brittein saarilla kisojen aikana jottei mahdolliset ylimääräiset koneet olisi auttamassa ystäviään. Paul Grabb kertoi, että tällä hetkellä on menossa viidet muutkin kisat joten homma on mahdoton sillä kilpailukutsut on postitettu jo viime talvena. Lopputulos palaveriin oli se että kaikki asiat hyväksyttiin lopuksi yksimielisesti.


Yksi hyttynen per metri....... HusBos:n kenttä ja pari laskukelpoista peltoa...

Tänään viimeisenä harjoituspäivänä siirretyssä briefingissä annettiin molemmille luokille kahden tunnin aluetehtävät miniminä 100km ja maksimina noin 245km. Hinaukset alkavat 14:00 ja näin ollen matkaan siis 15:00. Pari tuntia reissussa ja kotiin. Helppo nakki ! Ongelma on se että illalla on avajaisparaati klo 18:00 ja siirtymä paraatipaikalle vie puolisen tuntia. Kaikkea ei taatusti keretä, joten katsotaan valitaanko tehtävä vai paraati. Päätös on pilooteilla.

04.08.2005

Aamusuttua taivaan täydeltä. Viileää sekä tuulista.

Briefingissä eilisen päivän tulokset joissa kärkisijoilla ei vielä omia. Vakion kaverit ottivat toki lähdön mutta eivät tietoisesti asennoituneet lenkin kiertoon, vaan tutkivat lähitienoota. Glubilaiset lähtivät tosissaan tehtävälle ja Kaitsu lensi hienosti läpi, Leino jäi harmittavasti lähikylän viereen. Maastolasku ei harmittanut avustajaa, vaan oli iloissaan päästessään kaupoille muonavaraston täydennykseen sekä ansaitulle roskaruualle.

Keli näyttää niin kehnolta että toimistoon ilmoitettiin, ettei Suomen joukkue osallistu tänään ilmailuharrastukseen. Toimistotytöt olivat iloissaan joukkueen antamista tuliaisista, FGT kynistä.

Kärvistelkää sateessa, niin mekin illansuussa…

Husbands Bosworth 03.08.2005

Matka noin 2300km Räyskälästä taittui kahdessa ja puolessa vuorokaudessa. Tom-Tom karttanäyttö kertoi selvällä Suomen kielellä minne mennä jotta perille päästään. Viimeinen taival Brittein saarilla aamuyöstä neljän aikaa vaati aivosolujen aktivoimista äärimmilleen johtuen vasemmanpuolisesta liikenteestä. Lisäksi rekka-autosta on poistettu polttoaineen syöttöä rajoittavat toiminnot. Ne ajavat noin 120km/t ja muut yli puoltatoista sataa… Homma onnistui moitteetta ja kentällä ollaan kalusto ehyenä. Hollantilaisilla sattui viime metreillä herpaantuminen ja erään liikenneympyrän jälkeen ajokaista erheytyi. Nokkakolari oli väistämätön. Onneksi vain luunmurtumia ja auton katon aukaisun johdosta ajoneuvo vaatii hieman laittoa.Ensi päivät ovat kuluneet leirin rakentelussa, sekä paikallisiin toimiin tutustumisessa. Aamuisin briefing on klo 10:00 jossa säätietojen lisäksi annettu pieniä noin 200km harjoitustehtäviä.

Kaikki pilotit ovat käyneet ihmettelemässä ilmasta käsin jo kartastakin ilmenevää suurten kaupunkien tiheyttä. Näyttää siltä, että kisoissa pelkkä win-pilot suunnistaminen ei riitä vaan on oltava selvillä kartalla todella missä mennään. Ilmatilarajoitukset ovat aivan eri luokkaa kuin koto Suomessa. Kartalla on merkintöjä niistä sekä korkeutena maanpinnasta, lentopintoina eri kellonaikoina, korkeuksina merenpinnasta ja kaikki suloisena sekasotkuna vielä jalkoina. Ilmailukartta muistuttaa enemmänkin rautakaupan värikarttaa yhdistettynä korkeakoulun geometrian oppikirjaan. Saavat ukot tarkkana olla. Ilmatilarikkomuksissa ei säännöt anna anteeksi pätkääkään. Matkanteko loppuu juuri siihen pisteeseen missä mahdollinen rikkomus tapahtuu.

Paikallinen Tourula tuntuu varsin tietoiselta siitä miten keli tällä kehittyy. Iän tuomaa varmuutta, luulisin. Varsinaista dokumentointia mistä poppa-ukko tietonsa hakee ei esitetä ( temppejä sun muita ) Satelliittikuvat kyllä. Päivittäinen vertailu nostojen voimakkuudesta sekä pilvipohjat sekä määrä tiettyinä kellonaikoina on osunut yllättävän hyvin kohdalleen. Näkyvyys on eurooppalaiseen tapaan melko kehno. Nostovoimakkuus vaihtelee hyvin nopeasti. Heikoimmillaan kaikki nostot 1 kt ja puolen tunnin kuluttua löytyy jopa 5 kt. Pilvipohjat ovat aamuisin 2200 jalkaa nousten iltaa kohden 3000-4000 jalkaan. Maksimi lentokorkeus kisojen aikana 8000 ft. Sille joka todistetusti saavuttaa sen, tarjoaa organisaatio virvoitusjuomaa…

Tänään myöhästetyssä briefingissä kerholuokalle annettiin tehtävä neljän käännepisteen kautta, 159,98 km ja vakiolle 225,46km. Tänään annettiin ensimmäistä kertaa maksimi lähtökorkeus 5000ft / 1520m qnh joka tarkoittaa että lähtevä poppoo ajetaan samalle korkeudelle pyörimään ennen startteja pariksi minuutiksi…

Eilinen keskustelu Bradleyn ja Brigliadorin kanssa toteutti grid-järjestelyihin sen, että samat kansallisuudet ovat vierekkäin. Homma helpottuu siinä mielessä että apua on saatavilla lähtöryhmitykseen vietäessä. Porukoilla on täällä yleensä vain yksi avusteja parka. Nurmikentällä 525 kg painava lentokone on yksin painava ja hankala siirrellä…

Leiristä katsottuna eteläinen suunta taivaalla on kuin Suomielokuvasta. Kauniita kumpupilviä, tasaisia pilvenpohjia noin 4000ft. Hinaukset käynnissä ja vakion lähtölinja aukesi 13:59 paikallista aikaa ja klubiluokalle aukesi nyt 14.33..



Hus-Bos päämaja vaikenee, mutta vain hetkeksi…






powered by eMedia