Takaisin pääsivulle

Toinen kilpailuviikko. 1.8-7.8

LINKKI BLOGIIN>>>>

6.8. Perjantai

Klo 5.30. Kummalliset kilpailut.

1.Elämme sentään nykyaikaa. Käsittämätöntä putkirallia. Arviolta lähes 70-80 putkea pyöri jälleen maanteillä. Nyt ei voi syyttää säätietoja. Ne ovat olleet oikeita. Sen sijaan meteorologi ei ole reaalissa vaan ylitoiveikas. Kun siihen yhdistyy huono tehtävänanto, niin seuraus on mitä on. Eilen vatkattiin D tehtävä  (neljäs tehtävä) 1.5t sisällä. Ei se sää nyt niin nopeasti muutu.

2. Joukkue osoittaa suomalaisille harvinaista kykyä sopeutua tälläisiinkin olosuhteisiin. Eilinen oli paras suomalaispäivä. Tasoltaan sellainen, että jos siihen olisi päästy alusta alkaen niin, koko porukka olisi kymmenen joukossa ja todennäköisesti jollakulla mitali taskussa. Mutta se on jossittelua se. Mukavaa kumminkin.

3. Hyvä, että kilpailut loppuvat. On vain ajan kysymys milloin täälläkin kolahtaisi. 300-700m välillä toisiaan vastaan pyörivät keot eivät ole nykyaikaa. Siinä ei auta Flarmit. Tehtävät on kertakaikkiaan saatava sellaisiksi, että hajontaa syntyy.

Ainakin luokat on saatava erilleen, eri suuntiin. Täällä on niin iso kenttä. että ne olisi voineet tehdä jopa loppulähestymiset eri suunnista ilman mitään päällkkäisyyttä missään tehtävän vaiheessa. Mutta, kun ei niin ei.

Oikealla Antin kuva teemalla: matkailu avartaa.

5.8. Torstai

Py. klo 6.00 Kafkamainen olo eilisestä, yhdellä heikko päivä toisella vahva. Vaihtoivat paikkaa taistelussa pronssista. Sehän tässä on tavoiteena. Miksi ei olisi, kun odottaa vielä ottajaansa.

Eilisestä sen verran, että Harri onnistui useita kertoja nousemaan keon vierestä ohi paremmassa ytimessä. Hyvällä termiikkilentotaidollakin on siis vielä sijansa. Ainakin näissä keleissä ja korkeuksissa missä nyt kilpaillaan.

4.8. Keskiviikko

Klo 6.00. PY. Olipa myrskyinen yö. En osaa edes arvata lennetäänkö tänää. Tuuli on kova, vettä joka paikassa, rintaman takareuna ehkä pilkottaa lännessä. Kosteaa joka tapauksessa. Tämän sivusten etusivu (joukkueen) jumissa. Joten suoraan tähän ja tietenkin blogiin, joka tuntuu pelittävän vuorenvarmasti.

Eilisestä sen verran maallikkolukijoille, että 200-300 pistettä ei ole yhtään mitään purjelentokilpailuissa. Se menetetään yhtenä päivauml;nä äärimmäisen helposti. Ts. vaikka pojilla oli eilen nk huono päivä, jos niin voi sanoa, niin erinomaiset sijoitukset, jopa mitali on 15m:n luokassa täysin realististinen tavoite.  En todellakaan uskalla veikata tässä vaiheessa mitään kahdenkymmenen ensimmäisen loppusijoituksista, vaikka kilpailupäiviä on enään korkeintaan kolme.Täällä ei ainakaan heivata. Oleellista on ettei ainakaan ruveta puristamaan.

Eilen oli tyypillinen Area task päivä. Luulin, että aikainen lähtö kostautui Harrille ja Tapsalle. Mutta ei se niinkään ollut. Keli on vaihdellut (syklinyt) huomattavasti eri alueilla. Kyse on osittain ollut siitä missä on sattunut milloinkin olemaan.

Näillä mietteillä tähän päivään.

3.8. Tiistai

PY. Klo 5.30. Nyt tuntuu (ei siis faktaa) siinä mielessä mielenkiintoiselta, että mikä päivä tahansa voi olla kilpailun viimeinen tai toisaalta 15m:n luokassa saattaa olla vasta puolet kasassa.

Huomiseksi on povattu sadetta. Länsipuolella roikkuu rintamasysteemi, joka ei ainakaan nyt aamusta näy Szegedissä. Jotenkin on jäänyt yleisvaikutelmaksi, että täällä, näissä keleissä pärjäävät ne, jotka malttavat kesken hyvän menon nostaa nokan pystyyn ja killutella hiljakseen ylhäällä eteenpäin (jos nyt 800m on ylhäällä). Suoraviivainen "tykittäminen" vie väistämättä hieman alemmas ja sieltä on vaikea hellekelin kuplissa keplotella ylös. 50m:n korkeusero saattaa olla ratkaisevaa. Kyse on siis henkisen tason ongelmasta. Keskittymistä siis tiedossa.

2.8. Maanantai

PY. Klo 7.00. Mikä on oleellista. 15m:n luokan tilanne edelleen hyvin hyvin tasainen. Harri ja Tapsa lensivät eilenkin hienosti.

Palataan tarinoihin Serbiasta myöhemmin. Mikäli joku haluaa pysyä "tiukasti ajassa" kannattaa seurata myös muiden joukkueiden Blogeja (esim Saksa http://www.daec-segelflug.de/et/javascript" src="http://www.ilmailuliitto.fi/tinymce/jscripts/tiny_mce/themes/advanced/langs/fi.js">vents/10/wmopen1815/ ). Näillä isojen maiden joukkueilla on huomattavat resurssit. Esim. Saksalla on joukkuebriefingissä ainakin 20 henkeä. Ne ehtivät päivittämään tilannetta aivan toiseen malliin kuin esimerkiksi me. Eilenkin kaikki maastolaskut tapahtuivat samaan aikaan eli 20 minuutina aikana tekstiviestejä, puhelinsoittoja, ilmailuradioliikennettä, 2 hakuporukaa Serbiaan passi yms sotkujen kanssa, 1 Unkariin, kisaofficiin maastolaskuilmoitukset (kaikki omilla lomakkeilla, kuittauksilla, omilla luukuilla, virheistä varoituksia ja penalteja). Sinkoilua sinne tänne :-) :-) Tämä on todellisuutta.

Tässä siis "Briorisoidaan" (opin sanan töissä!)  1. Ilmassa oleville kaikki apu mitä antaa osataan 2. Jo laskeneet mahdollisimman nopeasti kotiin 3. Kilpailuihin liittyvät rutiinit, päivän purku yms ja vasta viimeisenä 4. Tiedotus. Noin se vaacripts/tiny_mce/plugins/easyattachment/langs/fi.js">n menee.

1.8. Sunnuntai

Klo 5.30lt. Py. Hyvin kosteaa, mutta selkeää. Todennäköisesti sä;ä jatkuu samanlaisena kuin viimepäivinä. Minkäänlaiseen nk. puristamiseen ei ole mahdollisuutta. Riskit kasvaa liikaa. Erikoista lentämistä. Nokka pystyssä kohti seuraavaa nostoa, josta ei ole tietoa, 800m korkeudesta. Yksin ei ole mitään mahdollisuutta löytää heikkojen nostojen ytimiä. 2m/s on jo huikea. Eilen tuntui 0.5 olevan saavutus. Laajoja "kuolleita" alueita, jossa pilvet eivät vedä. Syy on ilmeisesti kosteus, jossa pienikin henkäys tekee pilven. Pilvi jää kellumaan taivaalle.  Ei kovin tieteellinen selitys, mutta selitys kumminkin. Tämän kanssa on pärjättävä. Tätä kirjoitettaessa alkoi pohjoisella taivaalla ikään kuin tyhjästä nousta korkeita pilvenhuippuja...