Virallinen harjoitusjakso

5.7. Kolmas ja virallinen harjoituspäivä

Tänään ennustettu kuivatermiikkiä, mutta kentällä näkyy cumuluksia. Tehtävät vakiolla 290km, kerholuokalla 230km ja maailmanluokalla vähemmän.

Päivä osoittautui vaikeaksi. Tuuli oli pinnassa lännestä ja lentokorkeudessa 300-330 astetta, eli vuoriketjujen ja laaksojen suuntainen. Luvatusta 2500m pilvirajasta toteutui 2/3. Maastolaskuja on eri maiden joukkueissa putkien liikkeestä päätellen. Vakioluokassa ensimmäinen lähtö meni Antilla ja Juhalla molemmilla huonosti, joten uutta haettiin. Juha pääsi reitille ja ensmmäiselle käännepisteelle mutta ei sieltä enää kunnolla takaisin. Hakijat ehtivät ajella jo puoliväliin lähes tunnin mutta sitten radiosta rupesi kuulumaan Juhan ääni, että täällä sinnitellään ilmassa ja saattaa ehkä päästä lentäen Rietiin. Lopulta Juha onnistui ja tuli laskuun tunti ennen virallista auringonlaskua. Antti kävi kokeilemassa kilpailualueen länsireunassa maastoa, jossa ei tähän asti ole vielä lennelty. Maailmanluokassa Asko ja Hakke hienosti taistelivat tehtävän läpi, samoin kerholuokassa Jokke. Junnu piti lepopäivän. 

4.7. Toinen virallinen harjoituspäivä

Päivä oli vaikea kelin heiketessä kilpailualueella pohjoisesta alkaen. Tehtävä kaikilla luokilla oli poikkeuksellisesti pohjoinen ensin. Ainakin kaksi konetta rikottiin maastolaskuissa mutta ilmeisesti saadaan korjattua kisoihin.

Antti ja Juhani

Kuvassa Antti valmistautuu päivän tehtävälle.

Suomalaisista vain Ruotsalaisen Jokke lensi tehtävän läpi. Muut käänsivät ennen ensimmäistä käännepistettä ja kävivät etelässä reitin suunnassa. Antti kävi Gran Sasssolla kokeilemassa aalto mahdollisuutta mutta aalto oli heikkoa vain 0,3...0,5m/s 2600m korkeudella. Päivästä muodostui lopulta rinnetuulipäivä kun tuuli iltapäivällä kiihtyi ja oli hyvästä suunnasta reitillä olleisiin rinteisii nähden. Parasta antia päivässä oli se, että päästiin vihdoin käymään kunnolla eteläisellä tehtäväalueella, missä kuitenkin kisoissa lennetään paljon.

3.7. Ensimmäinen virallinen harjoituspäivä

Kaikilla luokilla 2h AAT. Juha piti huoltopäivän ja kone jäi putkeen. Antti lensi n. 250km kohtuullisissa olosuhteissa keskinopeudella 125 km/h, vain isäntämaan Itaian miehet menivät kovempaa. Kerholuokka ja maailmanluokka saivat aikaan lyhyemmät matkat kevyemmillä koneilla mutta mukavat lennot kaikille kuitenkin.

Sivu päivitetty 6.7.2008/ak

powered by eMedia