Etusivu I Lajit I Purjelento I Maajoukkue I Vanhat kisat I MM-2008 Lüsse I Viralliset harjoitukset

Palaa pääsivulle                 Pulinajaksolle

Viralliset harjoitukset 29.7- 1.8

2.8. Lauantai. Avajaiset. Ei lentoja tänään.

PY.klo 20.00. Avajaiset pidettiin iltapäivällä Beldizin torilla. Sitä ennen osa joukkuetta kävi "työnhaussa" sosiaalitoimiston siirtolaisosaston edessä...

Kansanpaljous avajaisissa oli aika puhutteleva. Tori oli täynnä kuin Turusen pyssy.

PY.klo 13.00. Sakujärjestäjä iski takaisin. Tuli uusi sääntö. Lähtölinjaa ennen täytyy olla 2min alle lähtölinjakorkeuden..täällä on menossa peli, kuka sanoi viimeisen sanan.

Avajaisiin on 3t. Kyseessä on pakollinen tilaisuus. Torilla seistään, poliitikkojen puheita kuunnellaan (niitä on useita), oppaina toimii Lufthansan emoja...sponsori ottaa kaiken irti. Kutakin maata opastava "emo" esittelee joukkueen yleisölle ja kertoo kyseisestä maasta. Ohjeen mukaan pitää tehdä "waves" (onko se; tehdä aaltoja vai heiluttaa?) ja aivan ehdottomasti "keep position" (tarkoittaako se, seistä asennossa vai pysyä torilla??)... järjestäjillä tulee olemaan vaikeata pitää 130 lentäjää ja 32 joukkueenjohtajaa, joista valtaosa aktiivilentäjiä (ja minun luonteisia), paikoillaan - siis asennossa -köysien takana auringonpaisteessa torilla, jossa on mukavia terasseja pitkin reunoja. Mielenkiintoista. Tässä lähellä on muuten linna, jonka vintillä busattiin aikoinaan liitokone tarkoituksessa päästä köysien takaa - siitä on tehty ihan filmi. Tarrahommat ovat nyt unohdettu, nyt järjestäjät höyryävät kilpailevien lentoyhtiöiden tarroista, joita on myös näkyvästi pitkin koneiden kylkiä...

PY.klo 7.00. Eilen joukkue kunnioitti täysilukuisasti kutsuani tulla syömään viereiseen ravintolaan. Kiitokset siitä. Hauska ilta varsinkin, kun ukkosmyrsky iski ravintolaan - eiku lautaset mukaan ja sisälle. Yllätys oli aikamoinen, kun palasimme klo 23 maissa kentälle. Vettä oli joka paikassa. Katoksia oli sikin sokin. Voi niitä jotka olivat jättäneet kattoluukkuja auki. Useita litroja vettä jokaisen avonaisen luukun alla vaunun lattialla. Onneksi koneet oli ankkuroitu kunnolla. Siellä puolen kaikki oli ok.

Se joukkueenjohtajien kokous....onko olemassa toista urheilulajia, jossa ennen kilpailuja ruvetaan tekemään sääntöjä uudelleen järjestäjien ja puheripulia sairastavien joukkueenjohtajien kesken tyyliin meillä on vuosikaudet lennetty ilman korkeusrajoitusta lähtölinjalla, ilman nopeusrajoitusta lähtölinjalla, kaarrettu oikealle , vasemmalle, vedetty ylös sinne ja tänne ja kaikki mennyt hyvin. Porukka on unohtanut, että nyt ei ole kyse Saksan, Hollannin, Brittien tmv kansallisista mestaruuskisoista vaan MM_kilpailuista, joilla on viralliset säännöt....

Korkeusrajoitus lähtölinjalla johtuu siitä, että Saksassa ei saa lentää pilvipohjiin...järjestäjiä ei kuitenkaan kiinnostanut se, että kaikki saksalaisetkin olivat pilvenpohjissa ennen lähtölinjalle syöksymista....tämä laji tappaa itse itsenä sisältä päin ellei omavaltaista sääntötehtailua saada kuriin...asiaa olisi ollut 5-10 minuutin verran...kokous kesti 2t ! ja kaikki sen johdosta, ettei porukka lue sääntöjä, ymmärrä niitä tai -vielä pahempaa- ei välitä niistä.

Nopeusrajoitus onneksi saatiin pois. Hulluinta oli, että kyse oli maanopeudesta eli gps mittauksesta. Syöksymällä suoraan alas 2400m:stä lähtölinjalle 1700m:n korkeuteen jarrut auki 300km/t ..maanopeus on aika pieni......

Seikka, joka on tullut myös tiensä päähän, on pituudella pullistelu...yhtään ETA:aa ei ole paikalla ja todella pitkäsiipiset modifikaatiot alkavat olla aika ikäviä käsitellä...eivätkä taida kulkea kovin hyvin hyvissä keleissä.....

 

 

 

1.8. Perjantai-viimeinen virallinen harjoituspäivä

PY.14.00. Kylmä rintama puskee päälle. Illalla pitäisi ukostaa kunnolla. Visa-Matti soitteli juuri ja kyseli, onko lähtölinjalla nopeusrajoitus - onhan täällä - 170km/t. Kyseessä on sääntöjen vastainen rajoitus....mielenkiintoinen joukkueenjohtajien kokous illalla....

Työmiehet työnsä ääressä, eli avustajat hommissa....

Py.Klo 8.00. lc. Pitkäksi venyi eilen. Piti edustaa SUOMEA. Eilinen päivä oli aika hyvä harjoituspäiväksi. Tapsa vetäisi "peltoon" eli laski Dessaun lentokentälle...tekee nöyräksi...juuri sopivasti ennen kilpailuja. Eki oli taas reilussa 900+ tahdissa, vaikka tasoitti jälleen 8min etuajallaan...Mara ja Antti manasivat reitinvalintaansa kuivalla osuudella ensimmäisellä käännepisteellä...silti lähes 900+ tahti. Harrilla kulkee selkeästi suoraviivaisesti ja hyvin. Tertsi on myös tahdissa mukana. Ekin homereise mottori saatiin illalla korjattua. Niitä oli muuten ilmeisesti 4 kpl rikki, siis MM tasolla- mitenkähän on kerhokentillä??? Tehtaan miehellä oli kysyntää. Tapion avustajat lisivät ...eilen tuli Ilkka...paljonkohan niitä vielä tulee ?????  Järjestäjät laittoivat tarrat kaikkiin koneisiin. Koeirroitus onnistui eli suojavahaus toimi. 

Torstai-kolmas virallinen harjoituspäivä

PY. Klo 15.40. hinaukset kestivät luokattoman kauan. 2t 10 min! Odottelemme maaliintuloja klo 17.20 paikkeilla. Liukunopeudet pitkälle yli 200km/t.

PY. klo 11.00 Vai ei kyse ole huippu-urheilusta...Suomen joukkue on "timmissä".

Pidettiin briefingin jälkeen joukkueen taktiikkapalaveri. 15m: ja 18:n luokilla sama tehtävä, joten kaikki neljä yrittävät lähteä reitille samaan aikaan. Tarkoitus on lisäksi merkata avoimelle luokalle nostot. Toivotaan, että porukka pysyy suurinpiirtein samassa kasassa-ainakin samassa maassa- suurimman osan tehtäväajasta niin saadaan alle kunnollinen kenraaliharjoitus. Huominen sääennuste on hieman pessimistinen, joten tänään pitää saada rutiinit kaikilta osin sujumaan. Huomen illalla on joukkueen yhteinen illallinen läheisessä ravintolassa klo 19.30 -Pitää valmistella puhe, kun olen isäntä- Lauantai on avaispäivä. Silloin ei ole tehtävää. Tänään on klo 20.00 Hollantilas-Brittiläis-Italiainen ilta. Katsotaan mitä tuleman pitää. Nyt tuli johtamiskohtaus eli gridille...

PY. klo 6.48. lc. Aaamu alkaa aurinkoisena. Kyllä tästä lentopäivä tulee. Eilinen ""lepopäivä"oli tarpeen. IPakit ym. viritelmät saatiin pelittämään. Niissä piilee aikamoinen "sudenkuoppa". Vapaata ilmatilaa täällä on vaikka kuinka verrattuna käsittämättömän ahtaaseen Suomeen. Ongelma on siinä, että kaikki ilmatila käytetään. Berliinin TMA:n "portaiden " alle mennään ja pienten lähialueiden yli useissakin paikoissa. Ilmatilarikkomuksista "rokotetaan " heti.

Kilpailualue muuten tarkoittaa täällä sitä aluetta, jolle tehtävät annetaan eli kartan kokoa! Tehtävät sijoittuvat kilpailualueelle, mutta eivät kolkuttele sen reunoja.

Sponsorointi on nostanut uuden ongelman. Paikkalisääntöjen mukaan joka koneeseen laitetaan pieni sponsorin tarra eli nyt Lufthansan tarra kokoa 15cm...60cm. Jotkut tietenkin kieltäytyvät, koska häritsee koneen "putkeen laitoa!!!kuulema hankautuu juuri kehdon reunaan. Sopimuksen mukaan tarran pitää olla ohjaamon vasemmalla puolen siten, että näkyy TV.ssä samalla, kuin ohjaajan kasvotkin. Minun ehdotus oli joukkueenjohtajien kokouksessa, että tarra laitetaan Brittien suun ympärille. Molemmat ehdot täyttyvät ja kokoukset lyhenevät 70%:a......

30.7. Keskiviikko-toinen virallinen harjoituspäivä

PY. klo 14.00. Tehtävä tänään peruutettu. Eilinen harjoitus meni hienosti. Tulospalvelu tökkii, koska Saksalaiset eivät suostu käyttämään muuta kuin saksalaista tulosohjelmaa...joka tapauksessa nopeimmat "viralliset" olivat brittejä. Nopeudet luokkaa 137km/t. Antti ja Eki lensivät n 132.km/t mutta he tulivat maaliin etuajassa eli "menettivä" 5km/t. Suomalaisten perusnopeus on tallella. Loppu onkin taktiikkaa.

Onhan nuoriso kiinnostunut purjelennosta onhan.....

PY. klo 7.30. Aamukahvit juotu. Ripeksii hieman edelleen. Eilen meni aika liki. Oli vaara , että koko leirialue palaa. Pahimmillaan tulirintama vain 50m teltoista ja asuntovaunuista. Tuuli painoi sivuun......jopa palokunta juoksi välillä karkuun. Tuli sai alkunsa puimurista naapuripellolla, mutta kun pellon reunatkin kentälle saakka ovat kuivaa risukkoa.. Lähes kaikki maassa olleet joukkueen jäsenet olivat kaupungilla. Sieltä katsoen koko kenttä vaikutti olevan tulessa leirialueelta alkaen..onneksi kännykkä on keksitty..hätä oli ilmeinen.

PY. Klo 6.00lc. Vielä rauhallista. Ekin moottoriongelma (kotiinpaluumoottori) pitäisi ratketa huomenna. Sitä on nyt liikkeellä ts eivät saa apumoottoria ulos koneesta. Tehdastuore lentsikka. Aika ihmeellistä touhua tämä tehtaiden homma. Naapurin ukko saa kyllä moponsa joka aamu käymään, eikä se juuri kummempi ole tuo "homereise". Parhaiden tuntuu pelittävän sähkömoottori. Näin ensimmäisen kerran, kun Antares starttasi. Nousi paremmin kuin muut. Vipu eteen ja moottori tulee ulos, käynnistys ja menoksi..HÄIKÄISEVÄ peli.. ääntä ei tule juuri mitään... potkurin läpytystä...kilpailee 20m kärkivälillään avoimessa luokassa, mutta on kuulema vakavasti otettava osallistuja. Kone on purtsikkana ilmeisen tehokas. Ainakin pilotin sielunelämä pysyy rauhallisena. Käynnisti moottorin kentän päällä finaalissa muutaman metrin korkeudessa...näytösluontoisesti...

 

29.7. Tiistai -ensimmäinen virallinen harjoituspäivä

PY. 20.00. Iltapuhteet menossa. Koneet parkissa . Loggerit syötetty järjestäjien koneistoon, mutta mistään ei vielä näy toimiko kaikki kuten pitää eli järjestäjät harjoittelevat...kaikki suomalaisista vaikuttivat tyytyväisiltä päivään, kukin omalla tavallaan. Joku kävi ulkomailta (Puola) ottamassa korkeutta, kun ei Saksasta löytynyt. Lounaassa näkyy nyt aika paksu yläpilvi. Kylmän rintaman pitäisi mennä yöllä yli...ensi viikko on jo epävakainen...turha olla vahingoniloinen Suomessa, kyllä se sielläkin muuttuu...

PY. klo 10.30. Ilmaan noin klo 12.00.lc. Ennuste 1-2/8 Cu max 2000-2300m. Lämpötila nousee varjossa 31 asteeseen.

PY. klo 6.00. Briefing on klo 10.00lc. Aaamu on kirkas. Ennuste muutamalle lähipäivälle lupaa selkeää. Kumulukset kuivuvat hiljalleen etelään päin pois. Erityisesti pohjoisella taivaalla oli eilen korkeapaineen jalaspilviä. Länsipuolella Saksaa oli viikonloppuna tulvia....ne ovat pysyneet täältä puolen poissa. Avustajakaartikin täydentyy pikkuhiljaa. Eilen tuli Tapion isä paikalle. Pikkuongelmia on ollut, yhden auton ilmastointi poksahti-oikeasti, yhden koneen moottori ei nouse ylös, yhden koneen variometrin kaukosäädin ei pelaa, yhteen koneeseen pitäisi ladata uusi "moving map" ohjelmaversio, virallinen ilmoittautuminen pitäisi saada loppuun, yhden koneen paino jäi alle sallitusta maksimipainosta 820kg:sta peräti 8kg:a..ai.. ai.. pilotti syömään lisää, yhden koneen flarm (törmäysvaroitin) on asentamatta, kahden koneen mikrofooni on liian kaukana, kolme konetta ei ole käynyt vielä teknisessä tarkastuksessa, joukkueen nuorimmat eivät suostu kiillottamaan joukkueenjohtajan matkailuauton pöykapseleita - se siitä arvovallasta... Ts. ihan normaaleissa kuvioissa ja aikatauluissa ollaan.

Oleellista on, että kaikki ovat terveinä ja hyvällä mielellä ! :)

 

Linkki: aikaisempiin teksteihin ja kuviin eli valmistatumiseen,matkaan ja epävirallisiin harjoituspäiviin.

 

 

 

powered by eMedia