Takaisin pääsivulle                                  Pulinajaksolle

I Kilpailuviikko 3.8-9.8.2008


9.8.2008. Lauantai -viides kilpailupäivä.

PY. Klo 19.00. lc. Enpä ehdi nyt paljoa kommentoimaan, kun pitää juuri nyt kuunnella mitä kullakin on sydämellä.

Mara ilmoitti juuri olevansa 20km päässä. Ehdin jo huolestua, kun ei ole vastannut tuntiin radiojaksolla. 

Ekin tilanne on selkeästi nyt paras. Hän "räppää" rennosti menemään liikoja murehtimatta. Se rupeaa näkymään tuloslistalla. On se hyvä, että joukkueessa on peräti kuusi kilpailijaa. Jollain tuntuu aina kulkevan. Yllä Ekin maaliintulo hetki sitten.

Tapsa tuntui liikkuvan koko päivän selkeästi ylempänä kuin Harri. Harri valitti, ettei löytänyt yhtään nostoa???. Oikealla Tapio starttitunnelmissa.

PY. klo 15.30lc. Pientä sekoilua järjestäjiltä. Yleisöä runsaasti ja kilpailuhinausten välissä menossa monen moista näytöstä ja sponsoritilaisuutta. Mara ja Antti saivat huonon lähdön ja palasivat ottamaan uuden. Täällä on taas tänään voimassa 1200m/MSL lähtölinja, vaikka pilvipohjat ovat yli 1500m GND. Aiheuttaa sekoilua roikkua 2min 1200m alla. Turvallisuudesta en nyt tiedä. Kääntyy itseään vastaan jos kymmenet koneet selluvat pienellä lentonopeudella linjan alla...

Keli on paikoitellen aika lauttautuvaa. Pilvilauttojen välissä on isoja aukkoja.Tarkkuutta vaatii, mutta aika kotoisen näköinen taivas. Kylmääkin on. 

Py.klo 6.00 lc. Kyllä se meteorologi oli ihme ja kumma oikeassa. Ei siitä eilen olisi kilpailupäivää tullut vaan kova manaus gridillä sadekuurojen seassa. Jännä seurata näitä kilpailijoiden leporutiineja. Joku pörrää turismia harrastamaan, joku lenkkeilee, joku notkuu lepolassessa ja ottaa ylellisiä nokkaunia..Tiedä häntä mikä on oikea tapa.  Italialaisittain se menee kuitenkin niin, että Brigliadorin suku istui koko päivän as autoni ikkunan ulkopuolelka pikkulasten kanssa, eivät tainnneet liikkkua kuin muutaman metrin...

Sitten se eilinen päivän kysymys. Oikea vastaus nm. Kristian. ASW 20-CL-J. Helppohan tuo oli, mutta ei raaski vaikeita laittaa.

Question of the day: Minkä koneen ohjaamo tässä ?. Ko vempain pörräsi eilen paikalle.

8.8. 2008. Perjantai - viides kilpailupäivä. (Eiku sääntöjen mukainen lepopäivä)

PY. klo 8.00. Nyt rupeaa taas netti pelittämään. Eilistä "päivän kysymystä" ei tiennyt kukaan. Oikea vastaus on Barron Hilton cup. Täytyy helpottaa. Mennään tekniselle puolen niin "pikkusaunaväki" joka aina tietää kuinka asiat oikeasti ovat, pääsee esiin. Eilen tänne ilmeistyi apu-suihkarilla (homereisemoottori) varustettu purtsikka. Hämmästyttävä peli. Ääntä ei juuri ollenkaan, mutta lähti kuin tykin putkesta... painaa 6kg varusteineen. Työntöä riittää koko nopeusalueella ..toisin kuin potkuripeleissä.

Ps. eilisen iloisin henkilö oli Walters Richards jenkkilästä. pääsi 18M:ssä läpi toisena. Hänellä oli kisat menneet ihan pieleen eiliseen saakka ja on nytkin tulosluettelon puolivälissä. Meuhkasi tarvitsevansa enään 6 päivää, niin saa kärjen (700p) kiinni. Tyypillinen jenkkiasenne.

Question of the day: Mutta, mikä on tämä purtsikka jota tässä kaikki kynnelle kykenevät pällistelevät lapsista, naisväkkeen, jopa insinööreihin saakka.

 

PY. klo 6.00.Ukkonen sotki eilisen illan ja myös tämän aamun yhteydet. Sen verran saa tästä läpi tekstiä, että muutama kommentti eilisestä järjestäjien toimistokoneell.. Kuvia en uskalla edes yrittää. Antti ja Mara lentelivät loppumatkan yksikseen ja sehän on "tuhoisaa" moisessa kelissä. Antilla temppuili lisäksi variometri - vettä letkuissa tmv. selvitellään heti aamutuimaan. Harri pysyi keoissa koko matkan ja se kannatti. Sama juttu Ekillä ja Tapsalla. Elämme nyt "urheilupsykologian kannalta" kriittisiä aikoja lopputuloksen kannalta. Harrilla, Ekillä ja Tapsalla suoritus on nyt tasaantunut ja ylöspäin ovat toista päivää matkalla.Päiviä vaan lisää. Maralla ja Antilla tämä ja huominen päivä ovat kriittisiä. Jos ovat kyenneet nollaamaan eilisen niin hyvä. Palaan asiaan, kun netti kunnossa. ...Niin, rintama on nyt ilmeiseti mennyt kokonaan yli. Hieman sinistä lännessä. Saatetaan lentää tänäänkin?

7.8.2008. Torstai- uusi yritys neljäs kilpailupäivä.

Py. klo 6.45. Venyttelivät eilen peruutuspäätöstä klo 16.00 lt saakka ! Hinaukset olisivat kestäneet kahdelle luokalle ainakin 1 t 20 min. Siihen lisää 20 min lähtölinjan aukeamiseen. Klo olisi vähintäänkin 17.20. Lämmin massa päällä. Koneita kahdessakin luokassa tuollaiset 80-90kpl... olisi tullut mielenkiintoista vaikka olisivat aloittanet klo 15.00. Taivaalla näkyi muutama kumulus ohuimmissa yläpilven kohdissa. Pääosin taivas oli tumman harmaassa pilvipeitossa.

Mutta kyllä se aika kuluu gridilläkin....

Sitten tämä eilinen päivän kysymys. Ei yhtään oikeaa vastausta. Herästys purjelentoväki. Kyseessä oli pieni esimerkki saksalaisten mainiosta tavasta "kansanomaistaa" purjelennon kehitys ja nykytila eli mistä hommasta on kyse. 3000km ei kerro hetisellään kovin paljon, mutta matka Lussesta Marakechiin Marokkoon kertoo jokaiselle jotakin. Kyseessä siis oli Klaus Ohlmannin 2003 Andeilla 200km/t keskinopeudella lentämä 3009km matkalento. Pieni vihje siitä, miten esittelytaulut pitäisi tehdä.......ja miten niitä pitää laittaa museoihin (Suomen ilmailumuseo?) jne.jne.

Question of the day: Helpotetaan- minkä kilpailun tunnus on oheisen kuvan paidan selkämyksessä ?

 

6.8.2008.Keskiviikko -neljäs kilpailupäivä

Py. 6.00.lc. Vähän oudoksuttaa sankkeneva pilvi lännessä. Voi olla vain harhaa, kun aurinko on vasta nousemassa. Yöllä piti jonkun rintaman hännän mennä yli, mutta eikö se ole vielä mennytkään??Eilisen ennusteen mukaan tänään ja huomenna pitäisi olla kilpailupäivä. Perjantaina saattaa sataa kuten sunnuntainakin. Siitä on lähdettävä, että vielä on edessä 8 kilpailupäivää.

Antin suoritusta on turha kommentoida latteuksilla. Turnauslaji !. Tasainen suoritus on tavoitteena. Muilta osin eilisestä sen verran, että myös Harrilla rupeaa hymy irtoamaan. EH sukelsi eilen kylmästi isoihin kekoihin sisään. Ekin "fiilikset alkavat olla myös kohdallaan. Suunta on ylöspäin. "Top ten" on jo lähellä. Maraa toki harmittaa, mutta pääasia, että tuli läpi. Piste-erot ovat mitättömiä. 200 pistettä lisää kullekin niin kymmenen joukossa alkaa olla koko porukka. Tapsa rupeaa tottumaan suurten kisojen ilmapiiriin. Tertsillä on ehkä jo liika kaulaa, mutta hänelläkin on vielä reaalisia mahdollisuuksia kovasti ylös päin. Maallikoille sen verran selvennystä tämän hetkisestä tulosluettelosta, että entisiä maailmanmestareita ja euroopanmestareita vilisee joka luokassa vielä varsin alhaalla. Kokemusperäisesti voi väittää, että viikon kuluttua he ovat järjestään kivunneet kummasti mukaan kärkikahinoihin.

Ensi viikolla rupeaa kuntopohjan kestävyys tulemaan esiin.....

Eilisen päivän kysymys oli helppo. Nimimerkit Timppa, Kaitsu M ja Antti K olivat kärryillä. Kilpailun johtajahan siinä. Oli liian helppo tehtävä, kun kantti " loppui, enkä leikellyt kuvaa, vaikka ajatus hiveli...

Question of the day: Mikä viiva - ollut kovasti täällä Saksassa "tapetilla" .

 

5.8.2008. Tiistai- kolmas kilpailupäivä.

Py.09.30. Paremmalta näyttää kuin eilen. Aaamutoimet vielä menossa. Sitten Briefinkiin.

Py.6.00.lc. Mitään ei ole voitettu eikä mitään hävitty- pitkä kilpailu edessä. Totta kai avoimen luokan tilanne on kutkuttava erityisesti, kun molemmilla kulkee hyvin aika karmeassakin kelissä. Antti manasi eilen sitä, että hän oli jo karussa muilta, mutta ajoi viimeiselle alueelle ehkä turhan pitkälle. Jono ehti hajota ja vastatuulen takaisin pakertaminen oli hieman tuskaista.

Harrilla oli toivottavasti eilen kisan huonoin päivä- tai onnekkain- miten sitä katsoo. 2 !! kertaa alta 150 metristä ylös 50km/t tuulessa... Ensiksi ilme oli kuin maansa myynyt, mutta tulosluettelon ilmestyttyä, katse kirkastui. Kyllä se tästä vielä. Minusta 2t aluetehtävä myrskyssä on täysin epäonnistunut tehtävämuoto. nk säkämomentilla on liikaa painoa. Jonot hajoavat ja syntyvät niin nopeasti, ettei tilanne ole kenenkään tulkittavissa. Tätä käsitystä tukee hyvin se, että Saksan 15M;sistä Theisinger ja Senne menivät peltoon hinauksesta. Ei pistettäkään.

Päivä tapaus oli tämä "kaurisjuttu". LT (Theisinger) laski. Pellosta nousi kauris laskeutuvan koneen eteen ja osui koneen siipeen. Siipi säpäleinä ja korjauskelvoton. Säännöissä on pykälä, ettei osia saa vaihtaa ellei kyse ole sellaisesta tilantesta jota pilotti ei voi välttää. Järjestäjät ja stewardit päättivät sallia koneen vaihdon. Asiasta pidettiin joukkueen johtajile informaatiokokous. Mitäpä tästä protestoimaan, kun katsoo juryn jäsenten nimiä. (Minusta asia on kyllä niin, että maastolaskuvaurio katsottiin ennen aina pilotin syyksi.) Niin miten sen kauriin kävi - huonosti sille kävi.

Eilisen "päivän kysymyksen" selvittivät "Hene Turusta ja KX Luxemburgista". Venäjän edustajahan se kuvassa tepsuttelee.

Question of the day: Pysytään edelleen "pehmeissä" arvoissa. Kenenkähän kanssa tässä keskustellaan ?

4.8.2008. Maanantai - Toinen kilpailupäivä - tai sitten ei.

Py.18.30. Porukka lataa juuri loggereita tietokantaan. Saa nähdä paljonko tuloslista sekoittuu. Mara halusi lähettää kaikille terveisiä..

Eki kertoi Brittien lentäneen paljon, paljon paremmin kuin hän. ..nyt on se vaihe, että kaikki muut ovat lentäneet paremmin kuin kukin pilotti itse luulee lentäneensä...tavanomaista tällaisen paivän jälkeen...

Tässä ollaan nyt kuitenkin vasta tekemässä isojakoa, eli pää kylmäksi, kisat jatkuu vielä lähes 2 viikkoa...

PY.16.00. Jätin juuri Harrin ja Tapion lähtöajat toimistoon. Heillä oli hieman vaikeuksia päästä lähtölinjalle. Heidät hinattiin ensimmäisinä...Nyt on kyse siitä riittääkö illasta keliä. Eki lähti heti, kun linja aukesi. Menee edellä ja on varoitellut muita, ettei keli ole niin hyvää kuin näyttää. Mara ja Antti painelevat peräkkäin kuin köyhän talon porsaat...eli kimpassa ovat pysyneet ainakin toistaiseksi. Tertsi lähti Ekin kanssa, mutta palasi huonon startin takia ottamaan uuden lähdön. Pilvipohjat nyt 1500m. 15M;ssä tulee devalvoitu päivä, joten tärkeintä on nyt lennellä ilman suurempia kupruja. Ikävä tämä aluetehtävä. Ei ole mitään käsitystä kuinka pitkän matkan muut ovat lentäneen. Sama ongelma kilpailijoill, avustajilla ja maaorganisaatiolla-yleisöstä nyt puhumattakaan...Tulossählis taas odotettavissa illalla.

Py. klo 6.00. Harrin ja Tapsan pistesaldo parani yöllä mukavasti, kun listan kärjessä roikkuneet "kummajaiset" saatiin tiputettua pois. Loistava alku. Hämmästyttää hieman, että jopa aktiivit purjelentäjät tuijottelevat kovasti sijalukuja. Niillä ei tässä vaiheessa ole merkitystä. Oleellista on seurata pisteiden kertymistä. Theisingerit ym ehdottomat huiput, jotka jäivät mm:ssa suomalaisille, totesivat heti maaliintulon jälkeen, että läpipääsy oli pääasia. Joukkue täydentyi illalla täysilukuiseksi (25 henkeä) Monan ja Paulan tullessa Antin avustajiksi.

Rintama lykkää päälle. Saa nähdä menekö aamupäivällä yli. Nyt olimme viisaampia. Katokset purettiin ja koneet ankkuroitiin jo illlalla tyyliin "Kebne". Puuskiin ennustettu 35kts. tuulia.

Question of the day:

Päivän kysymys: Mitä maata edustava kilpailija tepsuttelee kuvassa. Vaikeusastetta on lisätty laittamalla vain sivukuva, mutta helpotetaan toteamalla, että ajat muuttuvat...

Edellisen voitti Visa-Matti. Hän pystyi tunnistamaan nasten 15m:n luokan maailmanmestarin saksalaisen Katrin Sennen SAKSAN LIPUSTA, joka koristi Saksan joukkueen naisväen varpaankynsiä avajaisissa. 

3.8.2008. Sunnuntai -Ensimmäinen virallinen kilpailupäivä

Py. klo 19.00lc. Hieno avauspäivä. Avoin luokka ei kommentteja kaipaa. Antti hyrisi tyytyväisyyttä. Piste -ero on mitätön. Mara kertoi arkailleensa lopussa turhaan. 10 minuuttia meni hänen käsityksensä mukaan hukkaan. 15:n luokassa tuloslistan kärki on tarkistamatonta, mutta vaikka tilanne säilyisi, oli tulos hieno. Tämä päivä oli sellainen, että kaikki olisi voitu menettää heti alkuun. Harrin ja Tapion pistesijoitus on mukavasti maailmanmestareiden keskellä. Ekin puolesta harmittaa lähinnä se, että hän oli päässyt jo karkuun ja joutui ison aukon keskelle yksinään. Myöhemmin tuleet - eli hänen jo jättämät- tulivat perässä keliin, joka oli kehittynyt vasta päristyspäätöksen jälkeen. Mutta sellaista se on. Piste-ero ei onneksi heilahtanut isoksi. Ekin nopeus riittää hienosti sen kuromiseen, sitä en epäile hetkäkään.

Py.6.10lc. Hollannin joukkueenjohtaja on taas aktiivi. Juoksentelee jonkun proopuskan kanssa nimiä keräämässä sääntömuutokseen. En allekirjoittanut edes kiusaksi. Nyt ei ole enää aika sääntömuutoksille, me keskitytään oleelliseen, antaa muiden tuhlata energiaa epäoleelliseen. Toivottavasti koko Hollannin joukkue kiehuu johtajansa mukana. Lisää hinauskoneita on luvassa-13kpl. Myös Puolan ilmatilassa olevalla kilpailualueella saa nyt tästä päivästä eteen päin lentää lentopinnalle 95. (2900m). On se kumma kuinka paljon keskisestä Euroopasta löytyy vapaata ilmatilaa...Gridaus alkaen klo 8.30 (siis lähtöryhmitys). Briefinki eli kilpailutehtävän anto on klo 10.00. Pikkuisen sinistä pilkistää pilvien seasta.. Hinauskoneet ovat lisineet yön aikana muutamalla Wilgalla.

Py. 6.00.lc. Question of the day: Viikko voitaisiin aloittaa "päivän" kysymyksellä; kenenkä näissä kilpailuissa lentävän hallitsevan maailmanmestarin jalka on kuvassa?

 

Linkki: Edellisen viikon eli harjoitusviikon 29.7.-1.8 teksteihin 

 

 

 

 

 

powered by eMedia