Viking Glide 2005

Kolmas kilpailupäivä 15m luokassa


YX:n raportti

Puolentoistatunnin AAT-tehtävä ensin etelään ja sitten pohjoiseen. Pari edellistä päivää oli mennyt pommiin osittain liian aikaisten lähtöjen takia. Tietenkin siitä "oppineena" mielessä oli etten lähde ainakaan heti linjan auettua reitille. Samoin lyhyt tehtäväaika antoi mahdollisuuden tilanteen tarkkailuun. Toisaalta myös keli parani kaiken aikaa ilmassa ollessa, joten kyttäiltyä tuli niin kauan, että lopulta olin toiseksi viimeinen lähtijä. Kentän lounaispuolella oleva Hjälmaren-järvi aiheutti lähtölinjalle huonomman keli alueen ja suurin osa porukasta otti lähdön pitkältä linjan takaa liitäen lähtölinjalle. Sama oli itsellä mielessä, mutta kun lähestyin linjaa huomasin toisessa päässä linjaa reitin puolella olevan hyvän pilven ja päätin vielä ajaa sinne. Homma kannatti ja sieltä sain hyvän lähdön hyvistä korkeuksista. Tanskan Breidahl tuli vielä sinne alle ja hän olikin sitten viimeinen lähtijä.
Liito etelään sujui liukkaasti jonojen ja yksittäisten pilvien kautta. Pari turhaa kaartoa tuli tehtyä, kun nostot eivät kelvanneetkaan. Kun sopivat pilvet loppuivat olin jo reilusti käännealueella ja koukkasin takaisin kohti pohjoista lähes samaa reittiä. Ennen järvialueen ylitystä löytyikin hyvä nosto joka vei parhaimmillaan yli 4 m/s. SeeYousta jälkeenpäin katsottuna se oli päivän paras ja vei keskimäärin 3,3 m/s. Siitä pääsi helposti ylittämään heikomman kelin aluetta hyvistä korkeuksista. Kentän luoteispuolella nousin vielä lähes pohjiin. Pohjoispuolella oli hyvän näköisiä jonon pätkiä ja kuvitelma oli, että jostain kohtaa sieltä osuu kohdalle seuraava kolmemetrinen. Matka joutui hyvin, mutta riittävän hyvää nostoa ei vaan tullut koko matkalla. Sitten tulikin jo vastaan toisen käännealueen raja hiukan sivussa ja oli pakko kääntyä takaisin. Jo näinkin olin joutunut hiukan liian pitkälle tehtäaikaa ajatellen. Pahinta oli kuitenkin, että korkeudet olivat huvenneet jo reilusti alle tonnin ja vähitellen oli pakko jo hiukan hakeakin nostoa. Vähän paremmin maastoa tarkkaillen sellainen löytyikin, muttei riittävän hyvä. Siitä piti keloa risteilykorkeuksiin takaisin. Samalla tavalla kuin mennessä taas pilviä pitkin ajellen jatkoin kohti viimeistä käännepitettä ja maalia. Joku 40 km ennen maalia löysin nostosta yläpuolelta Börjen (Eriksson) ja Göranin (Ax). Pari kierrosta herrojen alla, mutta heillä oli vain reilu metrinen, joten eteenpäin. Pari kolme kilometriä edempää löysin yli kaksimetrisen ja jäin siihen. Hetken päästä ruottalaiset tulivat mukaan nyt samalle korkeudelle. Hiukan vielä alikorkeuksista päätin lähteä loppuliukuun, koska reitillä näkyi toimivan näköistä keliä. Loppu toimi mallikkaasti ja sain ajella kaiken aikaa lähes kahtasataa maaliin asti.
Parivaljakko jäi tässä viitisen kilometriä. Ruottalaisten kepittämisestä tulee aina hyvä mieli, sillä he jäivät selvästi taakse myös päivätuloksissa ;-)

Lopputuloksena kuudes sija nopeudella 115 km/h. Jäi vähän kaivelemaan se pohjoisen hapuilu, koska mahdollisuudet olisi ollut vielä paljon parempaan.

Terveisin Hannu, YX
powered by eMedia