Viking Glide 2005

1. Kilpailupäivä 16.6.2005

Päivävoittajan kommentit:
Keli oli ennustettua huonompaa ja ensimmäinen liito lähdöstä meni Kristianin kanssa liitäessä 400m:iin, josta pääsimme isommalla porukalla keossa ylös ja eteenpäin reitillä. Säätä löytyi niin lauttautumisesta kuuroihin ja kuivaankin keliin reitin luoteisosassa. Käytimme mahdollisimman paljon jonoja hyödyksi, mutta pilvilautta viimeiselle käännepisteelle vei korkeudet vähiin. Siitäkin selvittiin kun löysin 1.5m/s noston, mutta samaan nostoon tunki Karow "X" Nimbuksellaan kuin rekka kolmion takaa. Tästä tuohtuneena fokus kisatehtävään katosi hetkeksi ja olin käännepisteellä 10km Kristiania jäljessä. Käännyttyämme piti päättää kumpaa kautta pääsemme kotiin, nimittäin suora reitti oli aukossa. YX, N3 ja U2 menivät idän kautta, mutta DN ja EU tulivat läntisempää reittiä, joka olikin parempi ja loppujen lopuksi napsahti päivävoitto vakiossa pienellä marginaalilla Kristianiin, kaksoisvoitto siis Suomelle.

DN:n perämiehen kommentit päivän suorituksesta:
Keli oli hieman huonompi kuin viimeisenä harjoituspäivänä ja matkaan päästin myös hieman myöhemmin. Lähtö oli jälleen kerran aukossa jota seurasi pitkä liito jossa varsinkin pikkukoneilla oli ongelmia. Selvisimme siitä hyvin mutta lähdimme muutaman minuutin päivävoittaja Holger Karowin perään ja hän pääsi heti vähän karkuun. Tässä vaiheessa muutamat pilvet kuuroilivat jo kisaalueella mutta se ei vielä haitannut meitä. Norjalainen DM peesasi meitä koko matkan eikä millään onnistuttu karistamaan "norskia" joka loppuen lopuksi hävisi meille neljä sekuntia.
Toinen legi oli meidän kohtalo sillä ensimmäisen käännepisteen jälkeen valitsimme kuolleen jonon joka kaiken kukkuraksi alkoi satamaan. Siinä sitten liidimme 500 metriin ja jäätiin sellumaan noin 700 metriin eikä millään meinattu päästä ylös. Lopuksi saimme raavittua kasaan 1200-1300 metriä ja jatkoimme tymän läpi kohti toista käännepistettä. Karowi oli noin puoli tuntia edellä ja hän pystyi hyödyntämään kelin joka hyytyi ennen meitä vaikka lennettiin melkein samaa reittiä. Tulimme 300 metriin noin 10km Virsbo:sta sivuun josta nappasimme yhden päivän parhaimmista nostoista ja pääsimme kahteen tonniin.
Tämän jälkeen matka taittui mukavasti kohti kolmatta käännepistettä Näsia lännessä. Pilvipohjat reilua kahta tonnia ja liidot kahtasataa. Viimeisen pitkän (n. 150km) legin Antti lensi käsi suorana ja vajoimme liian alas jossa tuhraantui liikaa aikaa, olisi ehkä kannattanut pysyä korkeammalla ja lentää hiljempaa... Mutta maaliin päästiin ennen norskia joka oli meitä korkeammalla loppuliun alussa.
Ihan hyvin meni lukuunottamatta toista legiä ja loppuliukua jonka olisi voinut lentää rauhallisemmin.

YX:n kommentti
Päivän tehtävä oli noin 450 km ja reitin itäosa näytti lauttautuvan pahasti. Päätin lähteä reitille heti lähtölinjan auettua, vaikka lähtösuunnan peittikin iso vanha lauttautunut pilvialue. Huikkoliidolla pääsin auringonpaisteeseen lautan toiselle puolelle, mutta ei sieltä löytynyt kuin nollaa, jossa sai pysyteltyä ilmassa. Vähitellen samaan paikkaan taisivat kertyä lähes kaikki luokan koneet ja viimeiset saivat meidät heti lähteneet kiinni lähes puolella tunnilla. Kun sitten viimein sinnittelimme tästä ylös porukka taittoi matkaa lähes samoissa koko reissun. Keli oli tosi vaihtelevaa kovasta sateesta kuivatermiikkiin. Ennen viimeistä käännepistettä oli taas pitkä liito lauttautuneiden pilvien alta. Lähdin tuohon liitoon ennen muuta porukkaa yksin ja pääsin hyvin nostoon viidessäsadassa metrissä. Muu porukka onnistui kuitenkin löytämään pari kilometriä sivusta paremman noston ja pääsivät siinä muutaman minuutin karkuun ja aiemmin maaliin.
Ei tuolla suorituksella vielä mitään menetetty, mutta harmittaahan se hävitä lähes puoli tuntia ja vielä naisille ;-)