MM-2006 Eskilstuna, Ruotsi 5-17.6. 2006

Etusivulle

Vanhemmat tarinat

20.5.2006

Matkaan lähdetään ensi viikonloppuna. Ensimmäiset ovat paikkalla Eskilstunassa lauantai-iltana, viimeiset tiistaina. Tarkoitus on pitää nämä nettisivut "reaaliajassa" sunnuntaista 28.5 lähtien. PY.20.5.

14.4.2006 (PY) Mara ilmoitettiin mukaan, mutta valitettavasti hän joutui kieltäytymään. "Dead line varamiehen nimeämiselle oli jo ajat sitten mennyt umpeen, mutta niin vain SIL:n sai vielä Asko Pankan listalle, vaikka joukkuenjohtaja olikin aika pessimistinen onnistumisen suhteen. Nyt ei varmuudella enään voi joukkueen kokoa lisätä. Lauantaina 22.4. on tarkoitus kokoontua koko porukan kanssa Räyskälään "hiomaan kynsiä".

Järjestäjät ilmoittivat, että saattaisi avautua pieni mahdollisuus saada lisäkilpailija eli 6:s pilotti kilpailuihin. Asia ratkaistaan vasta, kun lopulliset ilmoittautumiset on saatu helmikuun lopussa sisään. PT ilmoitti varamieheksi Martti Koivulan. Martillekin Eskilstuna on tuttu kilpailupaikka. Pidetään peukkuja, että K2 mahtuisi mukaan. Kuvassa Martti viime kesän EM-kilpailujen aikana avustajansa Akun kanssa Räyskälässä.

27.2.2006 PY

Joukkue piti 9.2. ensimmäisen yhteisen kokouksen SIL:ssä. Kokouksessa sovittiin käytännön matkajärjestelyt. Sen jälkeen Antti tiivisti onnistuneesti Andy Davisin Pakkasparlamentissa pitämän esityksen ytimen, koskien englantilaisten maajoukkueiden menettelytapoja. Päätimme noudattaa samaa hyväksi koettua kavaa. Edellytykset meillä on. Yritämme luoda rutiineja, joista myös muille joukkueille olisi myöhemmin hyötyä. Otamme esimerkiksi pikaisesti käyttöön joukkueen sisäisen "netti-ringin". Tarkoitus on käydä luotamuksellista vapaata keskustelua jo etukäteen ongelma- tilanteista, joita Eskilstuna tuo tullessaan. Eräs tälläinen on lähdön ajoitus säätyypissä, jossa kentän lähellä olevat järvet syövät kelin kentältä eli lähtö on tehtävä aikaisemmin kuin yleinen säätyyppi edellyttäisi. Kaiken kaikkiaan tästä se lähtee käyntiin.

PY.9.2.2006

Kilpailun järjestäjät julkaisivat 18.1.2006 Sporting Codea täydentävät paikkallissäännöt ("local rules"). Nämä koskevat ainoastaan MM-2006 kilpailuja. Muotiin tulleet PDA laitteet (kämmentietokoneet) täytyy sekä Ruotsin että Norjan ilmailusäädösten mukaan asentaa kiinteästi koneen mittaritauluun tai kuomuun eli ylös näkökenttään. Järjestäjät soveltavat tätä periaatetta myös ulkomaisissa rekistereissä oleviin kilpailukoneisiin. Kämmentietokoneita ei saa pitää polvella. Syynä määräykseen on se, että yhteentörmäysriskin pelätään kasvavan kohtuuttomasti, jos kilpailijat askartelevat ilmassa sylissään olevïen vempaimien kanssa. Ilmeisen hyvä periaate sovellettavaksi myös meillä - ihan vapaaehtoisestikin.

19.1.2006.PY

Ruotsalaiset tuntuvat edistyvän kisajärjestelyissään aikataulussa. Ennen joulua tulivat ohjeet dopingkontrollin suhteen. He tulevat noudattamaan WADAN:n ohjeita (Linkki: ADT:n lista kielletyt lääkevalmisteet). Tämä on ollut Suomen ilmailuliiton linja jo pitkään, joten siinä ei ole meidän kannalta katsoen uutta. Olemme jopa edelläkävijöitä tässä asiassa. Kautta aikojen ensimmäinen dopingtesti purjelentokilpailuissa tehtiin Suomessa eli Räyskälän EM-kilpailuissa vuonna 1988. Tällöin kunnia joutua ensimmäiseksi testattavaksi osui reilusti yli 60 vuotiaalle iltävaltalaiselle seniorikilpailijalle. Hän sattui ilmoittautumaan kisatoimistoon ensimmäisenä maastolaskunsa jälkeen. Kaikki muut kilpailijat olivat vielä matkalla. Mielenkiintoinen yksityiskohta on se, että  Eskilstunan kisajärjestäjät ilmoittivat, että nyt myös avustajat ja joukkueen johto testataan. Doping tarkoittaa sanatarkasti, että urheilijalle annetaan tai että hän (siis urheilija) käyttää kiellettyjä aineita (esim. lääkeaineita), jotka kuuluvat WADA:n määrittelemiin lääkeaineryhmiin. Ilmailussa näihin kuuluu myös alkoholi. Mielenkiintoista spekulointia saattaa seurata tosiasiasta, että avustaja ei ole kilpaileva urheilija. Purjelennossa kilpailee lentäjä yksilönä. Kyse ei ole joukkueurheilusta. Tällainen spekulointi on kuitenkin järjestö- byrokraattien heiniä. Joukkue keskittyy oleelliseen eli toimimme järjestäjien ohjeiden mukaan.

3.1.2006. PY

Palkintosijaa lähdetään jahtaamaan koko porukalla. Statistiksi ei tämän joukkueen tarvitse ryhtyä. Palkintosija on realistinen tavoite. Tavoitteen lausuminen ei tuo liikaa paineita. Kaikki purjelentoa seuraavat tietävät, että laji on yhtä herkkä kuin mäkihyppy. Väkisin ei onnistu. "Putki", kun löytyy, niin onnistuminen tulee ikään kuin itsestään. "Putken päätä" siis lähdetään etsimään. Joukkueen johtoon on myös lisätty "volyymiä". Tavoitteena on taata erityisen moitteeton - reaaliaikainen - säätietojen tulkinta koko kilpailupäivän ajaksi. Tämä tavoite onnistuu Pohjolan Heikin ammattitaidolla. Hänelle tullaan suomaan maaliintuloihin saakka yhtä hyvä keskittymisrauha kuin kilpailijoillekin.

Mitätäpä tähän joukkueenjohtaja voi muuta todeta kuin, että joukkueessa on todellista potentiaaalia. Tuoreutta ja vahvaa kokemusta löytyy sopivassa suhteessa. Hieno tunne lähteä tämän ryhmän mukana kohti kevättä ja Ekebyn lentokenttää Eskilstunassa, joka on meille kaikille tuttu kilpailupaikka.

Muokannut PY.1.1.2006