MM-2006 Eskilstuna, Ruotsi 5-17.6. 2006


Ensimmäisen kisaviikon tapahtumia

10.6.Klo 17.00/PY/Viides kilpailupäivä. Kaikki hyvin.

Kaikki kuuluvat jaksolla. Kristian on parikymmentä km Timon takana. "Ingen hätä". Kuulu purjelnnon luonteeseen. Kuivaa keliä ja jokunen cumuluksen pahanen jossain. Pitalämmöt 23 astetta. Kelin pitäisi viedä ainakin 1600 metriin.

10.6.klo 15.00/PY/ Viides kilpailupäivää. Kuivaa - matalaa

Kaikki reitillä. Antti viimeisenä klo 14.38. Joitakin pieniä cumuluksenpahasia näkyy, mutta käytännössä kuivaa. Raportoivat reitiltä 1-2mm nostoja vähän yli 1000m. Järvialueille ennustettiin "merituulta". Pääsivät kuitenkin hyvin liikkeelle täältä Hjälmaren ja Mälaren välistä.

9.6.Klo19.15/PY/Neljäs kilpailupäivä. Päivävoitto ja kolmas sija vaikuttavat todennäköisiltä, että sellainen tapaus.

Antti ottanee ensimmäisen päivävoittonsa avoimessa luokassa MM-tasolla.

Nyt joukkuenjohtajakin ymmärtää miksi ihmisellä on korvat (estää suun leveämästä liikaa). Kristianin kolmanteen sijaan liittyy hieman epäonneakin, sillä Timo ja Kristian olivat laskeutumassa samaan paikkaan muutaman metrin eroilla toisiinsa. Kristian venytti hieman perusosaa ja siitä rupesi nostamaan. Timo ehti kääntää finaaliin. Mutta onneksi vaikuttaa siltä, että ei tule tolkutonta piste-eroa eli Timokin pysyy erittäin hyvin kärkikahinoissa kiinnni. Saattaapi käydä niinkin, että Kristian nousee kakkoseksi luokassaan eikä Timo ole kovin kaukana takana mahdollisesti jopa 5:s-6:s. Piste-erot ovat vielä hyvin pienet, joten sijalukuja ei kannata tuijottaa kokonaiskilpailun kannalta. Hannulla meni hieman kehnommin. Tilanne kuitenkin on hänelläkin vallan mainio, yhteituloksissa kuudentena ja piste-erot ovat erittäin pienet siinäkin luokassa.

9.6.klo18.00/PY/Neljäspäivä:Antti-Asko-Pekka ja Hannu maalissa.Timo ja Kristian taistelevat hyvin alhaalla 18km kentästä.

9.6/Klo 15.50/Py/Neljäs kilpailupäivä: Sinne menivät-vakion pojat viimeisinä klo 15.37

Päivän kysymys on: lauttaantuuko vai ei. Ennen starttia pääsivät 1700-1800m:n korkeuksiin lähtöpisteen lähellä eli muutama km kentästä länsi-luoteeseen. Länsi oli täysin kirkas ilmeisesti Hjälmarjärven vaikutuksesta. Pohjoisessa Mälaren aiheuttaman aukon takan cumuluskeliä. Muutama aaltopilvi ja roottoripilvi oli lähtölinjan lähellä. Kiikarilla katsoen vaikutti siltä, että joku taisi päästä aika ylös. Tuuli kuitenkin kiihtyy tässä tilanteesa ylhäällä sen verran, että tuskinpa aaltolentämisestä oleellista hyötyä on ?

Timo keskittymässä ennen hinauksia.

Joukkueenjohtaja pällistelee

9.6.Klo 11.oo/PY/Neljäs kilpailupäivä: Briefing siirretty klo 13.00 - ylä- ja keskipilveä.

9.6.Klo 8.00/PY/Neljäs kilpailupäivä: Eiliset nollattu- gridiä siirretty -ei ainakaan aikaisia hinauksia.

Huomenta. Meillä on ollut alusta saakka tavoitteena keskittyä oleelliseen. Esimerkiksi olemme rauhoittaneet gridin lähes "absoluuttisesti" siten, että pilotit voivat keskittyä häiriöittä ennen startteja. Leirissä on ollut hiljaisuus klo 22. alkaen ja olemme pyrkineet rauhoittamaan leirimme ulkopuolisista häiriöistä briefingin jälkeisestä ajasta hinauksien alkuun saakka. Joukkueen leiri on tässä hulinassa ainoa -"intiimi" - paikka, johon kilpailijat voivat vetäytyä rauhassa valmistautumaan kilpailutehtävälle.

Hyvin on toiminut.

Tälläiset seikat käyvät aina vain tärkeämmiksi, kun lähestytään toista kilpailuviikkoa.

8.6.Klo 21.45/PY/ Kolmas kilpailupäivä: Vaikea päivä - hyvä ote säilyi .

Hannu ja Kristian ovat nyt yhteistuloksissa neljänsinä.Timo 6:s ja Antti 9:s eli erittäin vahvaa panosta ja kaikilla hyvät jatkoasetelmat. Keskipilvi hajosi verrattain myöhään ja keli jäi huonoksi. Lähes kaikkien kohtaloksi muodostui Köpingin kaupungin pohjoispuolelle levinnut pilvilautta. mm:ssä Köpingin kaupungin lentokentälle laski ainakin 8:n konetta. Ikävintä oli se, että jälleen kerran unohtui hyvät tavat. Hannun niskaan laskettiin heikossa nostossa ballastivedet. Kyse oli viimeiseksi jäänneessä nostossa. Kun lennetään marginaaleilla on tälläisilläkin asioilla ollellista merkitystä. Seurauksena on mm:ssa se, että noston joutuu jättämää kesken ja toisekseen yläpilven alla hitaasti liuuttaessa siipi ei kuivu.

Kovin tuntuu haastavalta vilpillisyyden kitkeminen kilpaurheilusta - myös purjelennossa.

Askon kohtaloksi tuli lähtölinja. Täällä lähtölinjan leveys on 6km ja se oli ilmoitettu tehtävälapussa. Asko käytti tavanomaista 10km leveyttä. Hän ei siis saanut lähtöä. Marginaali oikealle linjalle oli n.2km. Asiassa tuskin on mitään tehtävissä. Onneksi päivä devalvoitui. Pistemenetys on siis tavanomaista maastolaskuluokkaa. Askoa tietenkin harmittaa vietävästi, mutta tällaisistä on päästävä yli ja keskityttävä olennaiseen.

8.6.klo12.00/PY/ 3.s kilpailupäivä/ Vartoomista gridillä- cumuluksia yläpilven alla pohjoisessa.

8.6.Klo 10.40/PY/ Kolmas kp. Gridillä ollaan- harmaata

Tehtävät annettu. Järjestäjät eivät vaikuttaneet kovin optimistisilta. Lämmin adfektio, runsaasti yläpilveä, heikkoa nostoa. Antoivat lyhyet tehtät.

8.6/PY/6.00. Edelleen kolmas kilpailupäivä. Uusi rintama näkyvissä-saas nähdä.

Huomenta. Lämmin meni ja kylmä tulossa. Meteorologit nukkuvat vielä. Oma maalikkonäkemys on se, että tänään ollaan kylmän rintaman vaikutuspiirissä. Paljonko se vaikuttaa päivän lentämiseen on minulle vielä epäselvä. Etelään on kirkasta, mutta luoteesta valuu päälle aika paksua yläpilveä. Rintaman mentyä ohi alkaa korkeapaine vahvistua ja viikonloppuna pitäisi keskuksen olla Ruotsin päällä. Tämä tarkoittaisi useita kilpailupäiviä pötköön ja shortsikelejä.

Eilen hinasivat tälläiseen keliin.

7.7/PY/13.00.Päivä peruutettu. 18-m:n luokka ja 15-m:n luokka hinattiin ilmaan. Lähtölinjoja ei avattu. Syynä oli vaarallinen tilanne, joka syntyi alhaalla pyörivista keoista. Jotkut joukkueenjohtajat vaativat peruutusta. Robert mietti jonkin aikaa ja peruutus tuli. Ylä ja keskipilvessä on harvempia alueita, joihin syntyi cumulus-pilviä, mutta on aivan selvä, että rintama tulee päälle. Eskilstunan kenttä on jo vahvan pilverhon suojissa. Klo 15 on ennustettu heikkoa sadetta.

7.6.Klo 6.45/PY/ Kolmas kilpailupäivä- sää ei näytä lupaavalta - kilpapurjelennon kannalta

Säätietelijät eivät illalla olleet kovin toiveikkaita. Lännestä työntyy lämminrintama. Rintaman etupilvet ovat juuri hiipimässä päälle ja näkyvissä on jo jonkinverran keskipilveä. Saa nähdä miten käy. Huomenna pitäisi joka tapauksesa olla kunnon kelipäivä.

6.6.Klo15.00/PY/ Tehtävä peruutettu - kuuroja-lähdetään nauttimaan Ruotsin kansallispäivästä.

Hyvän kelin alue näkyy, mutta Halstahammarrin tasolle saakka on vielä kuuroja. Tehtävä peruutettiin klo 14.45. Kelin oli ennnustettu kuivuvan, mutta aika ei riittänyt. Ilmassa olisi pysynyt 15.00 paikkeilla.

6.6. klo 12.00/HP/ Kolmas kilpailupäivä - kuurot pitävät koneet maassa

Tehtävät on annettu ja koneet ovat gridissä. Sadekuurot siirsivät hinauksia. Uudet lyhyemmät tehtävät tulevat jakoon klo 13. Hinaukset alkavat aikaisintaan klo 13.30.

5.6.klo 20.40./PY/ Toinen kilpailupäivä- joukkueen ote sen kun paranee-tiukkoja loppuliukuja

 

Kuten tuloksista näkyy, Kristianin ja Timon yhteistyö pelaa. Antti ja Hannukin ovat kovassa iskussa. Pekka parantaa loikaten. Ainoa huono-onninen oli Asko, joka joutui kääntämään pellolle vain 400m ennen maalilinjaa. Siihen saakka lento oli ollut hyvätempoista, kuten ruudustakin (vPos) oli nähtävissä. Kentän reunassa on pieni harju, mutta yli ei tullut. Kuuro oli tappanut kelin pitkältä matkalta(ylläoleva kuva), joten loppuliuut olivat usealla hyvin tiukkoja. Huomenna pitäisi kelin olla saman tyyppistä, joskin on ennustettu vähemmän kuuroja. Keskiviikko on kriittisin. Lämmin massa saattaa hapattaa keliä liikaa - joskin kyllä täällä kentällä lämpöä aletaan jo kaivata. Nurkan takana on korjauspaja. Sen edessä on kaksi putkea. Yksi Ventuksen siipi on korjauksen alla samoin ainakin kaksi ASW-27:n runkoa. Maastolaskut korjasivat siis satoaan. Myös kaksi itsestarttaavan hihnaa katkesi. Aika erikoinen juttu. Taitavat olla kertakäyttötavaraa.

5.6.Klo 12.48/PY/Toinen kilpailupäivä - Kuuroilee -kaikki reitillä

Kyttäilyä ei tänään tullut. Ennustettiin aluksi 1500m pilvipohjia ja myöhemmäksi 1800m. Ei ole sinne päinkään. Aluksi pohjat olivat 1200. Sitten nousi hieman. Samoin kuurot alkoivat vastoin ennustetta heti. Asko (N2) ilmoitti äsken , että pohjoisempana laskee jälleen alle 1200m:n. Asko lähti reitille ensimmäisenä eli 11.51. Synoptiset kartat ilmoittelevat Siljan alueelta 1600m pohjia. Tällä hetkellä Eskilstunan paikeilla lähes kaikki pilvet satavat. Tutkan mukaan reikiä pitäisi olla riittävästi. Askolla on tänään koneessa värkki, joka viestittää koneen paikkaa ts ruudusta pitäisi näkyä.

5.6.Klo8.30/PY.Toinen kilpailupäivä. Lähtöryhmitys valmis - päivän epistolaa kuuntelemaan briefinkiin

5.6.Klo6.30/PY.Toinen kilpailupäivä- toiset kujeet- pohjoisesta tuulee- taivas kirkas.

Kukaan muu ei ole vielä herännyt eli ensimmäisen päivän lievä yliviritteisyys asettuu paikoilleen. Tekniikka on joukkueen osalta kunnossa. Sitä kummallisemmalta tuntuu eilinen sotku kisatoimistossa. Täällä on systeemi sellainen, että jokainen joutuu itse lataamaan loggerifilensä netin kautta. Ilmeisesti kenellekkään järjestelykoneistosta ei ollut juolahtanut mieleen esimerkiksi laittaa kuukausi sitten kokeeksi, vaikka koululuokkaa latailemaan sivuja. Saimme Pohjolan Heikin kanssa laitettua lehdistötiedoitteen eteenpäin vasta klo 22.00 paikallista aikaa, joka on kyllä aika masentavan myöhään.Tiesimme kyllä koko ajan, että omalla joukkueella meni aloitus kaikin puolin hyvin, mutta kun ei oikein voi laitella virheellisiä tulosliuskoja nettiavaruuteen...

4.6.klo 22.00/PY. Ensimmäinen kilpailupäivä ohi- tunnelma vapautunut.

Tulospalvelu tökki pahanpäiväisesti. Loggerifileja ei saatu syötettyä. Siinä syy. Samasta syystä näiden sivujen päivitys epäonnistui.Yritetään aamulla uudestaan.Oleellista on, että kaikki pääsivät läpi.Viimeiset 40km olivat täysin lauttautunutta keliä, mutta kantelevia alueita riitti. Mitään ei ole menetetty kenenkään suomalaisen osalta. Tulos oli parasta ensimmäisen päivän satoa, mitä muistan.Ote ja tunnelma koko päivän oli erinomainen.


4.6.Klo 13.40/ Ensimmäinen kilpailupäivä. Kaikki reitillä - lauttautuvaa keliä.

Pekka valmistautumassa ensimmäselle startilleen MM-kisoissa.

Kentän lähellä pilvipohjat ovat yli 1800m. Pohjoiseen- siis reitillä- vähän alempana. Pitkiä liitoja, mutta välillä hyviä nostoja. Kuuroja on vain koillisessa eli seudulla, jonne avoin luokka on matkalla. Tuskin kuitenkaan ongelmia.

4.6.Klo 6.30/PY Ensimmäinen kilpailupäivä: Ramppikuumetta liikkeellä.

 

Ensimmäinen päivä on aina yliviritteinen. Onneksi sää näyttää hyvältä. Kun kisat saadaan alkuun, lasehtivat rutiinit kohdalleen. Eniten jännittää järjestäjien puolesta. Liian monen asian luvattiin olevan kunnossa vasta tänään. Kunnon testaus siis puuttuu.

Ainakaan W-lan verkko ei ole luvatussa vireessä. Tämäkin teksti saatiin läpi vasta kymmenellellä yrittämällä eli väsyttämällä. Se on onneksi sivuseikka.

Illalla käytiin nauttimassa joukkueen yhteinen illallinen kaupungilla. SIL:in ”sikariporrasta ” edusti paikkalla Koskimiehen Antti, joka tulla tupsahti illansuussa Eskilstuunaan.

Eilisestä lentonäytöksestä sen verran, että taas meni yliyrittämisen puolelle. Owe (Engström) pyöritti yleisön edessä ASH 25:sta ansiokkaasti, mutta kun lopussa otti siipi paljon ennen telinettä maahan. Ei ollut suunniteltu juttu. Onneksi oikesi . Taisi olla enemmän tuuria kuin taitoa. Erikoista - Owe on ammattimies ja moka amatöörimäinen.

3.6.Klo16.30/PY. Avajaispäivä: Kisat virallisesti avattu.

 

3.6.Klo 7.00/PY. Avajaispäivä: Kravattia lykkää päälle.

Tänään ei saa lentää. Kentän kuivattelua- seremonioita- small talkia -diskuteeraamista -kokkareita-ponyratsastusta-lentonäytöstä.

2.6./Klo 19.15./PY. Viimeinen harjoituspäivä: Avustajien päivä- aurinkoista ja kaikki läpi.

 

 

 

 

 

 

 

 

Kyllä koneita maastoon jäi, mutta ei onneksi meiltä. Hyvä harjoituspäivä - ehkä tärkeämpi järjestäjille kuin kilpailijoille. Kenttä oli vielä sen verran märkä, että gridiin vedettiin kerrallaan vain kaksi luokkaa. Ensin lähti vakio ja sen perään avoin. 15-m:set ja 18-m:set saivat mennä starttipaikalle vasta edellisten luokkien lähdettyä. Tästä syystä lähdöt venyivät aika pitkälle jaksolle. Maasta katsoen tuntui siltä, että ensimmäinen ryhmä pääsi helpoiten matkaan. Yltyvä tuuli ja Hjälmaren pussi alkoivat hieman painaa. Onneksi kylmän pussi ei kuitenkaan sotkenut maaliintuloja. (Tuntuvat kierrättävän aina kaikki kotiin lännestä päin eli Arbågan kentän lähellä olevan apupisteen -Charlie -kautta). Tätä kirjoittaessa tulivat sekä Uotin Pekka, että Kristian kommentoimaan päivää. Viimeisenä matkaan päässyt Pekka oli oikaissut Charlien ja Kristian kertoi, että oli tuulista ja kuivaa. Tuntumaksi jäi, että aika moni oli oikonut - harjoituspäivänä ei kannata riskeerata.

2.6.Klo 7.00/PY/kuudes harjoituspäivä. Lentopäivä tulossa - joskaan ei paras mahdollinen.

Rintamapilviä alkaa nousta lännestä muuten kirkkaalle taivaalle. Tuuli on kohtuullisen voimakasta heti aaamusta. Briefing on klo 10.00. Sitä ennen viedään lähtöryhmitykseenn avoin- ja vakioluokka. 15-m:n ja 18-m:n luokista ilmoitetaan briefingissä. Huomenna ovat avajaiset ja sen jälkeen lentonäytös. Tänään odotetaan paikalle joukkueen loppuosaa, mm varajoukkueenjohtaja Heikki Pohjolaa. Heikki loukkasi keväällä polvensa laskettelurinteessä. Hänen liikkumisensa on vielä hieman vaivaloisen näköistä, joten hän saa ruveta keskittymään joukkueen sääasemaan - jonka Vaisala oy on luovuttanut käyttöömmme. Suursäätilan puolesta  siltä, että kilpailut voitaisiin aloittaa lentotehtävällä.

1.6.Klo 20.50/PY/ viides harjoituspäivä. Kaunis auringonlasku.

Klo 15.50 alkaen sai hinauksia.

Klo 20.00 pidettiin hyvä "saifty-luento".

Jälleen kerran perusteltiin selkeästi, miksi pakkolasku veteen - ajoittain kuuluvista vastaväitteistä huolimatta - tulee tehdä laskuteline alhaalla.

Ulos laskettu laskuteline ehtii rikkoa pintajännityksen, ennen kuin runko laskeutuu veden pintaan. Tällöin ei kone pääse kosketuksen jälkeen pomppaamaan korkealle ja sukeltamaan siitä pystyyn syvälle. Loikkaamista on tapahtunut, jos runko ottaa ensimmäisenä pintaan eli silloin, kun laskuteline ei ole ollut alhaalla tai kyse on ollut konetyypistä, jossa ei ole alas laskettavaa telinettä. Jarrut pitäisi myös vetää sisään ennen kosketusta, jos mahdollista. Laipat tulisi pitää laskuasennossa.

Mielenkiintoista, että maailman parhaat pilotit kuuntelivat Sakan pitämää luentoa erittäin nöyrällä asenteella.

1.6. Klo10.35/PY/Viides harjoituspäivä.

 

Kaikki läpi katsastuksesta

Hyvin meni, vaikka Kristian vaikuttaa hieman huolestuneelta

Päivän epistola on työntäminen.Kentälle ei saa viedä tankattuja koneita. Uutta briefinkiä odotellaan klo 13.00

1.6. Klo 6.00/PY/Viides harjoituspäivä. Kenttä on edelleen pehmeä. Tulee ja on kylmä

Kristianilla on koneen katsastus klo 9.30.Sen jälkeen kaikki joukkueen koneet ovat katsastettu. Ongelmia ei ole ollut. Saa nähdä uskaltavatko päästää tänään ketään kentälle. Riisipelto lienee kuvaavin ilmaisu.

31.5.Klo 6.45/PY/Neljäs harjoituspäivä. Kentälle ei mitään asiaa..

Sade teki tehtävänsä. Kaikki paikat ovat kuralla ja kenttä pehmeä. Hannu saapui eilen eli koko joukkue paikalla. Seuraava Briefing on huomenna torstaina klo 10. Tämä päivä kuluneekin viimeisten koneiden katstastuksessa. Ongelmia ei ole ollut. Painot ja kärkivälit kunnossa. Kaikille niille, jotka aikovat tulla vierailemaan paikalla, suosittelen vilpittömästi, että katsovat mihin autonsa työntävät. Muuten tulee traktorihommia.

Eilisen päivän kuvatehtävä: Kyse on sisäänvedettävästä kannuspyörästä. Jälleen värkki, jota ilman ei voi elää tai ainakaan pärjätä. Aikaisemminkin näitä on näkynyt. Muisteli Uotin Tapsakin suunnitelleensa ja jopa asentaneensa mekanismit modifioimaansa koneeseen 70-luvulla. Nyt kyse on Butlerin modifioiman avoimen luokan koneen - ASW 22 DB:n - kannuspyörästä.

 

 

30.5.Klo14.00/PY/Kolmas harjoituspäivä. Sadetta pitelee...

30.5.Klo 6.00/PY/Kolmas harjoituspäivä. Harmaata- harmaata- ainakin näin aamusta

 

  Gridi(lähtöryhmitys) peruutettu toistaiseksi. Illalla tutustuttiin. Aurinko paistoi, ja leppoisaa oli. N3:sen kabiinin saranapuolikin tuli kuntoon. Tehtaan mies -Mangold- askaroi tunnin. Kyseessä oli tyyppivika, joka nyt onneksi tuli ilmi harjoitusviikolla. Illan suussa Timo ja Teemu ilmeistyivät aikataulun mukaisesti.

Katsotaan, mitä päivä tuo tullessaan. Valistunut arvaus on, että lepopäivä.

 

 

Jos tästä tulee luppopäivä, niin insinöörit - jotka siis yleensä tietävät miten asiat "oikeasti" ovat - voivat askarella kysymyksen parissa, mitä tämä kuva esittää...

 

 

 


29.5.Klo 16.30/PY/Toinen harjoituspäivä: Yli meni......alkaa tapahtua...

Asko laski peltoon. Kone onnistuttiin saamaan putkeen juuri, kun ensimmäiset ukkossateen pisarat alkoivat piiskata . Antti keskeytti startin, koska myötätuuli oli liian voimakas ja kenttä hyvin pehmeä. Turvallinen "professonal" ratkaisu. Perässä tullut ETA pääsi muutaman metrin korkeudella kentän reunan yli eli eipä ollut juuri reserviä. "De va inte kiva saken de". reserviä täytyy olla. Muut itsestarttaavat luovuttivat. Järjestäjille alkaakin tulla ongelmia, elleivät sateet lopu. Kenttä menee niin pehmeäksi ettei sieltä pääse ylös.

Kristian ja Pekka tulivat molemmat takaisin kentälle ennen voimakkaita ukkoskuuroja.

Harjoituspäivät ovat olleet tosi tärkeät järjestäjille, jos kyllä meidän joukkueellekin. Tässä tulee pienet tekniset ongelmat ratkottua ja ennen kaikkea ilmi ennen tosikoitoksia. Kenellä on ollut ongelmia kabiinin lukkojen kanssa, kenellä taas loggereiden. Onneksi IT tekniikkaan saadaan apua huomenna, kun Hannu (YX) saapuu paikalle. Timoa (EU) odotellaan saapuvaksi muutaman tunnin kuluttua. He ovat näillä hetkillä Kappelskärissä. Sieltä menee noin 3.5 t putken kanssa tänne Ekebyn kentälle.

29.5.Klo 7.00/PY/Toinen harjoituspäivä: Kuuropilviä näkyy jo läntisella taivaalla...

Ennuste on aika surkea. Koneet siirretään lähtöryhmitykseen jo klo 8.00 alkaen. Yrittävät saada kaikki ilmaan klo 10.45 alkaen. Hyvää harjoitusta järjestäjille. Toivossa on komeita maaliintuloja. Osa kilpailijoista ilmeisesti käy vain tekemässä lyhyen "harjoitusvedon". Joukkueenjohtajalle illan Team kapteeneiden kokous kävi hyvästä dementian torjunnasta. Kaikki purkivat sieluaan jos jonkinlaisista ongelmista. Wlanista keskusteluun siitä onko ilmatila kilpailualueen ulkopuolella "forbidden" vai "non-scoring" -joka on oleellisesti eri asia - selvyyttä ei tullut, ainakaan selvää selvyyttä...

28.5.Klo 17.45/PY/ Ensimmäinen harjoituspäivä: Rankkoja kuuroja

Keli alkoi "keittää" yli klo 16 paikkeilla oikein kunnolla. Laaja ukkospilvi kasvoi kentän pohjoispuolelle Vesteråsin paikeille. Antti ja Kristian kävivät hakemassa tuntumaa. Sen sijaan Pekka ja Asko käyttivät päivän huoltohommiin. Nostot olivat yli 5m keskinostoina eli varsin kovia. Kummallakin matkaan lähteneistä oli pieniä ongelmia kotiin paluussa - joutuivat koukkaamaan etelän kautta takaisin. Kenttä onneksi säästyi pahimmilta sadekuuroilta, joten kotiin pääsivät, joskin pienessä sateessa. Uotit saapuivat aamupäivällä. Enään siis puuttuvat vain Timon (Saarnimo) ja Hannun( Nurmiranta ) porukat.

28.5./ klo 7.45/ PY: Eskilstuna herää.

Asko, Antti ja Kristian ovat perillä. Kaikkien matka sujui turvallisesti.  Kalusto on kunnossa ja leirin perusta pystytetty. Tänään sunnuntaina odotellaan paikalle Uotin Pekkaa

Matka lahden yli Ruotsiin sujui "taktiikkapalaverissa"

Briefing on tänään klo 10.00. Siitä se harjoitusviikko alkaa. Sää on tällä hetkellä aurinkoinen. Termiikkiennuste povaa paikallisesti jopa 2km pilvenpohjia joskin ylikehittyvää pohjoiseen. PY 07.45

Vanhat jutut löytyvät tästä linkistä:

powered by eMedia