TAKAISIN PÄÄSIVULLE                                                              PULINAJAKSOLLE

Mitä jäi käteen. PY.18.9. 2007 

 

Jonkun mielestä ei mitään.  Paikalla olleena voin vakuuttaa, ettei se niinkään ole, mutta toki meillä on yhteinen ongelma, ylivirittäytyminen.

 

On häkellyttävää - ja kysymyksiä herättävää - olla mukana kahdessa peräkkäisessä joukkueessa – MM 2006, EM 2007 – jotka molemmat olivat mitalin syrjässä kiinni, ennen lopun "rojahdusta". Hommassa oli elämisen makua ja meininkiä. Lähestymistapa ei voi olla kovin paljon pielessä, jos joku joukkueesta toistuvasti nakertaa mitalin syrjää ja päivävoittajia löytyy. Taso on sen verran kova ja tasainen.

Kummallakin kertaa joukkueen ensikertalainen(set) yllätti(-vät) enemmänkin kuin positiivisesti. Tämä ei tue näkemystä, ettei kilpapurjelentomme olisi kansainvälistä tasoa - mitä se lieneekin. Kansainvälinen taso oli tällä kertaa se, että puolustava mestari 15m:n luokassa jätettiin melkein viimeiseksi ja entisiä MM- ja EM-mitalisteja löytyy tulosluettelon koko mitalta. Ei heitä silti ”luusereiksi” kukaan tohdi moittia.

 

Onkin herätetty jopa kysymys, olivatko tavoitteet asetettu kilpailijan todellisiin”lahjoihin” nähden liian vaatimattomiksi. Esimerkiksi Harri oli asettanut tavoitteeksi kymmenennen sijan. Samoin muistaakseni oli viime vuonna Kristian ja Timo. Jos huomaa yhtä´äkkiä henkisesti valmistautumatta olevansa tilanteessa, jossa tavoite on mahdollista ylittyä rajusti, niin vaikeuksia tulee. Katsokaapa, vaikka maaliinlaskukisoja - nyt, kun kausi on menossa- ensimmäisen kierroksen kärki keskimäärin jähmettyy toisessa laskussa. Tavoitteiden vaihtaminen onnistuu harvoin kesken kilpailukauden, puhumattakan kesken kilpailujen. Tästä on riittävästi näyttöä huipputasolla sellaisistakin lajeista, joissa kausi on pitkä ja tavoitteiden muuttamiselle luulisi olevan tilaa jopa kesken kauden. Näin ei kuitenkaan ole. Ihmismieli on sellainen. Tavoite on asetettava jo harjoituskaudella ja sitä on alitajunnan saatava ”märehtiä” rauhassa.

 

Lopuksi:

Pitäisikö jokaiselle kilpailevalle purjelentäjälle laatia yksilöllinen juuri hänelle sopiva rentoutumisohjelma, jossa mielikuvaharjoittein luodaan rentoutunut, tyhjä, tyyni mieli - jos tiedätte mitä se tarkoittaa - jos ette tiedä, niin hyviä urheilupsykologian kirjoja on vaikka kuinka. Rentoutusharjoite voidaan toteuttaa joka lennon jälkeen palautumisharjoitteena ja ennen jokaista lentoa keskittymisharjoitteena, ei siitä ainakaan haittaa ole, vaivannäköä kyllä. Tuskinpa näkee alivirittäytynyttä suomalaista kilpaurheilijaa. Ylivirittäytyminen on meidän ongelma.

Ugh

TOINEN KILPAILUVIIKKO 13.8-19.8.

 

 

 

 

 

Lauantai: 18.8. Py klo 15.00. nyt netti taas toimii. Briefingissä antoivat 300:set ja sulkivat linjan 1t kuluttua sen avautumisesta. Joku valitti, ettei linjaa saa sulkea(täällä ei ole ollut takarajaa). Kilpailun johtaja muutti päätöstään huutoäännestyksellä !! ja jätti portin auki iltaan saakka. Nyt porukka kyttäsi jonkin verran ja yläpilvi saattaa tehdä temput....Odotellaan. Kaikki ovat ilmassa ja ensimmäiset käännepisteet on käännetty. Antti kertoi juuri tätä kirjoitettaessa, että välillä menee hirveää kyyti, mutta sitten tökkii eli 1-1,5m:ssä pitää pyöriä.

Perjantai 17.8.

PY:klo 20.00. Tilanne aika sekava edelleen. 4t sitten olisi saanut halvalla a-mallisia Ventuksia vaihdetuksi päittäin pellon reunalla esimerkiksi Golf bägiin tmv. jos olisi sellainen ollut...nyt ei ehkä enään mene niin halvalla.....

PY.klo 17.40. Netti oli poikki ja onhan tässä kiireitäkin ollut sillä hinaukset alkoivat 1tunti briefingin jälkeen. Eki haki päivävoittonsa kovien aploodien saattamana. Keli oli klo 11:sta saakka hienon näköistä. Sitten alkoi lännestä kerääntyä ylä- ja keskipilvilauttoja. Kyse ei ollut varsinaisesta tukkoonmenosta vaan lautat olivat niin paksuja, että alemaksi syntyneet kumpiaiset sammuivat. Kelin kehitys oli huonointa Chatorouxin suunnalla, jonne 15-m:n koneet lähtivät. Pahimmilleen ensilähtijät olivat liemessä eli Hannu ja Harri. Minulla ei ole vielä käsitystä siitä aukesiko keli  jo silloin, kun perässätulijat tulivat alueelle, kiersivätkö he alueen vai yksikertaisesti pystyikö iso harava löytämään paremmin nostot kuin kaksi yksittäistä konetta. Se asia selviää illalla, kun istutaan purkamassa päivän tehtävää. Tällä hetkellä odotellaan muita maaliin. Läntinen taivas on lautan alla.Pohjoiseen on iso aukko-ainakin 40km. Koilliseen on parempaa.  Uskoisin sieltä päästävän kotiin isompia aukkoja kierrellen.

Torstai 16.8.

Klo 20.00/PY: Ensimmäisen kerran pitkällä purjelentourallani koin senkin ihmeen, että kilpailulennolta palaava kilpailija (Eki) tulee suoraan kohti ja sanoo suu messingillä, että usko tai älä kaikki meni nappiin !! Yleensähän porukka jää piehtaroimaan kaikenkarvaisiin epäonnistumisiin, joita pitkälle lennolle varmasti aina tulee joitakin. Suomalaisittain siis hyvä päivä: päivävoitto ja Harri luokassaan yhteispisteissä viides.

KJlo 11.00/PY Mielestäni keli vaikuttaa paremmalta kuin ennustettiin-pilotit ovat toki eri mieltä - mutta kuuroja on vain muutama ja pohjat jo nyt ehjiä, lännessä jopa kuivan näköistä.

 

 

 

 

 

Klo 7.15. PY. Yön myrskystä on ilmeisesti selvitty vaurioitta . Nyt taivas on kirkas. Kelipäivä tulossa kunhan huikean kova tuuli hellittää hieman. Briefinki tavallisen tapaan 10.30. (loc)Tässä kuva harjoitusviikolta. Hannu lataa tiedostoja ja Harri ihmettelee maailman menoa. Riippumatta siitä, kuinka loppuviikon kisapäivät sujuvat, täytyy todeta, että tämän parivaljakon homma on kulkenut juuri siten kuin samassa luokassa lentävillä kuuluukin kulkea. 

 

 

 

 

Keskiviikko 15.8

Klo 18.00.PY.

"Johan on nyt olymppialaiset"sanoi Hannu , kun 100:sta metristä itsenä ylös riuhtoi.

Nyt ruvetaan kilpailijoilta kysymään kuntopohjaa. Kelit ovat kuumat, keot suuria, nostot kuplamattoa, ahtaita jne. Niin vain tuli kisapäivä, vaikka säälappu näytti tältä, eikä säämies nähnyt mitään positiivisia elementtejä. Vääntäminen oli sen verran kovaa, että Harri valitti käsivoimien loppuvan, vaikka lensi kuivalla Ventuksella suuren osan matkaa. Ventus on tunnetusti erittäin kevyt ohjata. Pisteet eivät täällä tule ilmaiseksi.  Yleensähän on niin, että näissä lämpimissä maissa avustajat ovat kovilla, kun taas pilotit istuvat viileässä ylhäällä. Ongelma on siinä, että pilotit eivät pääse ylös viileään vaan pyörivät erittäin alhalla, jolloin ohjaamolämmöt menevät saunan puolelle.

Klo 11.00.PY. Hinauksia odotellaan. Kovin huonolta näyttää, mutta eilisen jälkeen ei kukaan enää uskalla lyödä vetoa. Täällä keli "muhii" täyden pilvikaton alla vaikka tulisi ohutta tihkusadettakin. Avoni luokka "löhöää" tänään.

PY.Klo 8.00.Kovasti riitti keskustelua eilisistä "maaefekteistä" pitkälle iltaan. Loggerfilejä vertailemalla tuli sekin todisettua, että kilometri pari tulee lisää matkaa jos pitää moottorin sisällä ja laskee suoraan. Ilmeisesti loggeri rekistöröi moottorin käytön jo kun sen vetää ulos eli  jonkinverran ennen käynnistymistä. Sää on nyt aika huono. Joidenkin ennusteiden mukaan hyvä kelipäivä on vasta lauantai. Toisten mukaan jo huomenna. Taitaa kisat jatkua loppuun saakka arpapelinä. Ei eilenkään olisi uskonut kenenkään pysyvän ilmassa,

Tiistai 14.8.

Py. klo 18.00. Tänään oli yleisön päivä. Kuva on otettu maalilinjalta. Edessä kolme vajaaksi jäänyttä. Antin kone häämöttää takana olevan metsän luona. Kaikki haettiin hinausköydellä vetäen pitkin pelllonpientaretta. Maaliintulot olivat näyttäviä, kun avoimen luokan koneet litkuttelivat viimeisillään linjalle pitkin ojanpohjia ja saivat juuri ja juuri laskutelineen alas ennen kiitorataa. Ei onnistu Räyskälässä.

HN klo 13.15

Avoin luokka hinattiin taivaalle klo 12.30 alkaen, tai yli puolethan niistä päristelee sinne itse. Muilla luokilla on luppopäivä. Lähtölinja on auki, Antti ilmoitti juuri lähdön 13.16, kentällä satelee jo hiukan vettä.

 

PY. klo 9.00 Kovin on tukkoisen näköistä. Briefinki on 10.30. Eki hakee silloin eilisin päivävoittopalkintonsa. Harri on päässyt yli eilisen illan itseruoskinnastaan. 850 pistettä on ihan hyvä "mokapäivän"? saalis. Jaettiin nämä nettisivut kilpailujenkin osalta kahteen viikkoon, kun täällä on lähes täysin tukossa koko Wlan. Eilen homma kaatui klo 19.00. Saivat kuntoon taas tänäaamuna klo 7.00

13.8. Maanantai:

Lähtöhetkellä 12.15 vallitsi "vanhanaikainen" purjelentokeli. Tällä hetkellä klo 15.40 on jnkv. lauttautumista ja kohtalaisen tiehää yläpilveä. Kuvassa oikealla Antti Lehto lentovalmisteluissaan. Joku putki on jo lähtenyt ajelemaan. Täytyy olla lipsahdus. Ei keli vielä huonolta vaikuta.

 

 

 

 

 

WS (Martti Sucksdorff)avustajineen: Seuraa pitämässä HK ( Eric Heinosen) avustajat.

 

 

 

 

 

 

 

 

Klo 6.00.PY. Aluksi pohdittavaa pikkusaunaväelle-lentomelusta.

Täällä ei ole lentomeluongelmaa, koska lentomelua ei ole - niin kuin ei muuallakaan länsi-Euroopassa Suomen ulkopuolella. Hinauskoneita on 13kpl. Hiljaisin niistä sirisee kuin singeri. Avoimen luokan koneista osa painaa 850kg, mutta ylös ne on vedetty ongelmitta nurmikentältä jopa radalta, jossa on vielä aluksi aikamoinen mäki. Niin se vaan menee. Kannattisikohan asiaan suhtautua jo viimein vakavasti?? Ne ovat hiljaisia riippumatta konetyypistä!

Ps. ei Hannulla eilen loggeriongelmaa ollut, se oli järjestäjillä.

 

 

 

 

LINNKI ENSIMMÄISELLE KISAVIIKOLLE

powered by eMedia