EM 2005 Räyskälä
Avoin luokka ja 15m luokka

 

 1. Kisaviikon tapahtumia

 

8.7 Vartoilua gridillä (lähtöryhmityksessä):

Liikkeelle kuitenkin päästiin. Avoin lähti A tehtävälle ja 15m:set B tehtävälle eli lyhyelle 2.5 t areataskille. Itään on ennustettu kuivempaa kelia joten tehtävät suuntautuivat tästä syystä sinnepäin. Hinauksen jälkeen avoin luokka lähti varsin nopeasti reitille.15m:set kyttäilivät jonkin aikaa toisiaan. Nostot veivät kuitenkin vain hieman yli 1000m. Pilvet olivat aika suttuisen näköisiä. Joukossa myös keskipilveä. Joten suma purkautui kuitenkin aika sutjakkaasti. Ei kannata ottaa riskiä, että lautat sotkisivat päivän kuten eilen. Nytkin tätä kirjoitettaessa n. klo 14.40 muutama pilvi on jo hieman "lässähtäneen" näköinen. Eiköhän tästä kuitenkin tule hyvä kilpailupäivä. Soitin Kuittisen Makelle Kouvolaan heti, kun ensimmäiset koneet eli avoimen koneet olivat ilmassa. Keli idässä näyttää paremmalta kuten Tapio briefingissä ennustikin. -PY-

 

Uusi päivä 8.7. Huomenta.

Ensi töikseni katselin läpi eiliset loggerfilet. (Aktivoi napauttamalla tuloslistan kilpailunumeroa - Sea you tai Strepla avaavat hienosti)15m:stä ei sittenkään tullut kilpailupäivää. Mielenkiintoisin on silti R1:sen file, koska se poikkeaa selkeästi muista. Hän on käynyt toisella käännealueella Ypäjän seudulla vielä hyvin myöhään eli silloin, kun muut ovat pähkäilleet jo Räyskälän seudulla mitä tehdä jo käytyään Ypäjällä. Hän on päässyt matalalta kiinni ilmeisesti ukkosrintaman etureunaan ja nousut suoralla liidolla? kohti Lautaporrasta - hyvin syvälle- kohti myrskyn silmää. Saavutettuaan 1800m:n korkeuden hän käytti sen hyödykseen liukumalla kohti kolmatta käännealuetta Padasjokea ja laski Syrjäntaan taakse. Eilinen osoitti, että käännealuetehtävät vaativat kovasti taktista silmää. Lisäksi kokonaistilanteen hahmottaminen on vaikeaa ellei mahdotontakin, koska joukkueet käyttävät lyhyttä koodikieltä ja selkeästi väärääkin tietoa liikkuu. Saa nähdä tuleeko tästä päivästä eilisen tosinto. Ukkosia on ennusteltu. Nyt on kuitenkin kirkas aamu toisin kuin eilen.-PY-

Kommentti päivästä: Harmittaa....

Tulipa töpeksittyä. Pitäisi keskittyä paremmin tehtävän suoritukseen ja seurata tilannetta. Kuvittelin ettei päivästä tult yhtään mitään, enkä kunnolla arvioinut mahdollisuutta päästä käymään päivän toisella käännealueella. Kuitenkin hetkeksi avautui reitti sadekuurojen reunaa pitkin päästä Ypäjän lähelle käymään toiselle käännealueelle. En tajunnut tilannetta vaan jäin sellumaan Räyskälän pohjoispuolelle heikkoon nostoon. Iso osa porukasta kävi kääntymässä ja palasi takaisin Räyskälään. Heille Tuli matkaksi vajaa 100 km. Kuitnkin ainakin viisi kilpailijaa pääsi myös yli 100 km. Unkarilaisen Gyory Gylyasin loggeria ei ole vielä illalla saatu joten hänen lennostaan on kiinni tuleeko päivästä kilpailupäivä. Järjestäjien sivuilla ennakoidaan ettei tulisi. Tulee tai ei kilpailupäivää, tuollaisi töppäilyjä ei saisi tulla. -HN-

Kentällä hässäkkä klo 17.00 7.7..

Ukkonen sotki päivän. Koneet hinattiin ylös. Reitillä oli varsin heikkoa keli. Ensimmäiselle käännealueelle pääsi käymään siten, että tuli takaisin Räyskälään. Toiselle pääsi pienen odottelun jälkeen jälleen palaamalla senkin jälkeen takaisin Räyskälään. Ukkonen nousi päälle luoteesta laajana rintamana estäen kolmannelle käännepistealueelle menon. Suurin osa koneista palasi takaisin Räyskälään mm.kaikki suomalaiset. Tuliko päivästä kilpailupäivä on täysin auki, sillä ukkosen takia tietokoneet oli kytkettävä pois päältä. Jos tulee, ei voittaja voi saada paria sataa pisettä enempää. Maasta käsin on mahdotonta arvioida kuinka pitkiä matkoja on lennettetty tai olisi tullut lentää, jotta kilpailu syntyisi, koska kyse oli käännealueista eikä käännepisteistä.Todennäköisesti Rengon seudulle ainakin olisi tullut lentää viidellä koneella ennekuin pisteitä olisi alkanut kertyä.-PY-

Briefing 7.7.pidetty

Antoivat saman lyhyen areataskin molemmille luokille. Ukkonen paukkaa tällä hetkellä kentän länsipuolella, mutta Tapio (säämies) ennusti lentokelpoista keliä,kunhan ukkossolu ajautuu etelään. Hinaukset siirtynevät. Todellinen riski tehtävän onnistumisen kannalta lienee kuitenkin Padasjoen seutu. Päijänteen seudussa on jo muodostumassa pitkä kuurorintama. Nyt vain odotellaan, mitä tuleman pitää. Aikaa on puntaroida vaikka eilistä suoritusta, kuten Antti ja Hannu kuvassa tekevät.-PY-

Kaunis aamu jälleen.7.7.

Pilvilauttoja seilaa. Jokioisten temppi näyttää kuivaa alakertaa, mutta kosteuttakin löytyy ylhäältä- Kuuroherkkyyttä. Mutta kyllä tästä lentopäivä pitäisi kehkeytyä. Ruotsalaisten ennuste antaa aamulle pilvisyyttä Räyskälään, mutta iltapäiväksi pitäisi löytyä rakoa nostoillekin. Taitaa tulla nk. area-taskille sopiva päivä. Saas nähdä mitä kilpailun johto on säästä mieltä.Täytyy mennä katsomaan, kun avustajat kokoavat jo koneita. Reiska löytyykin jo YX "kimpusta". Taustalla omissa puuhissaan Ruotsin Börje Eriksson, jolla kilpailujen alkupäivät ovat sujuneet loistavasti. Mikäs siinä, kun tykkää lentää Räyskälässä. -PY-

Iltatunnelmia 6.7

Hankalahko päivä. Laajahko kuuro/lautta tukki reitin takaisintulomatkalla Kanteenmaan käännepisteellä. Maran ja Kaitsun kohtaloksi tuli tehdä maastolasku. Kaikki sujuin ongelmitta ja rutiinilla. Jatkossa tiedossa pari kuuropäivää lisää. Tämä tarkoittaa yleensä sitä, että aina joku joutuu kuurojen takia laskeutumaan. Käytännössä tuloslista alkaa vasta muotoutua. Näistä on tulossa kestävyyskilpailut. Lentopäiviä tulee paljon lisää. Antin ja Hannun päivä sujui hyvin. Antin osalta jopa erinomaisesti. Tästä on hyvä jatkaa vielä kaikkien osalta.-PY-

Hannu maaliintulossa 6.7.

Hyviä huomenia 6.7

Tuli luettua nk. Brittihuumoria ko. joukkueen kotisivuilta ostikolla Finntoids eli fakoja Suomesta joita et tiennyt. Suosittelen. Tänään en saanut temppejä ulos joten täytyy tyytyä tekemään "kotiläksyt" ennen briefinkiä ilman oleellisia faktatietoja. Varmasti hyvä lentopäivä tulossa, mutta missä menee yli ja missä merituuli kuivaa kelin ja milloin ? siinäpä tämän päivän ydinkysymykset. -PY-

Illalla 5.7

Vähän kommentteja parista ensimmäisestä päivästä.

Tosi hyvällä mielellä pääsi eilen lähtemään pitkää 833 km:n tehtävää. Ei yhtään arveluttanut etteikö hommasta hyvinkin selviäisi, jos vaan keliä riittää tasaisesti, vaikka tuo on selvästi pisin lentämäni matka- tai kilpalento. Lento sujuikin kohtuullisen hyvin ilman mitään suurempia vaikeuksia. Reitillä Päijänteen itäpuoli oli kuivaa tai lähes kuivaa, ja pääosin lentelin sen yksikseni, mutta ei siinäkään mitään ongelmia ollut. Nastolan jälkeen sain porukkaan Tanskan Breidahlin ja Hollannin Raymondin. Tuli siinä pari nostoa näytettyä champiooneille ja Breidahl tuli maalissa kiittelemään, että menipä tuo loppu sujuvasti, taisit tietää nostonpaikat. Minä pokkana siihen tietysti, että tottakai, vakionostoja ;-) Yli 900 pistettä tuli, joten päivään voi olla tyytyväinen. Kahdeksan tunnin lentokaan ei pahemmin aamulla väsyttänyt.

Tänään oli eiliseen verrattuna tosi pikataival, vain 488 km. Kyllä se oli pikataival nopeusmielessäkin. Maran kanssa totesimme lähtölinjan auettua, että keli on jo tosi hyvää, ja linjalla oli reitin suuntaan hyvä jono, joten lähdimme välittömästi matkaan vaikka keli ja reitin pituus olisi sallinut pitkänkin kyttäämisen. Lento sujui hyvin välillä kahdestaan ja välillä erossa. Ennen loppuliukukorkeuksia olimme taas porukassa ja maaliin tulimme muutaman sekunnin välein.
Olimme ensimmäisiä maalissa, mutta ilmeni, että olimme myös lähteneet selvästi ensimmäisinä. Siinä sitten vartuimme muiden maaliintuloja ja totesimme muutaman pilotin olleen nopeampia. Hyvä lento kuitenkin, taas tuli reilut 900 pistettä. -HN-

Maaliintulot tapahtuivat tänään kiitorata 12:sen päässä olevan Särkijärven yli. Näyttävyyttä riitti. Taisi linssiludekin vaivata, kun piti vääntää kylkeä esiin. Kuvassa Ruotsalaista ja italialaista tyyliä. -PY-

Iltapäivällä 5.7

Kaikki ovat matkalla. 15m:set lähtivät heti matkaan heti linjan auettua 12.17. Matka on lyhyt 488km eli "lepopäivä". Avoin lähti 13.15. Heidän tehtävä on n. 533km. Odotellaan maaliintuloja 16-17 aikoihin. Briefingissä palkittiin kaikki 1011 km:ä eilen lentäneet kuohujuomapullolla. Yhteiskuvakin otettiin.

Hinaukset alkoivat 11.30 Kuvassa Hannu keskittyneenä naru nokassa.

5.7. Huomenta.

Eufooriset aamutunnelmat vielä eilisen onnistuneen tehtävänannon johdosta. Kilpailujen tarkoitus on hakea paras hyvien joukosta. Pitkä tehtävät eivät ole itseisarvo, eivätkä aina palvele edes tarkoitustaan. Joskus on rajoja kuitenkin uskallettava ylittää. Eilen oli se päivä. Varmasti yksi jännittävimmistä meteorologin (Tapsa) ja tehtävästä vastaavien (Silva ja Jorma) purjelentouralla. Kiitokset vielä Suomen joukkueen puolesta. Tänään on toinen päivä. Temppi viittaa valistuneen maallikkotulkinnan mukaan erinomaiseen purjelentosäähän. Ehkäpä jää paikoitellen hieman alemmas kuin eilen, mutta Räyskälän alue vaikuttaa erinonomaiselta ja korkealta. Lännessä kuivempaa laajemmilla alueilla erityisesti merituulivyöhykkeellä. Kilpailuissa kuiva keli ei ole kovinkaan suuri ongelma, koska koneryppäät auttavat nostojen haravoinnissa. Tylsiä ne saattavat toki olla kilpailijan kannalta. Mutta se on toinen asia se. Tälläisin ennakkoeväin mennään briefinkiin klo 10.-PY-

4.7.2005 jää purjelentohistoriaan !!!

Kiitos, että tehtävänantoryhmän "pokka" piti. Molemmissa luokissa tuli pisimmät koskaan läpilennetyt kilpailutehtävät Australia, Etelä-Afrikka ja Amerikan mantereetkin mukaan luettuina. Epäonnistumisen ja onnistumisen marginaali on pieni, kun kyse on näinkin pitkistä suorituksista. Nyt ongelmaksi muodostui Päijänteen aukko, joka oli tavanomaista laajempi ja levisi molemmille rannoille varsin pitkälle. Oman joukkueen suoritus hyvä. Kisaa ei menetetty miltään osin yliyrittämiseen ensimmäisenä päivänä, kuten monesti ennen.-PY-

DN saapumassa maaliin

Pitkät tehtävät: Avoin 1011km ja 833km laippaluokalle. Avoimen luokan koneet lähtivät heti linjan auettua reitille eli 11.08. Laskeskelin, että maaliin koneita voisi odotella n. 19-20. Aikaisemmin ei näin pitkiä tehtäviä ole kilpailuissa lennetty läpi. Kilpailuissa päivää " syö" hinausruletti. Olisi hienoa saada edes osa maaliin. -PY-

4.7. 2005. Huomenta. Hieno aamu. Leirialueella on vielä hiljaista. Jokioisten yöluotaus näyttää huikealta. Myös ruotsalaisten ennuste lupaa lähes 2km pilvipohjia jo aamupäivälle. Iltapäivällä saattaisi päästä yli, jos hyvin käy. Keskisuomessa ja idässä näyttäisi olevan kui

powered by eMedia