Etusivu I Lajit I Moottorilento I Ralli- ja tarkkuuslento

Ralli- ja tarkkuuslento, peruslentotaitoa parhaimmillaan...

Tarkkuslasku (C) AviantionStudio Mikko Maliniemi

Ralli- ja tarkkuuslentotoiminta kantaa pitkän ja menestyksekkään perinteen Suomen Ilmailuliiton jäsenten toiminnassa. Harrastajia ikään tai sukupuoleen katsomatta lajin parissa on ollut jo usealla vuosikymmenellä niin kansallisissa kuin SM,- PM- ja MM-tason kilpailuissa. Ensimmäiset SM- kilpailut järjestettiin vuonna 1953.

Aloituskynnys suunnistus- ja lentotaitoa kehittävän lajin pariin on erittäin pieni, koska mitään eritysosaamista ei tarvita.

Ralli- ja tarkkuuslento toiminnan parissa kilvoitellaan peruslentotaidoilla. Vaikka jokainen opiskelee aihetta jo lupakirjakurssilla, niin koskaan sitä ei opi täydellisesti.

Joitakin vuosia sitten jo maailmalla oli lentäjiä, jotka harjoittelivat lajia ammatikseen. Siitäkään huolimatta heidän suorituksensa eivät olleet täydellisiä.

Jopa neljättä vuosikymmentä lajia harrastaneet kertovat, etteivät koskaan ole täysin oppineita. Joskus kaikki osuu nappiin ja joskus mikään ei onnistu, siinä piilee lajin mielenkiintoisuus vuodesta toiseen.

Lajissa ei tarvita eritystä kalustoa, joten senkin puolesta aloituskynnys on matala. Voit osallistua sillä koneella mikä sinulle on tutuin. Laji soveltuu erittäin hyvin myös nykyiselle ultra-kalustolle.

Muut tarvittavat välineet ovat kakkara, plotteri, sekunti kello, kynät ja kartat, joita lajin parissa tarvitset. Nämähän ovat tuttuja välineitä jo peruskurssilta saakka.

Reittikartta Turunen Immola 2009

Mistä lajissa sitten on kyse ja mitä ralli- ja tarkkuuslentäminen on?

Peruslentotaitoa parhaimmillaan on enemmän oikea ilmaisu kertomaan mitä laji, joka koostuu kolmesta osa-alueesta pitää sisällään.

Lennonvalmistelu: osallistujat saavat 1-1,5 tuntia ennen lentoonlähtöä aloittaa tehtävän valmistelun. Kartan teko, lentoreitin mittaaminen ja piirtäminen, aikamittakaavan sovittaminen, ohjeisiin tutustuminen ja reitin varrella sijaitsevien valokuvien opiskelu kuuluvat lennonvalmisteluun.

(C) Copyright

Suunnistuslento: osallistujat starttaavat lennolle annetun lähtöajan mukaisesti ja hakeutuvat suunnistusreitin aloituspisteelle järjestäjän antaman ohjeen mukaisesti.  Aloituspiste pyritään ylittämään sekunnilleen ilmoitettuna ylitysaikana. Suunnistuslennolla tulee lentää mahdollisimman tarkasti reittiviivaa pitkin pysyen aikamittakaavassa sekä löytäen reitin varrelta olevat valokuvat ja lakanamerkit mastossa, jotka merkitään karttaan. Suunnistuslento lennetään vähintään 1000 jalan (300 metrin) korkeudella maasta. Suunnistuslennon lentoaika on yleensä noin 50 - 60 minuuttia. Suunnistuslennon päätteeksi osallistujat esittävät järjestäjälle suunnistuskartan, johon reitiltä paikannetut, joskus myös arvatut kuvat ja lakanamerkit ovat sijoitettu.

Lentoonlähtö suunnituslennolle (C) AviationStudio Mikko Maliniemi

Laskukoe: Osallistujat suorittavat laskeutumissaralle neljä erilaista tarkkuuslaskua. (pakkolaskua jäljitteleviä tarkkuuslaskeutumisia). Moottorilasku ilman laskusiivekkeitä ja esteen yli laskusiivekkeillä, tyhjäkäyntilasku laskusiivekkeillä ja ilman

(C) Copyright

Asiathan ovat jälleen tuttuja, valtaosin jo sieltä peruskurssin ajoilta!

Kilpailuissa suunnistuslento tallennetaan lahjomattomalla GPS tallentimella, johon tallentuu nopeus, korkeus, aika ja paikkatieto. Tallentimesta saadun datan perusteella suoritetaan suunnistuslennon arviointi, jossa apuna käytetään lajin kansainvälistä tulospalveluohjelmistoa. Myös harjoittelussa tallentimesta saadaan jo pelkästään perustieto karttapohjalle, kuinka hyvin reittiviivalla on pysytty. SIL:n hallussa on tuloslaskentaohjelma ja tallentimet. Myös muutamilla ilmailuyhdistyksillä ja lajin harrastajilla on omat tai yhteiset tallentimet. Kansallisella tasolla käytettävien tallentimien hinnat liikkuvat +/- 100 euron luokassa.

Tallentimet

Monesti sana kilpailu luo ihmisille tietyn pelotteen lajia kohtaan. Kansallisella tasolla kyseessä ei ole missään nimessä harrastusmuoto jossa kilpaillaan "hampaat irvessä" vaan enemmänkin ilmailuharrastajien sosiaalisesta tapahtumasta, jossa mitataan peruslentotaitoa ja sen tasoa.

Arvokilpailujen sijoituksista kilpaillessa laji vaatii myös kieltämättä hieman henkistä kypsyyttä, hermojen hallintaa ja hyvää lentotaitoa. Kansainvälisissä kisoissa myös fyysisellä kestävyydellä on oma osansa lopputulokseen. Nämähän ovat asioita, joita myös normaalissa harrasteilmailutoiminnassa tarvitaan.

Lajin harrastajien ja varsinkin moottorilentotoimikunnan ja maajoukkueen parista löytyy henkilöitä, jotka opastavat peruslentotaitoa kehittävän lajin pariin. Kaikilla lajin parissa toimivilla harrastajilla on varmasti yhteinen päämäärä, viedä lajia eteenpäin ja ottaa avoimesti vastaan kaikki lajista kiinnostuneet harrastajat.

(C) Copyright

Kuten lopuksi voimmekin todeta että laji sopii aivan kaikille ilmailun harrastajille niin PPL tai UPL lentäjille ja lajista kiinnostuneelle rallilentomiehistön tähystäjälle, joilla ei lupakirja tai ikävaatimusta ole, joten ota rohkeasti yhteyttä ja olet mukana ennen kuin huomaatkaan!

Tervetuloa mielenkiintoisen ja mukaansa tempaavan lajin pariin!

Moottorilentotoimikunta ja maajoukkue

Kisakoneparkki