Etusivu I Lajit I Lennokit I old_Sähkölennokit
SÄHKÖLENNOKIT OVAT NYKYAIKAA

Sähköä käytetään nykyisin yhä useammin energianlähteenä radio-ohjatuissa lennokeissa. Perinteisesti sähkömoottori on ollut suosittu liidokeissa, joissa se on korvannut hinauslaitteet. Moottori- ja akkutekniikan kehittyessä on yhä laajemmin sähkömoottoreita alettu käyttää harjoitus- ja taitolennokeissa, lentävissä pienoismalleissa ja myös helikoptereissa. Voi sanoa, että nykyisin kaikki on mahdollista sähkömoottoreiden avulla. Nykyisin ovat yleistyneet mm. monimooottorilennokit ja puhaltimella varustetut suihkumoottorilennokkien pienoismallit, ja kaikkein viimeisin villitys on sisällä ja puistoissa lennätettävät erittäin kevyet lennokit.
Sähkömoottorien käytön suurimpia etuja ovat meluttomuus, minkä ansiosta monia puistoja ja niittyjä asutuksen lähellä voi käyttää lennätyspaikkana. Moottorissa voi ei ole myöskään käynnistys- eikä säätöongelmia. Polttoaineiden kanssa läträyksen voi myös unohtaa eikä lennokkia tarvitse lennätyksen jälkeen puhdistaa tahmaisesta öljystä.

Yleensäkin aikaisempi kuva puiden latvojen tasalla kihnuttavasta alitehoisesta ja ylipainoisesta sähkölennokista on historiaa. Siitä on osoituksena mm. se, että Keski-Euroopassa sähkölennokkeja harrastetaankin jo enemmän kuin perinteisiä polttomoottorilennokkeja.

SÄHKÖLENNOKKIEN TEKNIIKKAA
Suosituimpia sähkömoottoreita ovat ns. ferriittimagneettimoottorit, jotka ovat edullisia niiden erittäin suurten valmistussarjojen ansiosta. Ne kestävät yleensä 50-100 lennätystä, minkä jälkeen ne on vaihdettava koska esim. harjoja ei voi vaihtaa.  Tehokkaampia ja kalliimpia ovat koboltti- ja neodym -magneeteilla varustetut moottorit. Ne ovat myös pitkäikäisempiä, koska harjat (hiilet) voi vaihtaa ja akseli on kuulalaakeroitu.

Parhaimmat ja ja kalleimmat moottorit ovat ns. harjatonta tyyppiä. Ne ovat käytännöllisesti katsoen ikuisia, sillä ainoat kuluvat osat ovat akselin kuulalaakerit. Nämä moottorit ovat valitettavan kalliita ja hintaa lisää vielä se, että ne eivät toimi harjallisten moottoreiden säätimillä. Hintataso on kuitenkin laskussa kysynnän lisääntymisen ansiosta.

Moottoreiden käyntiä ohjataan portaattomasti elektronisella säätimellä, joka katkoo virtaa 1000-4000 kertaa sekunnissa. Liidokeissa voi käyttää myös elektronista katkaisijaa, joka usein käynnistää ja sammuttaa moottorin "pehmeästi" (soft start). Säätimessä on tavallisesti myös ns. BEC -ominaisuus (Battery Eliminator Circuit), joka mahdollistaa lennätyksen ilman erillistä vastaanotinakkua.

Moottoreihin kytketään usein erillinen alennusvaihde, joka mahdollistaa suurempien ja tehokkaampien potkureiden käytön. Tästä on hyötyä erityisesti liidokeissa ja muissa hitaasti lentävissä lennokeissa. Nopeissa lennokeissa kuten "pylon racing -koneissa" alennusvaihteesta ei ole etua.

Sähkömoottoreiden virtalähteinä käytetään suuria lataus- (1-5A) ja purkuvirtoja (10-100A) kestäviä nikkelikadmiumakkuja, joiden kapasiteetti on tavallisimmin 0,5-3Ah. Yleisin tuotemerkki on Sanyo ja halvat kennot eivät yleensä sovellu lennokkikäyttöön. Akut ladataan 12 V akuun kytkettävällä pikalaturilla, joissa on yleensä automaattinen latauksen katkaisu (ns. "delta peak -toiminto).

Liidokeissa käytetään yleensä taittuvalapaista potkuria, jonka lavat kääntyvät rungon kylkiä vasten kun moottori on sammutettu. Tavallisia polttomoottoreihin suunniteltuja potkureitakin voi käyttää esimerkiksi taitolennokeissa.

Miten alkaisin?
Suositeltavinta on ensimmäiseksi liittyä johonkin lennokkikerhoon. Suomen Ilmailuliitosta saat lähimmän kerhon yhteyshenkilön tiedot (puh. 09- 3509 3443). Kaikissa kerhoissa ei ole sähkölennokkien asiantuntemusta, mutta ainakin lennätysopetusta on yleensä tarjolla. Neuvoja voi myös kysellä alla luetelluilta henkilöiltä, näin voi välttyä kalleilta virheiltä.

Jos aikaisempaa lennätyskokemusta ei ole, paras tapa on aloittaa liidokilla. Rakennussarjoja on kaupoissa monia, esimerkiksi Goldbergin Electra on suosittu (mutta sarjan mukana tulevia sähkövarusteita ei kannata käyttää). Monet "kahden metrin" liidokit (esim Blue Phoenix, Gentle Lady ja Daydream) on helppo muuntaa sähköliidokiksi. Näillä kaikilla voi osallistua myös F5B Nordik -luokan kilpailuihin jos moottorina on Graupnerin Speed Gear 500 (siinä on 1:2,8 alennusvaihde). Edullinen vaihtoehto on muuntaa West Wings Orion sähköiseksi 400 -sarjan moottorilla.

Ilman radiolaitteita lennokin kokonaiskustannuksiksi tulee n. 100 e. Halvimmat sähköliidokkiin käyvät radiot ovat Hitec" in Focus kolmikanavaiset. Lisäkustannuksia tulee vielä akusta ja laturista jos niitä ei satu olemaan entuudestaan vaikkapa aikaisemmasta autoharrastuksesta.

Suomen sähkölennokkitoimintaa kehittää ja ylläpitää Suomen Ilmailuliiton puitteissa toimiva sähkölennokkilajiryhmä (F5 -lajiryhmä). Toimintaan kuuluu mm. kilpailujen, seminaarien ja lennätystapahtumien järjestäminen. Meitä tapaa esim. jokavuotisessa Model Expossa. Suosituin kilpailuluokka on Suomessa ollut F5B-Nordik, joka on sähköliidokeille tarkoitettu termiikkikilpailu. Säännöt ovat hyvin yksinkertaiset ja jo harjoitusliidokilla voi osallistua.

Parhaat sähkölennokkitarvikkeita myyvät liikkeet ovat Suomessa Hobbix, Atala RC, Pro Hobby ja Suomen Ilmailuliiton SIL -Shop. Osoitteet ja puhelinnumerot löydät vaikkapa Pienoismalli -lehdestä.
Yhteystietoja:

Juha Oksa 0400 647 087