Etusivu I Lajit I Lennokit I old_Mallilennokit
Mallilennokit
 
Mallilennokit ovat lennokkeja, jotka on tehty mahdollisimman tarkasti jonkin oikean lentokoneen näköiseksi. Mallilennokki voi olla radio-ohjattava, siimaohjattava tai vapaastilentävä (ulko- tai sisälennokki). Mallilennokin pitää paitsi näyttää esikuvaltaan, myös lentää mahdollisimman realistisesti, jotta katsojalla syntyisi kuva oikesta lentokoneesta. Mallilennokki voi olla ilmailun alkuaikojen kaksitasoinen lentokone (esim. Fokker DVII, Sopwith Pup), toisen maailmansodan hävittäjä (esim. Spitfire, P51 Mustang), nykyaikainen taitolentokone (esim. Extra 300) tai vaikkapa tutumpi pienkone (esim. Cessna 172).

Mallilennokit ovat vaativuudensa vuoksi pidempään harrastaneiden suosiossa, sillä niissä pääsee toteuttamaan "taiteellisia lahjojaan" ja lennätys voi olla vaikeaa. Mallilennokkien koot vaihtelevat esikuviensa mukaan, ja tietysti myös lennokkityypin mukaan. Radio-ohjattavat mallilennokit ovat siipien kärkiväliltään noin yhdestä kahteen ja puoleen metriin, sekä painoltaan parista kilosta kymmeniin kiloihin. Toisessa päässä vapaastilentävä Peanut-luokan sisälennokki on kärkiväliltään 30cm, ja painaa alle 10 grammaa.
 
Radio-ohjattavissa mallilennokeissa käytetään yleisesti nelitahtisia polttomoottoreita, joiden äänet ovat realistisia.Radio-ohjaustoimintojen määrä on myös riippuvainen lennokin tyypistä, perustoimintoina ovat sivu- ja korkeusperäsimet, siivekkeet ja moottorikoneissa kaasun säätö. Lisäksi mallilennokeissa voi olla käytössä mm. laskulaipat, sisäänvedettävät laskutelineet tai vaikkapa toimivat pomminripustimet.

Vapaastilentävän mallilennokin voimanlähteenä voi olla poltto-, kumi-, CO2- tai sähkömoottori. Vapaastilentävät ovat usein silkkipaperilla päällystettyjä balsarakenteita, joskin viime aikoina myös solumuovista (styrox) koverretut lennokit ovat yleistyneet. Joka tapauksessa nämä lennokit ovat keveitä, ja osin riisuttuja yksityiskohdiltaan, sillä perinpohjaisesti detaljoitu raskas lennokki lentää yleensä huonosti.
Mallilennokkien hinnat vaihtelevat suuresti, alimmillaan radio-ohjattava lennokki kaikkine laitteineen maksaa n. 2500 mk. Vapaastilentävälle ei montaa kymppiä hintaa tule, ja rakennussarjojakin saa satasella tai parilla. Yhteistä kaikille mallilennokeille on, että ne ovat itse rakennettuja, valmiina saatavat mallit eivät tyydytä kunnianhimoista harrastajaa.
 
Radio-ohjattavilla mallilennokeilla kilpaillaan Suomessa n. neljä kisaa vuosittain. Kilpailuluokkina ovat Kansanscale yli ja alle 6 kg lennokit, taitolentoluokka Aresti, sekä kansainvälinen kilpailuluokka F4C. Kansanscale on tavallaan j okamiehen mallilennokkiluokka, johon voi osallistua vaikka ARF-lennokilla. Aresti -luokassa lennokit ovat monasti samoja kuin Kansanscalessakin, mutta lento-ohjelmat vastaavat oikeiden taitolentokoneiden ohjelmia. F4C on vaativin mallilennokkiluokka, jossa lennokit ovat täynnä tarkkoja yksityiskohtia ja joiden hinta nousee kymmeniin tuhansiin markkoihin.
Vapaastilentävien puolella kilpaillaan lähinnä Peanut-luokassa, ja siinäkin epäsäännöllisesti. Viime vuosina on yleistynyt myös yksinkertainen profiililennokkien luokka "No-Cal". Jälkimmäiset ovat lennokkeina äärimmäisen pelkistettyjä, mutta näyttävät silti lentäessään aidoilta esikuviltaan (ks. Lennokkilehden 1/2000 sisälennokkipalsta).
Lisätietoja radio-ohjattavista mallilennokeista ja kilpailusääntöjä saa Mallilennokit ry:n kotisivuilta. Vapaastilentävistä sisälennokeista kerrotaan täällä.


powered by eMedia