Etusivu I Lajit I Laskuvarjourheilu I Laskuvarjotoimikunta I Palkinnot I Palkintojen perustelut

LASKUVARJOURHEILUN PALKINTOJEN PERUSTELUT

Tänne kerätään mahdollisuuksien mukaan palkintojen perusteluita, kopioimalla ilman lupaa eri lähteistä. Perustelut tuppaavat katoamaan maailman tuuliin, vaikka joskus jälkeenpäin olisi kiva tietää, millä perusteella "tuokin" on palkinnon saanut. Yritetään pitää niitä täällä muistissa.

Paraoskari 2014 - Pilvi Keränen

Pilvi on muutaman vuoden vetänyt Suomen liitopukuhyppääjien yhteisön kokoontumisia. Hän on kouluttanut uusia suomalaisia mekkoilijoita, tuottanut maahan osaavia kouluttajia ja ollut mukana järjestämässä  liitopukuhyppääjien viikonloppuja. Pilvi on saanut kultaa Skymess-joukkueensa kanssa kansainvälisessä artistic-kisassa 2014 Texelissä Hollannissa. Hän on tehnyt liitopukuhyppäämisessä paljon pyytetöntä työtä.

Kultainen ansiomerkki 2014 - Rauno Härkönen

Rauno Härkönen on toiminut Imatran Ilmailukerhon laskuvarjojaoston vetäjänä ja kehittäjänä jaoston perustamisvuodesta 1968 vuoteen 1998, jolloin jaosto perusti edelleen toimivan Skydive Karjala ry:n. Hyppykouluttajana hän toimi vuosina 1967–2008. 1970- ja 1980-luvuilla Härkönen toimi Ilmailuliiton laskuvarjotoimikunnassa (LuKT). Härkönen oli tuomassa tandemhyppytoimintaa Suomeen ollen 1988 Suomen ensimmäinen tandemhyppypilotti. Härkösen aktiivisesta toiminnasta Imatran IK on saanut Ilmailuliiton kerhopalkinnon kuusi kertaa.

Luumun malja 2014 - Inka Tiitto

Tiitton saavutuksina edellisenä toimintavuotena oli erittäin aktiivinen hyppytoiminta ja heinäkuussa 2013 hyppääminen kahdeksan naisen tekemässä ”head down” Euroopan ennätyksessä. Tiitton aktiiviharjoittelu tuulitunneleissa teki hänestä alan ammattilaisen ja nyt hän kiertää ympäri maailmaa valmentamassa tunneleissa.

Vuoden laskuvarjourheilija 2012 - Risto Käykö

Risto Käyhkö voitti pronssia FAI:n Mondial MM-kisoissa Dubaissa, lajina oli ParaSki, sarjana Masters-sarja, jossa osallistujia oli 22. Yleisessä sarjassa Risto oli 17. kaikkiaan 59 kilpailijan joukossa. ParaSki-kilpailu ei ollut kuitenkaan virallinen MM-kilpailu, vaan se oli kisoissa mukana näytöslajina.

FAI Paul Tissandier Diploma 2012 - Timo Kokkonen

Timo Kokkonen sai FAI:n Paul Tissandier Diploma -tunnustuksen mm. vaaratilanneraportteihin perustuvista turvallisuusanalyyseistään.

Luumun malja 2012 - Maria Jussila

Naisilmailun parissa ansioituneelle alle 25-vuotiaalle osoitetun Luumun Maljan vastaanotti tandemhyppymestari Maria Jussila. Hän on tällä hetkellä naisista Suomen ainoa aktiivinen tandemhyppymestari ja Hämeen laskuvarjourheilijoiden koulutuspäällikkö.

Kotkanpoika-kiertopalkinto 2012 - Skydive Finland ry

Kotkanpoika-kiertopalkinnon sai Utin Laskuvarjokerhon ja Suomen Laskuvarjokerhon yhdistävä Skydive Finland, joka pyörittää hyppytoimintaa Utin lentokentällä.

Luumun malja 2011 - Katja Larinen

Larinen tällä hetkellä Suomen menestyksekkäin naisfreestylehyppääjä. Hän aloitti hyppäämisen Oulussa vuonna 1998 ja ryhtyi aktiivisesti harjoittelemaan ja kilpailemaan vuonna 2001. Vuonna 2004 hän osallistui ensimmäisen kerran MM-kilpailuihin. Tähän asti parhaimmat sijat kansainvälisissä kilpailuissa hän saavutti v. 2011 freestylen World Cupissa Saksassa. Larinen oli tällöin viides ja EM-kilpailuissa neljäs.

Kotkanpoika-kiertopalkinto 2011 - Suomen Urheiluilmailijat ry

Vuonna 2004 perustetun yhdistyksen kotipaikka on Loppi. Yhdistyksessä harrastetaan laskuvarjourheilun lisäksi kevytilmailua, varjoliitoa ja lennokkitoimintaa. Kaikista noin 700 jäsenästä varjoliitoa harrastaa pääsääntöisesti 12 ja ultrakevytlentämistä 70 jäsentä. Loput ovat enemmän tai vähemmän laskuvarjohyppääjiä.

SUI ry:n perustajat Janne Laurinen ja Panu Kääriäinen rakensivat hyppykäyttöön erinomaisesti soveltuvan lentokoneen rakennussarjasta. Rakennusprojekti alkoi alustavilla selvittelyillä loppuvuonna 2004 ja itse rakennustyöhön päästiin joulukuussa 2005. Tuhansien työtuntien jälkeen ylätasoinen, komposiittirakenteinen, nokkapyörätelineellä varustettu potkuriturbiinilentokone Comp Air 8 oli valmis katsastukseen ja maakoekäyttöihin syksyllä 2008. Hyppytoiminta koneesta aloitettiin 13.8.2009.

Vuoden laskuvarjourheilija 2011 - FAI-tuomarit

Laskuvarjotoimikunta haluaa tänä vuonna palkita niitä ihmisiä, jotka kuluneena vuonna eniten ovat kansainvälisessä kilpailutoiminnassa näkyneet.

Kun huomioidaan vain IPC:n 1. ja 2. kategorian kilpailut, saadaan seuraava lista:

Dubai International Parachuting Championship & Gulf Cup 2011 5.-17.1.2011, Dubai (UAE) - Pekka Salmela
FAI European Formation Skydiving Championship And FAI World Cup of Artistic Events, Saarlouis (Saksa) 1.-7.8.2011 - Raija Kosonen
FAI World Cup of Canopy Piloting and FAI European Canopy Piloting Parachuting Championship 22.-27.8. 2011, Klatovy (Tsekki) - Jan Andersson ja Antti Väisänen (lajituomarina!)
FAI European Style and Accuracy Parachuting Landing Championships 20.-28.8.2011, Kikinda (Serbia) - Reijo Aittomäki

Ja kun mukaan otetaan vielä muutama muu kansainvälinen kilpailu:

Bodyflight World challenge 1.-3.4.2011 Bedford (UK) - Raija Kosonen ja Pekka Salmela
Ruotsin mestaruuskisat 29.- 30.8.2011 Gryttjom (Ruotsi)  - Raija Kosonen

Arvokilpailuja ei ole ilman tuomareita. Suomalaiset tuomarit kiertävät kotimaisia ja kansainvälisiä kisoja ehkäpä enemmän kuin suomalaiset kilpailijat. Heitä myös arvostetaan - eihän kutsuja kovatasoisiin kisoihin muuten tulisi. Laskuvarjotoimikunta haluaa nostaa tämän kilpailemisen osa-alueen - tuomaroinnin - esille ja luovuttaa kansainvälisissä kisoissa tänä vuonna toimineille tuomareille - Reijo Aittomäelle, Jan Anderssonille, Raija Kososelle, Pekka Salmelalle ja Antti Väisäselle - Nesteen kiertopalkinnon. Vaikka kiertopalkinto annetaankin tänä vuonna kansainvälisissä kisoissa olleille tuomareille, tunnustus kuuluu kaikille kautta aikain Suomea maailmalla edustaneille tuomareille.

Suomen Ilmailupatsas 2010 - Ville Kajala

Suomen Ilmailupatsas myönnettiin Ville Kajalalle, joka on aloittanut ilmailuharrastuksensa jo teinipoikana. Lajiksi valikoitui laskuvarjourheilu. Kajala on elävä esimerkki huippu-urheilijasta, joka on pystynyt yhdistämään huippu-urheilun ja luottamustoimet muun muassa Ilmailuliiton hallituksessa. Kajala oli viimeiset kautensa Ilmailuliiton hallituksen varapuheenjohtaja.  (Lähde SIL:n sivut, Uutiset 19.3.2011)

Luumun malja 2010 - Jonna Berghäll

Luumun malja -palkinto myönnettiin Jonna Berghällille. Hän on aloittanut hyppäämisen 2000-luvun alkupuolella. Berghäll on kilpaillut lajissa useamman vuoden ajan ja taskussa on useita mitaleja SM-kisoista. Vuonna 2010 Berghäll organisoi mm. uuden Suomen naisten freeflying-ennätyksen.  (Lähde SIL:n sivut, Uutiset 19.3.2011)

Vuoden laskuvarjourheilija 2010 - Pro-Team

Pro-Team on näyttänyt, miten hyvällä suunnittelulla ja määrätietoisella valmistautumisella voidaan edetä maailmanluokan tasolle FS-hyppäämisessä - myös Suomen Lapista. Joukkueen ensiesiintyminen SM-kisoissa oli Immolassa 2005. Seuraavana vuonna (2006) Utissa joukkue voitti ensimmäisen SM-kultansa, ja jatkoa seurasi vuosina 2009 ja 2010. Kuluneena vuonna joukkue sijoittui kymmenen parhaan joukkoon MM-kisoissa Venäjän Menzelinskissä loistavalla keskiarvolla 20,4. Joukkue rikkoi FS 4-wayn Suomen kilpailuennätyksen (pisteitä yhdellä kierroksella) uskomattoman hienolla tuloksella 43 pistettä. Edellinen ennätys oli 26 pistettä. Huomautettakoon, että Ruotsin ennätys on vain 35 pistettä, ja maailmanennätys 56 pistettä.

Joukkue on panostanut vuosikausia harjoitteluun. Olosuhteiden takia on harjoittelu tapahtunut pääosin ulkomailla, esim. Ruotsin Gryttjomissa. Hyppäämisen lisäksi on joukkue harjoitellut jo monen vuoden ajan tuulitunnelissa.

Joukkueen suunnitelmallisuudesta kertoo esim. se, että MM-kisoihin päättyneen ”projektin” Pro-Team 2008 - 2010 suunnittelu tapahtui jo syksyllä 2007. Joukkueen jäsenten sitoutuminen aikaa ja rahaa vaativaan harjoitteluun on ollut esimerkillistä.

Luumun malja 2009 - Niina Pöllänen

Luumun malja myönnetään ansioituneimmalle nuorelle naisilmailijalle. Palkinnon sai Niina Pöllänen. Hän on aloittanut hyppyharrastuksen vuonna 2002. Pöllänen on aktiivinen hyppääjä ja kilpailija. Hän on hypännyt mm. Pro Team -joukkueessa (FS 4-way) ja saavutti tuon joukkueen kanssa SM-hopeaa vuonna 2007. Pöllänen on saavuttanut myös FS-hypyn Suomen ennätyksen (suurin muodostelma) syksyllä 2009. Pöllänen on aktiivisen hyppäämisen ja kilpailemisen lisäksi toiminut omassa kotikerhossaan Napapiirin laskuvarjourheilijoissa erittäin pitkään ja aktiivisesti hyppymestarina, koulutuspäällikkönä, seuran hallituksen jäsenenä sekä tällä hetkellä seuran puheenjohtajana. Vuodesta 2006 Pöllänen on toiminut Suomen Urheiluilmailuopiston hyppymestarikursseilla hyppymestarikouluttajana. Valtakunnallisen tason edunvalvontatyöhön Pöllänen on osallistunut jo usean vuoden ajan LT:n koulutus- ja turvallisuuskomitean jäsenenä ja puheenjohtajana sekä LT:n jäsenenä. (Lähde SIL:n sivut, Uutiset 20.3.2010)

Kotkanpoika-kiertopalkinto 2009 - Alavuden Ilmailukerho ry

Kotkanpoika-kiertopalkinto myönnetään aktiivisimmalle kerholle. Tänä vuonna palkinnon sai Alavuden ilmailukerho ry. Alavuden ilmailukerho on pieni, mutta pippurinen, pääosin laskuvarjourheilua harjoittava "pohojalaanen" seura. Seura on perustettu vuonna 1963 ja se toimii Alavuden lentokentällä, jota ylläpitää Alavuden Lentokenttäsäätiö. Vuonna 2008 AIK ry järjesti 4 laskuvarjoalkeiskurssia ja koulutti 24 alkeisoppilasta. Hyppyjä tehtiin 803. Vuoden 2009 vastaavat luvut olivat 6, 28 ja 1650, joten hyppymäärä yli kaksinkertaistui. Kausi 2009 oli siis erinomaisen hyvä. Vuonna 2009 AIK ry järjesti "Possujuna-boogiet", joihin he pyysivät vieraakseen Suomen Laskuvarjokerho ry:n uuden Cessna Caravanin. Tapahtuman tarkoituksena oli mm. osoittaa paikallisille päättäjille, että Alavuden lentokenttää tarvitaan ja että siellä on mahdollista järjestää isoja, valtakunnallisia urheilutapahtumia. Tapahtuma keräsi paikan päälle satoja katsojia viikonlopun aikana ja se pääsi upeasti maakuntalehtien etusivuille värikuvin. Tapahtuman tuoma julkisuus varmasti edesauttoi seuran ponnisteluissa hyppykentän säilyttämisen puolesta. Onnistuneen tapahtuman järjestäminen antoi seuralle uskallusta lupautua vuoden 2010 laskuvarjourheilun SM-kilpailujen kotipaikaksi ja järjestäjäksi. Alavuden ilmailukerhossa talkoohenki on edelleen voimissaan. Seura on rakentanut erinomaiset kerho-, koulutus-, kalusto- ja oleskelu- ja yöpymistilat talkoovoimin, EU-tuella. Valehtelematta voinee väittää, että AIK ry:llä on laskuvarjokerhoista - ellei kaikista ilmailukerhoista - parhaat toimitilat Suomessa. Alavuden ilmailukerho on tehnyt viime vuosina myös onnistuneen koneenvaihtoprojektin, kun se vaihtoi vanhan Cessnansa uuteen C182 SMA:han. (Lähde SIL:n sivut, Uutiset 20.3.2010)

Vuoden laskuvarjourheilija 2009 - Jari Kuosma

Vapaassa pudotuksessa liitäminen on ehkä lähimpänä täydellisen lentämisen tunteen saavuttamista. Nykyään lähes kuka tahansa laskuvarjourheilija voi saavuttaa tuon tunteen liitopukuhypyllä - tai mekkohypyllä, kuten monet liitopukuhyppääjät itse sanovat. Liitopukuhyppäämisestä voisi jo puhua laskuvarjourheilun "jokamiehen lajina", sillä lajin aloituskynnys on matala ja harrastuksessa alkuun auttavia kouluttajia on melkein missä tahansa saatavilla.
Suurin tekijä lajin nousuun on ollut sarjavalmisteisten, turvallisiksi todettujen ja kaikkien saatavilla olevien liitopukujen yleistyminen. Ensimmäisen kaupallisesti valmistetun puvun (BirdMan Classic) kehittivät suomalainen Jari Kuosma yhdessä kroaatti Robert Pecnikin kanssa vuonna 1999. Jari Kuosma on ennakkoluulottomuudellaan ja rohkeudellaan vienyt laskuvarjourheilua ja liitopukuhyppäämistä eteenpäin huimin harppauksin. Kuosma on kansainvälisissä laskuvarjourheilupiireissä näkyvä ja tunnettu hahmo, joka vie omalla toiminnallaan ja oman yrityksensä kautta suomalaista laskuvarjourheiluosaamista maailman kartalle. (LT:n pöytäkirjasta 2/2009)

Kotkanpoika-kiertopalkinto 2008 - Suomen Laskuvarjokerho ry

Tärkeimpänä perusteluna on kuuden erilaisen tapahtuman järjestäminen v. 2008, joista yksi oli SM-kilpailu (suluissa osallistujamäärät):
- Basic Camp (33)
- Big Way Camp (n. 40)
- Pimp My Fly (n. 38)
- Freefly Finland (n. 40)
- oppilasviikko (n. 30)
- laskuvarjohypyn kaikkien lajien Suomen mestaruuskilpailut (n. 130).
Tapahtumat olivat enimmäkseen uusia ja niiden järjestelyistä vastasivat huomattavin osin yhdistyksen tuoreet jäsenet, mikä kertoo hyvästä kerhotyöhengestä. Osallistujat puolestaan olivat peräisin eri puolilta Suomea. Monet tapahtumat saivat paljon myönteistä julkisuutta viestimissä.
Lisäksi on huomattava, että vaikka SLK ry:n hyppykausi jäi kesken koneen vaihdon vuoksi, hyppymäärä ei kuitenkaan jäänyt merkittävästi edellisen vuoden tuloksesta juuri näiden tapahtumien ansiosta. Näiden tapahtumien lisäksi SLK ry järjesti jäsenilleen manifesti- ja maahenkilökoulutusta, laskuvarjon käsittelyoppia ja oppilaiden kertaus- ja koulutuspäivän. (LT:n pöytäkirjasta 1/2009)

Vuoden laskuvarjourheilija 2008 - Jukka Olkkonen

Perustelut:
- toimiminen vuosia vastuullisena tuomarikouluttajana
- tuomariksi pääsemisen kriteerien tuominen suomalaiseen tuomarointiin
- tuomaritoiminnan kehittäminen kaikissa lajeissa
- vastuun kantaminen niin FS-, Artistic-, CP-, CF-, T&T- kuin VFS-lajien tuomaroinnista ja
kehityksestä
- toimiminen tuomarina kansainvälisessä Anton Malevskin muistokilpailussa vuonna 2004
- toimiminen Laskuvarjotoimikunnan Kilpailukomiteassa ja myös LT:ssa sekä tehtävä Suomen IPC-edustajana
- tehtävät juryn jäsenenä CP:n kolmansissa World Cup -kisoissa Itävallassa 2005
- toimiminen lukuisien kilpailujen järjestelijänä, tuomarina ja tiedottajana
- kaiken kaikkiaan vuosia kestänyt ansiokas ja monipuolinen toiminta laskuvarjourheilun eri osaalueilla. (LT:n pöytäkirjasta 2/2008)

Luumun malja 2007 - Katja Larinen

Katja Larinen on oululainen laskuvarjohyppääjä, joka on aloittanut hyppäämisen vuonna 1998 ja tähän mennessä hänelle on kertynyt noin 2500 laskuvarjohyppyä. Aktiivisen harjoittelun ja kilpahyppäämisen naisten freestylessä hän aloitti vuonna 2001.
Katja Larinen saavutukset tähän mennessä ovat seuraavat:
SM pronssia freestylessä vuonna 2001 (Suomessa ei kilpailla erikseen naisten ja miesten sarjoissa)
SM hopeaa freestylessä 2002, 2003 ja 2007 (2004, 2005, 2006 ja 2008 ei freestylessä ollut SM-kilpailuja)
MM-kisat naisten freestylessä, Brasiliassa, 2004, 9. sija
EM-kisat naisten freestylessä, Venäjällä, 2005, 4. sija
MM-kisat naisten freestylessä, Saksassa, 2006, 8. sija
MM-kisat naisten freestylessä, Ranskassa 2008, 7. sija.

(LT:n pöytäkirjasta 1/2009, vuosi myöntämisen jälkeen, mutta pätevät varmaan silti)