Etusivu I ILMAILU-lehti I Ohjeita avustajille

OHJEITA ILMAILU-LEHDEN AVUSTAJILLE TAI SELLAISIKSI AIKOVILLE

Jos et ole vielä avustaja, mutta sinulla on tietoa ja halua kirjoittaa ILMAILUUN, nyt on sen aika. Oletpa sitten intohimoinen valokuvaaja, kirjoittaja tai muuten aktiivinen harrastaja.

Jos ILMAILUSSA ei ole mielestäsi tarpeeksi kiinnostavia aiheita, tartu toimeen ja tarjoa juttuja toimitukselle. Älä pelkää kielioppivirheitä tai muutakaan jutuntekoon liittyvää terminologiaa, vaan tarjoa aihettasi suoraan ILMAILUN vt. päätoimittajalle. Tavoitat Jouko Arpalon puhelimitse numeroista 0400-318996. Sähköpostiosoite on jouko(ät)editext.fi JA/TAI tuotanto(ät)ilmailu.fi

Lehteen tarkoitettu tekstimateriaali tulisi toimittaa aivan perustekstinä ilman sisennyksiä, lihavointeja tms. Ne liitetään tekstiin vasta taitto-ohjelmassa. Älä käytä erikoismerkkejä kuten euroa kuvaava kaareva E. Ne eivät välttämättä siirry ohjelmasta toiseen.

Paras tiedostomuoto on Rich Text Format, jonka pääte on .rtf. Se löytyy useimmista tekstinkäsittelyohjelmista tallennusvaihtoehtojen joukosta. Myös aivan puhdas .doc-pääte sopii käsikirjoitukseen.

Nimeksi tiedostolle kannattaa antaa joku muu kuin ilmailu.rtf, koska sellaisia tulee jatkuvasti useilta kirjoittajilta ja sekaantumisen vaara on suuri. Esimerkiksi jutun aihetta kuvaava nimi kuten pursi_mm_06.rtf on parempi.

Jutun voi aloittaa ns. ingressillä eli esittelykappaleella, jossa kerrotaan mitä artikkeli käsittelee. Toimitus voi tehdä sen itsekin, joten se ei ole välttämätön.

Väliotsikot tuovat ryhtiä ja luettavuutta tekstiin. Sama pätee riittävän tiheään kappalejakoon. Vältä liian pitkiä lauseita - yksi asia per lause on hyvä neuvo.

Jos et ole varma, miten kirjoittaisit, mieti miten kertoisit asiasta kaverillesi. Sitten kirjoita se. Olet jo alussa. Sitten kerää lisätietoa asiasta ja kirjoita se loogisessa järjestyksessä. Jos käytät, lyhenteitä, selvitä ne aina selkokielisinä. Kaikki eivät tiedä esim. mikä IH on...

Pyri aina lähettämään vain valmis juttukokonaisuus. Useat korjaukset suurentavat mahdollisuutta siitä, että väärä versio menee lehteen. Jos on ehdottoman tärkeää lähettää korjattu juttuversio, nimeä se selkeästi uudelleen, esim. liittämällä tiedoston juttu.rtf nimeen muutoksesta kertovan lisän juttu_v2.rtf

Toivon mukaan juttukokonaisuudessa on mukana myös kuvia, joten kuvatekstit olisi hyvä tehdä valmiiksi. Kuvissa näkyvät henkilöt nimetään esim. vasemmalta oikealle. Samaten kuvissa näkyvät ilma-alukset ja laitteet pitäisi pyrkiä nimeämään tarkalla tyyppinimellä. Kuvien tiedostonimet pitää liittää kuvatekstin alkuun.

Kuvatiedostoja ei saa liittää sisälle tekstiasiakirjaan, vaan ne pitää lähettää erikseen joko e-mailin liitteenä tai cd:lle poltettuna tarpeeksi suurina tiedostoina (nettiresoluutio EI riitä). Digikameran jpeg-pakatun tiedoston voi lähettää sellaisenaan pienentämättä sitä. Parimegainen file, joka aukeaa 18-megaiseksi on paras formaatti. Koskaan ei ole toimitukseen tullut liian suurta tiedostoa.

Jos juttusi on kansikelpoista, pyri toimittamaan ILMAILUUN pystykuvia. Niitä tarvitaan hyviin kansiin!

Kuva-CD-levyjä ei palauteta, jollei erikseen pyydetä. Postituksen hinta on korkeampi kuin tyhjän levyaihion.

Kaikkia juttuaiheesta otettuja kuvia ei kannata lähettää vaan on syytä tehdä esikarsinta. Aiheesta riippuen 3-20 kuvaa on sopiva määrä. Vielä kerran: pystykuvia tarvitaan kansikuviksi - niitä ei ole koskaan liikaa.

PALKKIOIDEN MAKSAMINEN

Avustajapalkkion maksamiseksi tarvitaan pankkiyhteystiedot tilinumeroineen, sotu, osoitetiedot sekä sivutuloverokirja tai sen kopio (myös skannattu tulostettavissa oleva tiedosto käy. Muussa tapauksessa joudumme tekemään verottajan edellyttämän 60 % pidätyksen, josta toki lopullisessa verotuksessa saanee useimmissa tapauksissa osan takaisin).

Kun toimituksen sinulta hyväksytysti tilaama artikkeli on julkaistu, lähetä vapaamuotoinen lasku lehdelle. Voit hoitaa asian sähköpostilla. Laskusta täytyy käydä ilmi mistä jutusta on kysymys. Muista tarkistaa yhteystietosi ja tilinumerosi.

Muista sopia laskutettavasta summasta ennen julkaisua. Jos et ole sopinut summaa ennen julkaisua, lehti maksaa palkkion vakiintuneen käytäntönsä mukaan ottaen huomioon artikkelin julkaisulaajuuden, pituuden ja kuvien määrän. Kirjoittaja/kuvaaja/avustaja vastaa artikkeliin liittyvistä kaikista kuluistaan, mikäli päätoimittajan kanssa ei muuta ole sovittu.

Osoita ja lähetä laskusi Malmille ILMAILUN toimitukselle. Laskutus tulee kirjanpito- ja kustannustenseurantasyistä tehdä kuukauden kuluessa materiaalin julkaisusta.

Jos kyse on fyysisestä laskusta, verokortista/paperikopiosta, postiosoite on:

ILMAILU
Suomen Ilmailuliitto
Helsinki-Malmin lentoasema

Palkkioihin liittyvä sähköpostiliikenne Christa Soiviolle osoitteeseen:

christa.soivio(ät)ilmailu.fi

YHTEYSTIEDOT JUTTUJEN, KUVIEN JA VALMIIN MATERIAALIN LÄHETTÄMISEKSI:

ILMAILUN toimitus, Helsinki-Malmin lentoasema, 00700 Helsinki

Sähköpostit mielellään kumpaankin osoitteeseen: jouko(ät)editext.fi JA christa.soivio(ät)ilmailu.fi  TAI tuotanto(ät)ilmailu.fi

IMPORTANT INFORMATION FOR FREELANCERS

ILMAILU Magazine is not responsible to the returning or storing of articles or pictures that were not ordered. Remember to agree the sum to bill in advance before the publishing of the article. If the sum has not been agreed to in advance ILMAILU Magazine will pay according to established policy. The extent of the publication or the number of pictures will be taken into consideration. The writer/the photographer/freelancer is responsible of all costs unless something else has been arranged with the editor.